20.10.2021 | Svátek má Vendelín


FEJETON: Ohlédnutí za revoltou

23.9.2021

V neděli 12. září se zavřely brány čehosi v Mnichově, co částečně oprávněně neslo název autosalon. Automobil je dnes sprosté slovo, takže oficiálně to byl salon mobility. Celý následující týden se rozebíralo, co se vlastně na tom autosalonu a kolem něho odehrálo. Dříve na sebe autosalony přitahovaly nevraživost, ono je to něco jako ples v opeře, i tam se tvoří uličky hanby. Tentokrát to ale překonalo všechny dosavadní standardy a vypadalo to ve zpravodajství, že tam zuřila revoluční vřava.

Mělo by to svoji logiku. Revoluce nepřicházejí v době, kdy je k nim největší důvod. V Rusku taky režim nepadl za dob Stalinova teroru, kdy byly plné koncentráky a lidé umírali v důsledku sociálních experimentů hladem. Padl, když se pokusil o alespoň nějaké polidštění. Pokud jde o automobily, nevraživost nebyla na pořadu dne v době, kdy nebyly žádné normy typu EURO, kdy se z výfuků valily černé dýmy a v ulicích byla mlha. Z dnešních moderních automobilů vychází (s malou nadsázkou) čistší vzduch, než jejich motory nasávají. Automobilky ujišťují, že fosilní paliva končí. V zeleném duchu se mnichovský podnik odehrál v plném rozsahu. Přestože se zelenost prosadila, byli jsme svědky barvitých výjevů.

Přijít to muselo. Čistě logicky vzato, v uhlí a ropě je uskladněn uhlík coby chemický prvek nashromážděný za miliony let. Co bylo skryto, v kratičké době rozfrncáváme do vzduchu. Určitě to není dobře, ať už akceptujeme alarmistické teorie oteplenistů, nebo ne. Uhlík jde ze země do vzduchu, s tím žádný Kremlík nehne.

Patřím k těm, kdo pokládají aktuální koncept elektromobilů za katastrofální slepou uličku. Povede nevyhnutelně k velmi složitému kolapsu. Může se stát východiskem pro technologický průlom. V jakém smyslu? Těžko předvídat. I kdyby elektromobily měly akumulátory na fyzikální bázi, nejedovaté a recyklovatelné, automobil coby prostředek individuální dopravy bude mít i pak zásadní nedostatek: jeden, maximálně pět, v krajnosti šest človíčků nárokuje objem v řádu desítky kubických metrů a váhu dvaceti metráků. Pamatujete na kreslené filmy Vladimíra Jiránka o autech? Jsou staré půl století – a vystihují problém i budoucnosti. V těch filmech vůbec nejde o to, čím jsou auta poháněna. Je jich moc a jsou všude, to je ta potíž. I kdyby nežrala nic a pohánělo je perpetuum mobile, žrala by prostor.

Ano, čeká nás kolaps a krize. Auta se zdraží a benzin bude brzy stát padesát kaček, pak si zvykneme na sedmdesát, je to jako s cigaretami, ty taky stojí balíček přes stovku. Stejně se bude jezdit. Že by děti chodily pěšky do školy, jako jsme chodili my? To nepřichází v úvahu. Spíš se něco vynalezne. Něco se stane. Krize je porodní bába inovace.

Třeba nám narostou křídla a budeme létat. Jen nevím, jak je energeticky utáhneme, když nebudeme smět jíst maso.

LN, 20.9.2021

Neff.cz



Nenechte si ujít TÝDEN SOUTĚŽÍ SE SEBAMED BABY!
Nenechte si ujít TÝDEN SOUTĚŽÍ SE SEBAMED BABY!

Po celý týden soutěžte o kosmetiku oblíbenou dětmi i maminkami. Vyhrajte tu nejjemnější péči, která je vhodná pro potřeby citlivé dětské pokožky a...






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.