Neděle 27. dubna 2025, svátek má Jaroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Slepí obchodníci, hluší zákazníci

diskuse (28)

Češi nepatří mezi největší lovce cen mezi Evropany. Kvůli slevě je ochotno změnit obchod jen sedm procent lidí, zatímco každý pátý Němec. Nejspořivější jsou Italové, kde se na nižší slevu dá nalákat 26 procent spotřebitelů. Spořílci jsou rovněž v Nizozemsku či v Belgii. Průzkum společnosti Nielsen zveřejněný v minulém týdnu naznačuje, že jednak na tom lidé asi nebudou tak špatně, jednak také to, že Češi jsou v zásadě konzervativní a ke skrblíkům nepatří. Loajalita ke svému obchodníkovi je rozhodně pozoruhodná. Možná je to dáno i tím, že nakupující mají rádi své vyběhané chodníčky a jsou zvyklí to brát od rohlíků vpřed vlevo přes jogurty vzadu uprostřed až k minerálkám a pivu vpravo před pokladnami a všeliké přestavby a přesunování regálů z duše nesnášejí. Jinak uspořádaný obchod je jim tak od počátku nesympatický.

Nižší citlivost Čechů na cenu je přesto překvapivá, byť tento průzkum není zdaleka první, který na tento jev upozorňuje. A zřejmě marně. Většina velkých obchodních řetězců vytrvale útočí na veřejnost mnohamilionovými kampaněmi ve stylu „u nás nakoupíte nejlevněji“ či „trvale nejnižší ceny“. A jak vidno, moc to nefunguje.

Proč marketingoví náčelníci pořád nejsou schopni pochopit, že by bylo dobré třeba zvát lidi do obchodu se slogany „lepší řízek než z našeho masa jste ještě nejedli“? Nebo „u nás se na vás budeme stále usmívat“. Byl by to totiž asi velký problém. Na řeznickém úseku pracují často lidé, kteří nerozeznají kýtu od krkovice, a personál v samoobsluze s pobavením sleduje, jak marně hledáte požadované zboží a musíte si dávat pozor, aby vás nepřejel vozíkem s paletou. Ochranka obcházející pokladny je často hrubá a ustrojená v ústroji vhodném pro bezdomovce.

Prostě chtělo by to trochu jiné obchodování.

Nyní hodlají velké řetězce, jako je Tesco či Kaufland, vstoupit i do center měst s menšími obchody. Je otázka, zda s takovou podnikatelskou kulturou, jakou projevují ve velkých prodejních centrech, obstojí v soutěži s menšími řezníky nabízejícími dražší, ale plnohodnotné masné výrobky či s vietnamskými obchodníky s ovocem a zeleninou. Ekonomickou silou, díky níž mohou získat nejlepší obchodní prostory a zaplatit intenzivní reklamní kampaň, určitě tradiční prodejce v některých místech dokážou poškodit a třeba i zničit. Ale aby jim mohly plnohodnotně konkurovat bez toho, že místní obyvatelé budou na svého prodavače na rohu s lítostí vzpomínat, musely by nabídnout jinou kvalitu a mnohem přívětivější zacházení, než je nyní jejich standard.

Že by pivo?

To Američané mohou nyní do budoucna vzhlížet s nadějí, přestože jejich vlast zahalila a stále halí mračna hypoteční krize. Vlastník Pražských pivovarů, společnost InBev, nabídla 46 miliard dolarů za ovládnutí jednoho z největších pivovarnických gigantů světa, firmu Anheuser Busch. Vzbuzuje to naději, že by v lahvích s etiketou Budweiser mohlo být i za Atlantikem skutečné pivo, tak jako je tomu v Evropě, kde značku Budweiser vlastní českobudějovický Budvar. To, co Anheuser Busch pod touto značkou prodává a Američané nyní pod touto značkou pijí, má totiž s pivem jen málo společného.

Došlo by zároveň k pozoruhodné transformaci letitého sporu o značky Bud a Budweiser. Proti Budějovickým by náhle stál zprostředkovaně přes mateřskou nadnárodní firmu náš domácí Staropramen.

MfD, 30.5.2008

Vladimír Zlínský
26. 4. 2025

Přísun energie není jenom z fúzní energie probíhající na Slunci.

Aston Ondřej Neff
26. 4. 2025

Reality show jsou oblíbený televizní formát.

Jan Kovanic
26. 4. 2025

Během II. světové války bylo zavražděno šest milionů lidí Židů.

Lika
26. 4. 2025

Prší

Ivo Fencl
26. 4. 2025

Martin Petiška je spisovatel, který propadl AI, souběžně před ní varuje.

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Aston Ondřej Neff
25. 4. 2025

Teroristům dává volná ruka a od občana se žádá respekt k regulím

Aston Ondřej Neff
26. 4. 2025

Reality show jsou oblíbený televizní formát.

Benjamin Kuras
24. 4. 2025

Do parlamentu se nedostali milovníci zvířat LEV ani PES.

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

Lidovky.cz, ČTK
27. 4. 2025

Čeští hokejisté porazili na mistrovství světa do 18 let Švýcarsko 4:2. Svěřenci kouče Davida...

Lidovky.cz, ČTK
26. 4. 2025

Íránským přístavním městem Bandar-Abbás v sobotu otřásl mohutný výbuch, který zranil kolem 750 lidí...

Lidovky.cz, ČTK
26. 4. 2025

V Británii se v sobotu dražily předměty, které patřily cestujícím zaoceánského parníku Titanic, jež...

Martin Korbáš
26. 4. 2025

Ve floridském derby v úvodním kole play off hokejové NHL zatím vítězí jen hostující celky. Po dvou...

min Miloslav Novák
26. 4. 2025

Přes košili oblečené mistrovské triko, kolem krku klubovou šálu. V očích dojetí, radost, nadšení....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz