26.4.2024 | Svátek má Oto


EKONOMIKA: Marný boj proti axiomu

11.8.2012

Ministerstvo financí nám předvádí, jak zapírat nos mezi očima

S mírně poťouchlým zájmem sleduji dlouhodobě neobyčejně vytrvalé pokusy úředníků financministerstva, minulý pátek náměstka Ladislava Minčiče (Změna sazby snížení výnosu nezpůsobila, LN 3. 8.) a teď i zástupce mluvčího Jakuba Haase (Kládu v oku svém neuzřel, LN 8. 8.), obhájit politiku svého šéfa/resortu/vlády. Nic ve zlém, pánové, předpokládám, že za politiku svého šéfa/resortu/vlády nemůžete, také vím, že jste za svou argumentaci slušně placeni (a nelze s vámi doopravdy polemizovat, natož vás přesvědčovat), a vím také, že bych sám nedokázal obhajovat neobhajitelné o nic lépe. Vaše nevděčná zástupná úloha má ovšem špatný cíl, snaží se poplést a mást občany.

A tak je zapotřebí argumenty rozplétat. Ekonomie má ve svém základě celou řadu axiomů (nepochybných a téměř absolutních dogmat) a běda těm (hlavně nám, co platíme daně), kteří je popírají. Zhruba od neolitu bez výjimky platí: čím dražší je směnný produkt, tím nižší je o něj zájem (nefunguje jen u výjimečně neelastického a rozšířeného zboží, jako je například sůl; je jedno, jestli je kilogram za 20 nebo za 200 korun, koupíme stejné množství) a od vynálezu peněz se to dá i jakž takž vyčíslit (pozor na čísla, dá se s nimi žonglovat a mohou svést z cesty principiální).

Není proto pravda, jak oba shodně tvrdí, že zdražení o zvýšenou daň nesnížilo poptávku. Axiom. Muselo. Homo sapiens to tak má. Všude na světě. Otázka je jen kde a o kolik. Pan financministr uvažoval příliš mazaně politicky, a proto překombinoval. Nejspíš si řekl: reformy státu jsou na dlouho, na to není čas a energie, propouštět a méně platit úředníky je moc kontroverzní (odbory) a snižovat platy vlastním lidem (?), to už vůbec ne, škrtat výdaje ano, ale raději pomalu, vede to k útlumu. Nejjednodušší bude - zvýšit daně a snížit reálné důchody (dva miliony) a prohlásit to za nutnou (solidární) reformu. Ovšem jaké daně? Firemní ne, už teď podniky prchají k daňové konkurenci, sociální odvody/daně jsou moc vysoké a zdražují práci, přímé daně jsou nepříjemné, celý národ po výplatě hned vyskočí. Ještě že tu máme daně téměř neviditelné, tzv. sníženou (?) spotřební daň (DPH). To je ono! Lidé musí jíst a na lécích šetřit nebudou.

Jenže mezi daní přímou a nepřímou existuje nepřímý rozdíl. Tu z platu lze strhnout a basta. Nepřímá se výběru brání, lidé mají na výběr: méně kvalitní potraviny, kuřivo, alkohol, levnější dovolenou, nekoupit zbytné zboží (knihy i jiné hlouposti) a hlavně odklad větších investic do domácí infrastruktury. A pánové Minčič a Haas nám vysvětlují, že nikoli výběr té nižší zdražené sazby zkolaboval (vybralo se prý podle předpokladu), ale klesá naopak ta druhá, vyšší, a to dokonce desetinásobně, protože - no protože působí "jiné faktory" a "ekonomické subjekty" šetří (krize, obavy). A i kdyby ke zvýšení daně (říkají sazby) nedošlo, tak by se vybralo o 20 miliard méně (v Česku se vše děje tak nějak zvratným se). Že všechny výpočty, prognózy a odhady ministerstva byly vždy chybné a že nevíme, jak teď vypočítali těch krizových minus dvacet, je dostatečný důvod se tím nezabývat a vrátit se k axiomu.

Co ale ty jiné faktory, jež mají ospravedlnit ministra? Ano, v recesi existují dvojnásob, ale zdražení je muselo nutně a notně podpořit, když peněz nepřibývá, a kde jinde se projeví než v té druhé sazbě. A i když se jíst musí, pochybuji, že na nižší dani vybralo ministerstvo přímo úměrně o celé 40procentní zvýšení (z 10 na 14 procent) více a nevíme, co u nich znamená "podle předpokladu". Jisté je jen jedno. Zatím se vybralo za sedm měsíců stejně jako loni a není pravděpodobné, že se do konce roku vybere víc, vsadil bych se, že méně. Jen extrémně nízké daně lze beztrestně pro státní kasu zvyšovat, řekněme z pěti na sedm procent a na vyšší úrovni jen u bohatší společnosti. Proto ekonomové hledají onu optimální hranici, za níž zvýšení daní znamená jen další snížení inkasa, a my jsme zřejmě dávno na oné hranici. Lidé byli poškozeni a odcizený stát si nepomohl.

Vyšší daně mají nejen hospodářská, ale i psychologická negativa. Lidé se uskrovňují a utahování opasků nepovažují za investici do budoucna. Jde o obranný reflex, protože zvyšování daní je primitivní a znamená, že to vláda jinak neumí. A budoucno s takovými diletanty pak vidí temně, obavy vzrůstají, peněženka sevřená. Naši financúředníci se vymlouvají na daně u sousedů. Měli by se raději podívat do ekonomické historie. V době největšího hospodářského zázraku, krátce před francouzskou revolucí v 18. století, měla Anglie 60 000 úředníků a Francie téměř milion. Kdo asi na tom byl hospodářsky lépe, kde se platily nižší daně?

Jediný skutečný recept na krizi je daně radikálně snížit. Kdyby tak ovšem nepřekážely ty jiné faktory.

LN, 10.8.2012

Auto je publicista a politolog