Čtvrtek 27. března 2025, svátek má Dita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NÁKLADNÍ DOPRAVA: Pravidla neprošla...

diskuse (7)

... v Evropském parlamentu ale není všemu konec

Reformní pravidla pro přeshraniční nákladní dopravu neprošla hlasováním pléna Evropského parlamentu. Poslanci navrhovanou reformu poslali zpátky do výboru pro dopravu, kde se budeme snažit dále bojovat za co nejlepší podmínky pro naše dopravce. Navrhovaný balíček řešil především pravidla pro vysílání řidičů do zahraničí, kabotáž a lepší sociální ochranu řidičů kamionů v rámci EU.

Balíček návrhů v oblasti silniční nákladní dopravy nebyl minulý čtvrtek plénem Evropském parlamentu schválen, ale vrácen k dalšímu projednání do výboru pro dopravu. Pro nás a české dopravce i řidiče kamionů to je neradostná zpráva, protože schválení balíčku by přineslo řadu pozitiv. Ale ještě není vše ztraceno. Teprve poté, co se balíček znovu projedná ve výboru, se o něm může opět na plénu Evropského parlamentu hlasovat.

V reformním balíčku se jednalo hlavně o tři zprávy, které jsou pro Česko zásadní. Jedním z hlavních cílů bylo omezit fenomén tzv. kabotáže, kdy dopravci nabízejí své služby přepravovat náklady uvnitř jiného státu, a to většinou tehdy, když už s nějakým nákladem do tohoto státu směřují ze své země.. Zejména státy západní Evropy se omezováním kabotáže snaží chránit své dopravce před levnějšími konkurenty z východních zemí, kteří si mohou dovolit vyplácet svým zaměstnancům nižší mzdu. Návrh dopravního výboru představoval kompromis mezi těmito protichůdnými zájmy. Kabotáž podle něho měla být omezena na pouhé dva dny v jednom členském státě a poté by se dopravci museli vrátit zpět do svého domovského státu nejméně na tři dny.

Nejdůležitějším bodem pro české dopravce byla aplikace směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí na mezinárodní dopravu. Ačkoliv mezinárodní doprava, doprava osob a věcí silničními vozidly z území jednoho státu na území druhého státu, byla podle původního návrhu výboru pro dopravu z režimu vysílání pracovníků zcela vyňata, někteří – nejen levicově orientovaní – europoslanci prosazovali, aby se i na ni pravidla obsažená ve směrnici o vysílání pracovníků vztahovala. To by mimo jiné znamenalo, že by se na mzdy českých řidičů kamionů vztahovala pravidla o minimální mzdě platná i ve státech, kterými řidiči pouze projíždějí. To by však přineslo značné administrativní náklady.

Balíček návrhů měl také přinést změnu pravidel pro dobu odpočinku řidičů. Řidiči by například mohli trávit povinný týdenní odpočinek pouze na parkovištích splňujících speciální hygienické a bezpečnostní podmínky či v ubytovacích zařízení. Byla by tak do určité míry omezena stávající praxe přespávání v kabinách kamionů. Podle původního návrhu výboru pro dopravu by se řidiči navíc museli po třech týdnech i s kamionem vrátit do své země, čímž by se zamezilo fenoménu nomádství, kdy zejména východní dopravci nechávají své kamiony po celou dobu v západní části EU a pouze střídají jejich řidiče.

Po hlasování pléna Evropského parlamentu jsme tedy v podstatě opět na začátku – opět je návrh předložen výboru pro dopravu. Návrh by mohl celkově zlepšit fungování společného evropského trhu a přinést řadu pozitivních změn jak pro české firmy, tak i české zaměstnance. I když další vývoj je obtížné předvídat, mohu potvrdit, že čeští europoslanci pořád stojí na straně českých dopravců.

Převzato z autorova blogu s jeho souhlasem

Autor je českým europoslancem (KDU-ČSL) a předsedou výboru pro právní záležitosti (JURI) v Evropském parlamentu.

Ondřej Neff
27. 3. 2025

Obě strany, zosobněné Babišem a Fialou, usilují o neuskutečnitelné.

Gita Zbavitelová
27. 3. 2025

Trumpova vláda zasahuje proti propalestinským aktivistům.

Ondřej Neff
27. 3. 2025

Příběh kosmické stanice nikoho moc nezaujal.

Lubomír Stejskal
27. 3. 2025

Jennifer Melleová pracuje v Anglii jako vrchní sestra.

Aston Ondřej Neff
24. 3. 2025

Kdyby Češi přešli na islám, z Babiše by se stal muftí.

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Ondřej Neff
27. 3. 2025

Obě strany, zosobněné Babišem a Fialou, usilují o neuskutečnitelné.

Ai GROK
24. 3. 2025

Ptáme se AI GROK3, co se stane, když odmítneme emisní povolenky na benzín a plyn

tami Tamara Pospíšilová
27. 3. 2025

V nemocnici zemřela sedmadevadesátiletá seniorka z auta, které v neděli odpoledne v pražské...

vok Martin Vokáč
27. 3. 2025

V budově gymnázia a jeho okolí v Pelhřimově se dnes odehrály policejní manévry. Vyvolalo je...

ČTK, jhr Jan Hron
27. 3. 2025

Šest lidí zemřelo a dalších devět bylo zraněno při nehodě ponorky u egyptského letoviska Hurghada....

dou Barbora Doubravová, ČTK
27. 3. 2025

Lídři tří desítek zemí Evropské unie, Velké Británie, Kanady či Turecka se na pozvání francouzského...

Lidovky.cz, ČTK
27. 3. 2025

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) vládě navrhne povýšit na generály osm lidí. Z nich dva do...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz