26.4.2024 | Svátek má Oto


GLOSA: Havárie a emise

7.8.2021

Proč se u nás nemluví o elektrifikaci železnic?

Potřebujete obrátit pozornost k železnici? Počkejte na tragickou nehodu. Zní to cynicky, ale je to tak. Ve středu byla hvězdou zpráv srážka vlaků u Domažlic. Loni jí byla srážka u Perninku. Jako by se tím téma železnice a veřejné dopravy vyčerpalo. Přitom právě ve středu přinesl web iDnes informaci obecnější a zajímavější.

Z čísel resortu dopravy plyne, že i když se šíří elektromobilita a stále se zpřísňují normy pro spalovací motory, celková emisní zátěž z individuální automobilové dopravy stoupá. Kdežto u veřejné dopravy klesá, na čemž se – díky modernizaci vozového parku – podílejí autobusy i motorová železniční trakce. Pomíjí se tu ale jedna otázka. Proč se u nás víc nemluví o elektrifikaci železnic, jejím vývoji a perspektivách?

Jako by elektrifikovaná – bezemisní – železnice byla něčím samozřejmým, o čem se uvažovat nemusí. Ale je to naopak. Na webu snadno najdete tabulky rozvoje dálniční sítě: kolik kilometrů se postavilo ve kterém roce, kolik se staví, kolik projektuje. Proč nejsou stejně snadno dostupné údaje o postupu elektrifikace železnic? Jasná odpověď není. Jeden by mohl podléhat i konspiracím. Třeba, že je to proto, aby se nezdůrazňovalo, jak velký díl práce byl odveden už za komunismu (páteřní trať z Děčína do Košic byla hotova až překvapivě rychle). Webové železniční mapy ukazují aktuální stav, ale ne to, které úseky byly elektrifikovány za posledních 10, 20, 30 let. Budou to ty okrajovější jako Plzeň – Klatovy či Ostrava – Opava. Ale na delších trasách a v železniční síti jako celku jako kdyby to stále nějak drhlo. Proč, když se pořád mluví o emisích.

Mnozí jako by si železnici stále spojovali s 19. stoletím či érou komunismu. Pak je mohou překvapit i lecjaká fakta. Jaké je pořadí států v osobní dopravě na dráze? Podle počtu osobokilometrů na hlavu? S náskokem vede Švýcarsko, následuje Japonsko, pak s odstupem Rakousko, Francie, Švédsko a Dánsko. Česko je vzadu, na polovině dánské a čtvrtině švýcarské intenzity. Proč tohle u nás není téma?

LN, 5.8.2021