3.5.2024 | Svátek má Alexej


FINANCE: Banky selhávají

11.8.2007

aneb Poplatky spolehlivost služeb nezajistily!

Banky mají neustále problémy se spolehlivostí. Stále se objevují nové a nové případy poškození klientů z důvodu selhání spolehlivosti a funkčnosti bankovní služeb. Výnosy z bankovních poplatků, které banky slíbily investovat do svých služeb, evidentně nepomáhají.

Selhání bank se množí

Je zajímavé sledovat neustálé problémy našich bank. Nedávno jsme se dozvěděli, že KB poslala peníze dvakrát, avšak klientovi je strhla pouze jednou, což je jeden z těch pozitivnějších příkladů. Jindy zase banka naopak strhávala z účtu klienta neoprávněně dvakrát. Jindy zase banky poškodily své klienty tím, že do bankovního registru dlužníků odeslaly informace z neaktivovaných karet, které jejich klienti ani nemuseli využít. Přesto se objevili mezi dlužníky.

Výpadky poškozují klienty

Zatím poslední průšvih byl dvouhodinový totální výpadek celého systému naší největší banky, který na poměrně dlouhou dobu ochromil bankovní systém v zemi. Vzhledem k tomu že klientem banky je každý druhý Čech, pak se výpadek dotknul skutečně velké části obyvatel.

A jakého jsme se dočkali vysvětlení? V centru IT České spořitelny prostě vypadl elektrický proud, což je zřejmě chyba jednotlivce. Kterého a jaká chyba to způsobila, už se zřejmě nedozvíme. Skutečností však je, že masívní výpadek téměř všech služeb banky nezpůsobil škody pouze jí, ale především jejím klientům.

Odpuštění poplatků? Nereálné!

Další skutečností je i fakt, že se banka neodhodlá udělat významný a slušný krok, kterým by bylo odpuštění alespoň části bankovních poplatků za uvedený měsíc. Bylo by to fér, když služby nefungují, jak mají, a doplácejí na to klienti.

Stačí si představit jenom ten trapas, kdy se snažíte v hypermarketu zaplatit za nákup, hotovost nemáte a karta nefunguje. Prostě máte smůlu. Lidi ve frontě navíc probém ČS nezajímá. Je to váš problém.

Bankovní poplatky spolehlivost nezajistily

Zajímavé bude, jak banky odůvodní, kam šly desítky miliard z bankovních poplatků klientů bank, ze kterých banky měly dle svého vyjádření platit investice do služeb a jejich spolehlivosti. Ta spolehlivost se přeci jen zcela nedaří a ze současného stavu by si klienti mohli odvodit, že jejich vysoké platby bankovních poplatků jsou využívány neefektivně. Akcionáři bank se však už nyní těší na tučné dividendy, které díky úrokovým sazbám, ale i též bankovním poplatkům dosáhnou tento rok mnoha miliard korun.

Je to sotva týden, co Česká spořitelna ohlásila rekordní zisky a současně též zvýšení výnosu z bankovních poplatků o 3,3 % na více jak 4 mld. Kč. Můžeme však jen doufat, že se tato částka plně investuje do spolehlivosti a dostupnosti služeb pro klienty.

www.bankovnipoplatky.com

Miroslav Roch