7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

GLOSA: Havárie a emise

Potřebujete obrátit pozornost k železnici? Počkejte na tragickou nehodu. Zní to cynicky, ale je to tak. Ve středu byla hvězdou zpráv srážka vlaků u Domažlic. Loni jí byla srážka u Perninku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ptáček 8.8.2021 9:59

Doufám, asi marně, že železniční neštěstí otevře premiérovi oči a konečně určí a nechá Hradem jmenovat řádného ministra dopravy. To opravdu nemá nikoho jiného, než absolventa stavební fakulty ČVUT, experta na finance a účetnictví, navíc zatíženého už jednou ministerskou funkcí? Neschopnost a ignorance tady není na straně Karla Havlíčka, ale premiéra.

P. Hák 8.8.2021 8:28

Jinak trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi by klidně mohla odvézt další lid navíc, kdyby se posílily spoje ve špičkách a kdyby navazovaly přípoje na lokální trati. Silničnímu spojení by se velmi ulevilo.

J. David 8.8.2021 21:48

Zatím je to mezi Rosicemi a Pardubicemi rozbordelené. Holt cestovat automobilem pro je lid rychlejší, než "ajsnbónem". Navíc je našinec oproštěn blaha před somráky a potulnými etniky na "bahnhofu". Ta nádraží, toť přímo svatý grál různých pobudů, pokud musím cestovat vlakem, užívám kapsičku u trenýrek (vnitřní furtál) na doklady a bankocetle. Hele gadžo, maš cigo, nebo love na cigo? Cesta vlakem je mnohdy zážitkem pouze pro otrlé jedince. A to mám zážitky většinou z HK a PC. Kouzelný je i Wilsoňák a přilehlý Sherwood, prostě lahoda se SDŽC.

P. Hák 9.8.2021 13:07

V Rosicích jsem je neviděl, ale v PC jsou... To je další věc, s kterou by bylo potřeba něco udělat.

P. Hák 8.8.2021 8:25

Protože aktivisté jezdí auty a do vlaku nepáchnou?

V. Mertan 7.8.2021 22:43

Mám taký pocit, že železnicou by sa dalo prepraviť oveľa viac ľudí ako doteraz. Stačí aby vlaky jazdili častejšie a aby na seba nadväzovali vlakové a autobusové prípoje. Ideálne by bolo aj kusok zlacniť, aspoň tak aby sa neoplatilo chodiť sám v aute tú istú trasu lacnejšie. Ak by sa sem nasmerovala aspoň malá časť dotácii na elektromobily, nemal by to byť problém.

K. Wágner 7.8.2021 20:56

Ne všechny tratě se vyplatí elektrifikovat. Třeba tahat dráty na ty lokální je úplný nesmysl. Ve vývoji je ale už technologie Liquid organic hydrogen carriers (LOHC), kdy organická nosná kapalina absorbuje vodík a uvolňuje jej pouze v případě potřeby. Ta je zvláště vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací, tedy i u kolejových vozidel. Proto také na vývoji této technologie pracuje i tým odborníků ze Siemens Mobility, neboť vodíková technologie je slibným řešením pro dosažení tzv. klimatické neutrality železniční dopravy. Zjednodušeně řečeno, lokomotiva nepotřebuje trakční vedení aby mohla jezdit na elektřinu, ale díky palivovému článku si elektřinu pro svůj motor vyrábí. :-)

M. Pivoda 7.8.2021 22:00

Půjde-li vývoj dosavadním tempem, měli bychom se dočkat i jízdy vlaku na baterie. Průkopnické kamiony už tak jezdí.

Průkopnické elektrifikované tramvaje by se měly dobíjet z trakce jen ve stanicích.

R. Langer 8.8.2021 5:47

Ty zase blábolíš nesmysly, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Jurax 7.8.2021 16:47

Proč tohle není u nás téma? Je to prosté.

Protože dosud žádné aktivisty nenapadlo se v tom hlasitě angažovat, založit na to neziskovku a sosat státní dotace.

Taky se zřejmě na realizaci té doelektrifikace nedá vydělat natolik, aby aktivismus v tomto směru inicioval a tlačil, případně i financoval nejlépe ovšem ze státních peněz nějaký soukromý subjekt.

P. Kubáč 7.8.2021 15:11

Jezdil jsem do práce vlakem - každý den 15 let, ale po poslední "úpravě cen" jsem přestal - jezdit autem je levnější i když v něm sedím sám a nemusím se třískat třicítkou od ďoury k ďouře v ulepeném vagónu.

M. Pivoda 7.8.2021 14:47

Elektrifikace plus vláda sovětů = komunismus!

M. Pivoda 7.8.2021 21:56

Kdo to řekl si už nevzpomenu. Pamatuji se ale naprosto přesně, že tato věta byla pronesena pátého první, tj. V.I. (římská písmena).

F. Kusák 7.8.2021 12:54

Mám takovou představu, ryze osobní, že by se lidé měli přesouvat na větší vzdálenosti hlavně železnicí, případně pak letadlem nebo lodí. Auta do větších měst moc nepatří, jsou jimi zaneřáděné, blokují každý volný prostor a nikam se už moc ani nedostanete. Parkování k dispozici není. Tak by měla fungovat dobrá, efektivní, levná a ekologická taxislužba. Vyjde nás to určitě levněji. Jiná věc je mimo město, samozřejmě. A proti elektromobilitě, i jako technik, nic nemám, ať si každý sám zváží, jestli je pro něj elektromobil vhodný. Ovšem hrubě mě vadí, když jsou ty nesmyslně předražené luxusní krámy dotované. Bude ještě dlouho trvat, než elektromobil nahradí spalovací motor ve všech parametrech. Jestli vůbec někdy.

O. Karen 7.8.2021 12:12

Hlavní tratě dávno elektrifikované jsou. Pro lokální tratě je to zřejmě příliš drahé, i na údržbu. Vedení je příliš zranitelné. A hlavně - elektromobilitou dneska ve skutečnosti znamená, že to je na baterky. To je automaticky ekologické a in. Kampak se starými dobrými trolejbusy? Dneska to musí být autobus s baterkou, aby byly dotace.

J. Nevrkla 7.8.2021 8:14

To už by se při investicích vůbec nemělo uvažovat v kategoriích náklady a výnosy? To už bychom hodně zblbli.

R. Langer 7.8.2021 8:59

No a co jiného je Black Hole (teda Green Deal)? ;-)

J. David 7.8.2021 10:02

Černá díra. Lorde, jsem připravena, dí novomanželka. Yes, dí lord, tygr to není, ale tlamu to má příšernou. Holt černý úděl, ale ta barva dnes není korektní, třeba Fin Kamra je opálený Laponec, a co s černým pivem? Mark Twein bude taky vymazán z literatury, nota bene Ladův černý kocour Mikeš v pytli Cikánů? Když blbnout, tak blbnout ve smyslu korektnosti. Na okraj, ta Uršula von der Leyno vymyslila pro tankistky těhotenské mundůry, ale již nedomyslila, jak se těhule s pupkem protáhne deklem Leoparda (tank). A ta baba je nyní v EK, a kysní do našeho zákona o zbraních a střelivu (Bohu dík už máme Ústavní pojistku). Von der Lejno, Jourová, etc., kam čert nemůže, nastrčí babu.

K. Wágner 7.8.2021 8:06

Copak železnice, ale v současných debatách o klimatické politice dosud chybí zohlednění dopadů armádního sektoru. Přitom ohromné emise uhlíku nezpůsobují jen ozbrojené konflikty, ale i samotný provoz armád. A tak generální štáby v celé řadě zemí začínají být terčem kritiky kvůli tomu, že ve velkém používají fosilní zdroje a uhlíková stopa armády je vysoká, přitom se však emise z vojenského sektoru většinou do celkových přehledů jednotlivých států nezapočítávají. Přes všechen současný humbuk kolem emisí CO2 vojenské síly v rámci EU nereportují svoji uhlíkovou stopu, což zdůvodňují bezpečnostními obavami. Současný tlak na snižování emisí ale už zasáhl i vedení Severoatlantické aliance a jednotlivé členské státy by měly modernizovat armádní sbory tak, aby dosáhly v roce 2050 uhlíkové neutrality, což se z praktického hlediska zdá být neproveditelné. ;-)

P. Dvořák 7.8.2021 10:04

Však je to pár dnů, co to bylo (myslím) vedle na Lidovkách, že s tím kdosi přišel. A byl tam výčet kolik emisí vyprodukují letadla, vrtulníky, obrněná vozidla . . . nejsem si jist, jestli byly odlišeny prdy generality a mužstva.

P. Pepax 7.8.2021 10:20

Vojsko se už dávno chová velmi ekologicky, mají zelené unifromy.

Z. Roller 7.8.2021 10:41

Prozradím vojenské tajemství: BVP 1 mělo spotřebu litr nafty na kilometr. Proto jsme při výcviku běhali terénem "pěšky jako ve vozidle" seřazeni tak, jak bychom seděli ve vozidle, a my vysokoškoláci jsme při tom ze srandy dělali "brrrm brrrm". Za celý rok vojny jsem v BVP jel jednou jedinkrát na cvičišti. Jó, za ministra Václavíka, to se umělo šetřit, ne jako dnes, kdy vojáci v transportérech doopravdy jezdí!

K. Wágner 7.8.2021 20:58

A co teprve takový tank, tomu se dělá vír v nádrži ;-)

K. Kužel 7.8.2021 12:46

Všichni lampasáci by měli být na baterky!!! ;-)

J. David 7.8.2021 6:27

Každá akce nemusí být zdařilá. Kdo nic nedělá, nic nezkazí (užil bych silnější slovní výrazivo, ale cenzorovi LN by to bylo proti srsti). Kdyby užili "žezlo", nebyl by problém.