29.9.2022 | Svátek má Michal


ŠAMANOVO DOUPĚ: Proč jezdit stošedesátkou

7.3.2007

Ministerstvo dopravy a svobodomyslná poslankyně Dundáčková (ODS) nemají jinou starost, než jak zařídit, abychom si už v létě mohli zařídit "na některých úsecích dálnic" v rychlosti při sto šedesát kilometrů v hodině (44,4 metrů za sekundu).

Na kterých úsecích?

Na těch, kde budou hlídat policajti, aby na nich řidiči nejezdili dvoustovkou.
Na těch, kde jsou více než dva pruhy. Protože jinak řidiči, kteří zapadnou mezi pravobřežní kamiony, zůstanou uzamčeni v jejich koloně.
Na těch, které jsou ohraničeny plotem, aby na silnici nevběhl zajíc či toulavý pes.
Samozřejmě na těch, kde konstrukce něco takového umožňuje - nikoli tedy v zatáčkách.
Tam, kde je dokonalý povrch bez kolejí, příčných vln a děr.
V úsecích, které budou opatřeny digitálními přepisovacími značkami a hlídáním objektivních podmínek - aby se stošedesátka zrušila za námrazy, mlhy, deště anebo za tmy. Což přijde na asi 10 milionů Kč na kilometr.

Fajn, nic proti. Ale dříve bych vzácného ministra dopravy poprosil, aby na dálnicích bylo dopravní označení jako je třeba v Rakousku, kde jsem nepotřeboval auoatlas - včetně včasného označení uzavírek (což je třeba i 300 km dopředu).
Téhož bych taky prosil, aby nebyly na dálnicích ďoury, vlny a velbloudi.
Rovněž ploty proti zvěři a valy proti hluku bych přivítal.
Také více pruhů.
A prosil bych nejdřív dostavět padesát let plánovanou dálniční síť.
Ale nejvíc, aby okresky nebyly tankodromem.

A na panu ministrovi vnitra bych zase požadoval, aby se domluvil s policií a nechal sebrat řidičáky těm, co i dnes jezdí dvoustovkou.

Více než povolení stošedesátky na deseti procentech dálnic bych potřeboval, abych se mohl bezpečně a pohodlně projet sto třicet po dálnici a devadesát na silnici. Všude! Toto by měla býti starost ministra dopravy. A co s tou stošedesátkou? Kdo si ji chce užít, ať si zajede na závodní okruh...

Avšak základní otázka zní: PROČ 160? Čeho se tím docílí?

Podle Dundáčkové se prý nezvýší počet nehod, nevznikne prostor pro piráty silnic, životní prostředí tím nebude ohroženo...

Dobře, znovu. Čeho se tím docílí? Rychlejšího cestování? O kolik, v té naší malé zemičce? A počítá se v to i stání v kolonách a čekání na havrany?

Podle Jaroslava Heinricha z Centra dopravního výzkumu značí zvýšení rychlosti o 30 km/hod rovněž zvýšení pravděpodobnosti vážného následku nehody nebo úmrtí o 60 procent. Podle hygieniků zvýšení hluku. Podle Rakušáků, kteří si to už zkusili (a couvli), zvýšení emisí oxidu uhličitého o 30 % a jemného prachu o 40 %.

Takže na otázku PROČ jezdit stošedesátkou na našich dálnicích, znám jedinou odpověď: aby si mohla Dundáčková pěkně zařídit!

Psáno v Praze na Lužinách dne 6. března 2007