Čtvrtek 10. října 2024, svátek má Marina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŽELEZNICE: Příliš mnoho dobra

diskuse (2)

Zvládneme to na poslední chvíli, ale přece, říká okřídlená věta. Ve skutečnosti není chválou schopností improvizace českých pracovníků, ale kritikou jejich neschopnosti plánovat.

Zmíněná neschopnost se v uplynulém týdnu projevila zásahem policie v několika různých firmách, které mají na starosti stavbu železnic. Šlo o firmy, které železnice staví, projektují, i jejich stavbu zadávají. Hlavním cílem byla ovšem Správa železniční dopravní cesty, tedy státní organizace, která je něco jako Ředitelství silnic a dálnic na železnici.

Člověku může být svým způsobem železničních investorů líto. V minulých letech prokázali schopnost čerpat evropské dotace a tak ve chvíli, kdy se zdálo, že nebudeme schopni utratit všechny peníze přidělené Evropskou unií na léta 2007-2013, vymysleli spoustu stavebních projektů, do kterých bylo možné nasypat libovolné částky.

Byl to nečekaně dobrý nápad. Ještě od dob císaře Františka Josefa má Česko nejhustší síť železnic v Evropě, přitom se o ni v posledních letech nikdo zase tolik nestaral. Možná by tedy stálo zato dát dohromady regionální tratě, které jsou nejvíc zanedbané a kterým hrozí zrušení, protože se po nich musí jezdit pomalu. Jindy než v této chvíli, kdy se horečně hledá, kde utratit desítky miliard, se potřebné prostředky nenajdou.

Správa železniční cesty tedy zahájila dvojnásob užitečnou misi, jíž se ovšem sama stala obětí. Dlouho se mluvilo o tom, že také při stavbě železnic funguje kartel, který ve spolupráci s projektanty stavby předražuje. Jen to nikoho příliš nezajímalo, protože Češi se v první řadě zajímají o silnice a tedy také případnou korupci při zakázkách na silnicích.

Teď však bylo třeba rychle utratit co nejvíc peněz během jednoho roku na dráze a sousedské poměry při železničních investicích najednou začaly zajímat příliš mnoho lidí. Nakonec se přidala i policie, které zřejmě nedalo příliš práce najít nějakou podezřelou zakázku.

Otázka teď zní, jestli se skandál na dráze rozjede do opravdu gigantických rozměrů. Být to před šesti sedmi lety, tak bychom se na to mohli spolehnout. Tehdy přece všichni, politici, novináři i veřejnost, s úžasem zjišťovali, jak se předražovaly zakázky na dálnicích, a dávali za to vinu neoblíbenému ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi.

Loňské zakázky na dráze mají stejné parametry jako kdysi investice do silnic, například se při veřejné soutěži cena navržená projektanty ještě zvyšuje. Jenže se změnila atmosféra, jako by nehospodárné zacházení s veřejnými a dokonce evropskými prostředky bylo v řádu věcí. Hlavní prioritu má dočerpání eurodotací a v zásadě je jedno za jakých okolností.

Celý příběh je trapný, a tak nějak přirozeně převládají sklony korupční skandál na Správě železniční dopravní cesty bagatelizovat. Kdo nakonec nemá při dopravních stavbách máslo na hlavě.

Proti tomu však je třeba se důrazně ozvat minimálně ve jménu tuzemské železniční soustavy. Není pravda, že se na dráze zbůhdarma ztrácejí peníze, naopak se investice do ní dlouhodobě vyplatí. A pokud se při tom někdo chtěl prokazatelně obohatit, ať ho stihne zasloužený trest.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Jan Šnábl
10. 10. 2024

Nejde o to, jestli je ve vedení Prahy Slovenka, Moravák nebo přestárlý gynekolog, je to systém.

Starý vlk
10. 10. 2024

Nějak jsem se nikdy nedostal k tomu, abych si zamiloval kaviár a ústřice.

David Tolar
10. 10. 2024

Bitvu si připomínají v Turecku dodnes, téměř tisíc let poté.

Dalibor Matušinský
10. 10. 2024

Naivní humanisté nechápou, že někdo neposílá své děti do školy. Protože ke svému životu školu...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Lidovky.cz, ČTK
10. 10. 2024

Na Floridu udeřil hurikán Milton. Přinesl s sebou rekordní přívaly srážek, zničil desítky příbytků,...

Lidovky.cz, ČTK
10. 10. 2024

Parádní výkon předvedl ve čtvrtfinále turnaje nejvyšší kategorie Masters v Šanghaji český tenista...

mul Matyáš Müller, ČTK
10. 10. 2024

Český prezident by mohl přijít o jednu ze svých výsadních pravomocí. Dosud platí, že prezident...

Lidovky.cz
10. 10. 2024

Významný designér Rony Plesl spolupracuje s obnovenou historickou sklárnou Izaak Reich. Při práci...

Josef Kopecký
10. 10. 2024

Ministři rozhodují, zda bude koalice v parlamentu prosazovat zálohování PET lahví a kovových...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz