Sobota 2. listopadu 2024, Památka zesnulých
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Metro – pomník špatné investice

diskuse (2)

Tváří se jako světák, přitom mu čouhá sláma z bot. Tak se v prvním měsíci svého provozu představila nová trasa metra z Dejvické do Motola. Na jedné straně ohromné podzemní prostory vyzdobené s normalizační pompou, na druhé straně šetření na nesprávných místech.

Bylo to vidět už u samotného projektu, který stál přes dvacet miliard korun a patří k nejdražším trasám podzemní dráhy v Evropě, který však připouští dvoukilometrový interval mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka, jen aby se ušetřilo.

Po uvedení do provozu se ukázalo, že u některých stanic chybí eskalátory, jinde nemají schody do metra střechu. Jako nesmyslný se ukázal úsporný plán, podle kterého měla i ve špičkách jezdit po nové trase jen polovina spojů.

Buranská velkolepost je tím, co návštěvníku metra padne do oka jako první. Je to však jen kolorit zásadní debaty, která se netýká jen Prahy. Tato debata má dva póly. Podle jedné strany se sice metro příliš nepovedlo, vždy je však dobré rozšířit kapacitní síť městské dopravy. Druhá strana tvrdí, že takové rozhazování peněz je nepřípustné. Finanční a provozní parametry nejsou skutečně tím, čím se může pražský dopravní podnik chlubit.

Cena 20 miliard za čtyři nové stanice je opravdu vysoká, drahý bude i provoz, který vyjde podle ředitele dopravního podniku na 338 milionů korun ročně.

Počet cestujících tyto náklady nevyvažuje. Optimisté před spuštěním metra předpokládali, že novou trasu využije každý den 160 tisíc lidí, pokud se sečtou oba směry, na konečnou stanici v Motole přitom dorazí 50 tisíc lidí.

I optimisté tak předpovídají, že nové metro bude maximálně využívat stejný počet lidí jako jiné méně frekventované trasy z Kobylis do Letňan nebo z Vinohrad do Hostivaře. Podle prvních odhadů bude cestujících o čtvrtinu méně a většina z nich skončí na stanici Veleslavín, odkud mohou pokračovat dál do Kladna a jiných přilehlých obcí.

Ovšem efektivitu nové stavby snižuje další faktor. Metro bude obsluhovat oblast, kam po třech trasách míří tramvaje, které dosud denně využívalo 75 tisíc lidí – opět míněno v obou směrech. Investovalo se tedy do dopravy v regionu, který v Praze už předtím patřil mezi ty lépe vybavené. Přesto má značný ohlas argument, podle kterého je i tato stavba užitečná, protože se určitě najde dost lidí, kterým cestování ulehčí. Stojí to nějaké peníze, ale to stojí městská hromadná doprava vždycky. Proti tomu stojí jiná argumentace.

Je jisté, že město nebo stát budou vždy na veřejnou dopravu doplácet, pochopitelně s použitím peněz daňových poplatníků. Jde však o to, aby se peníze poplatníků využívaly účelně a hospodárně. Proto musí existovat hranice, kdy je ještě dopravní investice efektivní a kdy už se městu nebo státu nevyplatí.

Takové úvahy se v českém prostředí nevedly. I když se postavila dálnice, která se málo používá a která jen málo pomůže při hlavním úkolu tuzemského dopravního stavitelství, tedy vybudování páteřní silniční sítě, přesto si ji mnozí lidé chválí, protože po ní občas jezdí.

Metro Dejvická-Motol tedy snad už každému jasně připomíná, že s takovým přístupem se nikam nedostaneme. I když vyděláme dost peněz, stejně je nebudeme umět efektivně investovat a prosperity po západním vzoru nedosáhneme. Nová podzemní dráha bude tuto pravdu už navždycky připomínat.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

Hyena Neff
2. 11. 2024

Včera jsem tu hlásil, že je třeba mobilizovat čelovku, baterku co se připne páskou na hlavu.

Milan Smutný
2. 11. 2024

Sousední Německo je zmítáno jako loni i letos potvrzenou hospodářskou recesí.

Kateřina Lhotská
2. 11. 2024

Ekonomiku už zkrátka opět ovládá ideologie. Jenom se za těch 35 let změnila její barva z rudé na...

Ivo Fencl
2. 11. 2024

Chcete-li vraždy, pusťte se televizi a určitě tam bude český seriál jich plný.

Aston Ondřej Neff
30. 10. 2024

Patřím k těm, kteří k hrdinovi chovají hlubokou úctu a vděk.

Aston Ondřej Neff
31. 10. 2024

Vláda schválila tendr na Dukovany v půli července a máme konec října a šup, je po legraci.

Aston Ondřej Neff
1. 11. 2024

Na epizodu si vzpomeneme i týden po amerických volbách, a to je co říct, většinou se zapomíná hned...

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

přečetl Panikář
1. 11. 2024

Pohádky je konec. Ani nacisti, ani komunisti, ba ani Luftjarda to milé děti nebyl.

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Fotbalisté Arsenalu hrají v úvodním duelu 10. kola anglické Premier League v Newcastlu. Později...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Fotbalisté pražské Dukly se mohou v úvodním duelu 14. kola v ligové tabulce dotáhnout na Mladou...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Izraelské údery za poslední den v Pásmu Gazy zabily 55 lidí a 192 jich zranily. Celková bilance od...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Počet mrtvých po úterních bleskových záplavách na jihovýchodě Španělska stoupl na nejméně 211. V...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Federální porota uznala vinným bývalého policejního detektiva z Kentucky za použití nepřiměřené...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz