Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996USA: Mormon by rád do Bílého domu - 2
Kniha, tato mormonská bible, informuje o Bohu a jeho styku s pravěkými obyvateli západní hemisféry, jimiž nebyl nikdo jiný než Izraelité, předkové amerických Indiánů. Vinnetou vzešlý z Abraháma.
Článkem mormonské víry se stalo i přesvědčení, že svatá trojice – Bůh, Syn, Duch svatý – existují ve třech separátních zlidštěných podobách, že pozemšťané napřed prošli existencí spirituální, předpozemskou. Po vzkříšení a dosažení nebeské slávy některým se dostane možnosti podílet se na správě planetárních světů, jaksi v roli nomenklaturních božích funkcionářů. Do Hádu se nebude odcházet v tísnivé až kruté samotě, ale se zachováním původních rodinných svazků. Čili se tam potkáme i s vlastní tchyní.
Tak tedy vznikla CHURCH OF JESUS CHRIST OF LATTER-DAY SAINTS – Církev Ježíše Krista Svatých Pozdních Dnů – ve smyslu „dnů současných“. Jejím cílem bylo obnovení křesťanství v jeho původní ctnostné podobě, jako podmínky, ouvertury k Ježíšově znovusestoupení na tuto zem. Smith mínil kopírovat starobylý Izrael, jeho teokracii, patriarchální strukturu, exodus do země zaslíbené, kde lidé zvláštního ražení se budou odlišovat svými rituály a dietními zvyklostmi. Navíc, v rámci přísného puritánství, zavedl polygamii, mnohoženství.
Zejména tato iniciativa rozčílila některé křesťany tradiční protestanské orientace natolik, že v roce 1844 v místě Nauvoo státu Illinois novátora Smithe lynčovali, takže se pak nikdo už nedozvěděl, z jakého jazyka že překládal biblická poselství, kam ty zlaté tabulky zašantrošil a jak že to vlastně bylo s těmi židovskými Indiány.
Sekta se dala na pochod, s volskými povozy, neznámým nevlídným terénem. V mnohém mi jejich počínání připomíná onen great trek jihoafrických Burů, putujících do vnitrozemí v přibližně téže době. Došlo k vytváření podobné tzv. wagon mentality, pocitu ohrožení pionýrů za kolovou vozbou, za níž jim hrozil vesměs nepřátelský svět.
Padesát tisíc Mormonů, mezi nimi řada konvertitů z Británie a Skandinávie, pod vedením Brighama Younga (po němž je pojmenována jedna prosperující univerzita) kolem roku 1850 dorazili k Velkému solnému jezeru a tam v podhůří Skalistých hor vybudovali Salt Lake City, dnes velkolepé město.
Církev pod tlakem Washingtonu sice zapudila mnohoženství už v roce 1890, ale dodnes občas v televizi vídáme záběry ze vzdálených samot s vousatými zálesáky s tuctem pokorných žínek a značným houfem potomstva. Dochází ke konfliktu s úřady a občasné střelbě.
V čele církve je prezident zvolený na doživotí, zpravidla stařešina v požehnaném věku. (Tuto funkci například zastával víc než devadesátiletý Ezra Taft Benson, bývalý ministr zemědělství ve vládě Dwighta Eisenhowera.) Po ruce má dva poradce a výbor dvanácti apoštolů. Mormoni však mezi sebou nemají profesionální kněze, duchovní z povolání. Povolán k výkonu funkce je každý věřící mužského pohlaví a sloužit bude zadarmo.
Mormoni nesmějí kouřit, pít alkohol, dokonce ani kávu či čaj. Správní věřící se mají pravidelně setkávat, pokud možno každý večer, diskutovat problémy a vzájemně se ideologicky zakalovat. Když už nic jiného, tak tohle by přimělo české exulanty k dalšímu úprku, třeba až někam na Aljašku k útulku mezi ledními medvědy.
Zásluhou misionářského úsilí mormonské řady mohutní, mění se jejich kádrová struktura, zejména rozmachem v zahraničí, značně tak v Latinské Americe, tradiční baště katolicismu.
Úspěch přiměl církevní hodnostáře v Salt Lake City, aby přepsali některá pravidla. Dřív nebrali černochy do řad kněžstva, teď už berou. Časem se prý mezi dvanáct nomenklaturních apoštolů dostanou i apoštolky. University of Utah zvolila nového rektora, jímž se stal můj dřívější fakultní kolega a kamarád Arthur Smith – tedy také Smith jako praotec této víry, ale naprostý Nemormon, původně ze státu New Hampshire, kde se budou konat primárky hned po Iowě, a jeho manželka pochází z Libanonu, končiny důkladně nemormonské, leč s jinými třeskutými problémy.
Misionářské úspěchy rovněž vedly k uvolnění přísnosti. Stále se sice nesmí pít, kouřit, hřešit, ale povinnost pravidelných večerních školení již odpadá – jak ji také vyžadovat a kontrolovat někde mezi Indiány na Amazonce.
Mormonům je již dovoleno chodit do biografu na mládeži nepřístupné filmy.
Nemyslím, že čerstvý hollywoodský opus September Dawn („Zářijové svítání“), který jsem před pár dny shlédl, by našel v jejich řadách mnoho obliby. Je totiž založen na skutečné události - tzv. Mountain Meadows Massacre – k níž došlo 11. září (datu teď pro Američa nesnadno zapomenutelného) roku 1857. Kolona vozů se zhruba 120 pionýry – muži, ženy, děti – a 800 dobytčaty, se trmácela z Arkansasu na cestě do jižní Kalifornie. Tuto tzv. Fancher-Baker party netvořili chuďasové a když dorazili do oblasti Mormonů, za pobyt a příležitost k odpočinku a občerstvení chtěli dobře zaplatit. Jenže Mormoni, kteří se nepokládali za součást Ameriky, tehdy pořádně ještě nedotvořené, a očekávali útok jednotek americké armády (k němuž nedošlo), k putujícím pionýrům se krutě zachovali. Však přicházeli ze Středozápadu, kde Mormoni zažili mnohá příkoří, kde došlo k zabití řady jejich údajných „proroků“ včetně zakladatele Smithe. A pravověrní souvěrci přísahali pomstu bez smilování.
Působivá prezentace fenoménu o zhoubných důsledcích fanatismu tvorů přesvědčených o svých pravdách - tak jak svět zažíval ať už v Hitlerově Německu, Maově Číně, Pol Potově Kambodži, a teď okouší zásluhou islámských fanatiků na mnohých místech planety. Jon Voight v roli superctnostného biskupa, hnaného představou božího mandátu zničit tyto pionýry, napřed se snaží přimět kmen místních Indiánů vykonat krvavé dílo a když se to nepovedlo, Mormoni tedy sami učinili – napřed šalbou, sliby pokojného odchodu, ale s odevzdáním zbraní, prý nepopudit údajně nerudné Indiány. Když se tak stalo, Mormoni postříleli oněch odhadovaných 120 mužů, žen a dětí.
Na opačném konci kontinentu pak vypukla občanská válka, národ měl jiné starosti. Teprve dvacet let po masakru došlo k jakémusi soudu a pouze jeden z vrahů byl souzen a v roce 1877 po právu zastřelen. Ostatních, včetně biskupa v podání Jona Voighta, se právo nedotklo.
Teď zbytečně přemýšlím, kolik voličů v Iowě či pak i jinde film uvidí a pod jeho dojmem si rozmyslí dát hlas zcela nevinnému Mitt Romneymu.
Neoficiální stránky Oty Ulče