SVĚT: Ochrana vnějších hranic EU je bohapustá lež
Marně se u nás neříká „lže jako když tiskne“. I náš tisk je toho důkazem, když lživý výklad některých skutečností nám jak kafemlýnek neustále omílá.
Po uzavření Schengenských dohod a následném zrušení vnitřních hranic jsme se smířili s tím, že se kompetence související s ochranou přesouvají na vnější hranice a zodpovědnost nesou státy, jejichž hranice vnější hranici tvoří. Ty mají zajistit všem občanům v Schengenu, tedy i nám, dostatečnou úroveň bezpečí uvnitř společného prostoru a zabránit ilegální migraci, ale i hranice přesahující organizované kriminalitě. Vlna ilegální migrace však na jaře letošního roku dosáhla takových rozměrů, že přímořské státy na ochranu svých hranic prakticky rezignovaly. Což lídři Evropské unie řešili a údajně ještě řeší vydáváním všelijakých předpisů a jednáním s domovskými státy do Evropy se hrnoucích imigrantů.
Jak taková jednání vypadají, nám před pár dny ukázali lídři Evropské unie na summitu k uprchlické krizi v maltské metropoli La Vallettě (k jednacímu stolu s nimi zasedli i představitelé států, které nejsou příliš demokratické). Zde dali vzniknout svěřeneckému fondu Africe, ze kterého by podle expertů mohlo být financováno řešení příčin migrační krize přímo v zemích, odkud migranti přicházejí (ovšem kolik z těchto peněz v afrických státech prolezlých korupcí skončí v kapsách politiků a úředníků, už žádný expert neuvádí). Na summitu byl projednáván i evropský návrh pro bezodkladný návrat ilegálních migrantů z Afriky do jejich domovských zemí. Mechanismus se přitom měl vztahovat především na africké migranty bez dokladů, které ztratili, nebo spíše zničili. Brusel doufal, že africké vlády přesvědčí, aby mechanismus přijaly, pročež jim nabídl 1,8 miliardy eur, tedy v přepočtu zhruba 50 miliard korun z fondu pomoci, a k tomu víza pro jejich diplomaty, studenty a podnikatele. Nutno ještě podotknout, že se zde vůbec nerokovalo o tom, jak by Evropská unie mohla podporovat africké země v jejich boji s teroristickými organizacemi či skupinami vyhánějícími domorodé obyvatelstvo z jeho sídel. Terorismus se u nás spojuje s Blízkým východem, ale zapomíná se na boj s terorismem v Africe a moc se nehovoří o francouzských vojenských akcích probíhajících ve Středoafrické republice a v Mali.
Ovšem africké země návrh evropských lídrů smetly ze stolu. Neboť o omezení exodu svých obyvatel nemají až tak velký zájem. Pro ně jsou zajímavé příjmy emigrantů, kteří se v Evropě přece jen uchytili, třeba i díky šedé ekonomice (není oficiálně povolena, často ani jasně vymezena zákonem, jejím příznakem je porušování běžných etických a morálních norem společnosti), aby pak z Evropy svým rodinám do domovského státu posílali větší část výdělku. Tedy popravdě řečeno, africké země si ze summitu v La Vallettě odnesly 50 miliard korun na rozvojové a ekologické projekty, aniž by pro zastavení neutuchajícího proudu afrických migrantů hnuly prstem. Na summitu se zavázaly pouze k tomu, že do Evropy budou posílat úředníky, kteří pomohou EU s identifikací imigrantů. Zde ale najdeme i ukázkový příklad toho, jak hluboce se představitelé Evropské unie mýlí, když předpokládají, že ekonomika EU své tempo růstu zrychlí tím, že se imigranti proudící do evropských států v nich zapojí do pracovního procesu a své mzdy pak utratí za zdejší zboží nebo služby. Spotřebitelská poptávka sice představuje jeden z hlavních motorů ekonomického růstu, avšak v případě imigrantů posílajících mzdy chudým příbuzným a mnohdy i pašerákům lidí, u kterých se před cestou do Evropy značně zadlužili, rozhodně stoupat nebude. A nejen to: výdaje ze státních rozpočtů, určené na sociální dávky, kvůli neutuchajícímu přílivu imigrantů neustále porostou.
