OBCHOD: Ceny se zvýšily kvůli DPH, tvrdí ČT
Po několika týdnech nového roku přišla Česká televize s analýzou růstu cen po prvním lednu 2013. V zásadě byla akce zaměřena na to, jak ovlivnilo zvýšení DPH o jeden procentní bod vývoj cen v roce 2013. Hlavním cílem analýzy byl sektor potravin.
Podle ČT se ceny všech potravin až na malé výjimky zvýšily přibližně o 6 procent. A právě tady začíná a končí veškerý pokus o "analýzu". Stojí proto za připomenutí, jak to s tou DPH vlastně je. Daň z přidané hodnoty se platí již více než dvacet let. Její zavedení souvisí s ekonomickou reformou těsně po sametové revoluci 1989. Pokud si zboží prodávají mezi sebou plátci DPH (mají daňové identifikační číslo a jsou k platbě DPH přihlášeni na místně příslušném finančním úřadu), prodávající odvede výši DPH finančnímu úřadu a kupující si může v definovaných případech odečíst výši DPH ze své daňové povinnosti (odpočte se mu jím zaplacená výše DPH od jeho daňové povinnosti). Není cílem této glosy popisovat různé fígle plátců DPH, které se mohou v některých případech daňových podvodů používat. Předpokládáme, že v řetězci prodejů od výroby po prodejní místa se všichni zúčastnění chovají dle zákona a platí DPH.
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud by se nezměnil základ daně pro výpočet DPH a prodejce prodává zboží v hodnotě 100 Kč bez DPH, před 1. lednem 2013 by prodejní cena s 20procentní DPH byla 120 Kč, po prvním lednu s 21% DPH by prodejní cena byla 121 Kč. Vlivem zvýšení DPH o jeden procentní bod by tak cena výrobku vzrostla v našem případě o 1 Kč, což je 0,83 % ze základu 120 Kč. Pokud tedy ceny po novém roce vzrostly o více než tuto hodnotu, může to mít několik zásadních důvodů.
1. Prodejci si zvýšili svou marži, protože se jim k tomuto kroku zdá "vhodná chvíle". Budou totiž argumentovat zvýšením DPH a pokusí se zvýšení své marže zakrýt naprosto falešnou argumentací o vyšší DPH.
2. Do ceny výrobku bez DPH se promítají vyšší ceny energií, surovin, práce, tj. prodávané zboží zdražilo proto, že dodavatelé zvýšili ceny zboží bez DPH a prodejci si vyšší marže neúčtují.
3. Své marže si na úkor zákazníků zvyšují dodavatelé i prodejci pod záminkou "vyšší DPH".
Co tedy z výše uvedeného vyplývá? Pro veřejnoprávní televizi nic moc dobrého. Vzhledem k tomu, že se informace o růstu cen s odkazem na zvýšení DPH nezakládají na objektivních skutečnostech, jedná se o typickou manipulaci s posluchači takovýchto zpráv. Vláda nám prostě zase všechno zdražila a basta. Jak z výše uvedeného vyplývá, pokud došlo ke zvýšení cen v obchodech až o 6 %, víc než 80 % zdražení má na svědomí obchod s výrobou a jen necelých 20 % zákonem nařízená vyšší sazba DPH. Ono to platilo vždycky. Pokud v minulosti docházelo ke snížení sazby DPH, většinou se obchod zachoval tak, že ceny klesly (pokud klesly) o méně, než o kolik klesla sazba DPH. A mimochodem, na tomto principu očekává ministr financí oprávněně vyšší výběr DPH v letošním roce, i kdyby prodej zboží stagnoval na loňské výši.