Za špatný vtip lze pak označit závěrečnou deklaraci summitu v maltské Vallettě, která zdůrazňuje, že prvořadou prioritou „musí být ochrana lidských životů“. Jenže to jsou jen prázdná slova, když na moři každý den dál budou umírat afričtí migranti, přičemž je po summitu zřejmé, že kvůli zhoršujícím se klimatickým podmínkám jich do jara příštího roku nebudou stovky, ale pravděpodobně další tisíce. Ovšem nejde jen o migranty z Afriky. Například na řecký ostrov Lesbos i dnes, kdy čtete tyto řádky, s určitostí dorazily další (minimálně) stovky lidí následně umísťovaných do tábora Moria, kde vládne zákon džungle. K tomu pak vůkol jen přetékající latríny, haldy odpadků a totální vyčerpání jak hladových imigrantů, tak lidí, kteří se jim pokoušejí zajistit alespoň základní pomoc. Na Lesbu v těchto dnech, zatímco si europapaláši a jejich podržtašky na Maltě užívali přehršel jídla a pití, chybí všechno: od potravin přes přikrývky a stany až po úředníky a policisty, kteří mají uprchlickou krizi zvládat. A tak policie začíná na půtky a sváry agresivních imigrantů v táboře pomalu rezignovat, čas od času jen zasáhne slzným plynem. A jak student Jan Schulz-Weiling, který tu pracuje jako dobrovolník, řekl reportérům Süddeutsche Zeitung: „Neuplyne den, aby na břehy ostrova moře nevyplavilo mrtvoly utopených běženců.“ Ve skutečnosti to ovšem došlo tak daleko, že se ostrov potýká s problémem co si počít s nebožtíky, když márnice jsou přeplněné a místa pro další hroby tu nejsou. Podle místního koronera Thodorose Nousase, jehož rukama procházejí utopenci, je zdejší situace už i nad jeho síly: „Posílají nám malé děti, miminka, těhotné ženy. Je nemožné se nezhroutit,“ konstatoval v rozhovoru pro řecké periodikum Ethnos.
Bývalý australský premiér Tony Abbott, jak o tom informovala agentura Reuters, lídry Evropské unie na samém počátku dnešní imigrantské krize důrazně varoval před jejich přístupem a doporučoval Evropské komisi zpřísnění opatření na moři: „Jediným způsobem, jak zastavit umírání, je zastavit ty lodě. Proto je tak naléhavě nutné, aby evropské země přijaly velmi přísnou politiku, která ukončí obchodování s lidmi napříč Středomořím.“ A Tony Abbott dobře věděl o čem mluví, neboť Austrálie má s přílivy migrantů bohaté zkušenosti. Migranti z Afghánistánu, Iráku a Íránu, namísto cesty z Turecka do Řecka či z Libye do Itálie, se totiž často vydávají do Austrálie, kam se snaží doplout z indonéských vod. Za lepším životem se obyčejně plaví na rozpadajících se bárkách a v přeplněných člunech pašeráků. Není tedy divu, že se řada těchto plavidel potopila a mnoho migrantů při tom přišlo o život. Ovšem australská vláda ve snaze odradit migranty od nebezpečné cesty po moři zavedla poté, co se utopily první stovky cizinců, radikální opatření. „Naše země už má dost pašeráků, zneužívajících lidí toužících po azylu, kteří se často na moři utopí,“ prohlásil před časem tehdejší australský premiér Kevin Rudd s tím, že nové opatření také dovolí Austrálii pomáhat více lidem, kteří jsou ve skutečné tísni.
A tak lodě s nelegálními imigranty nerespektujícími australské zákony a nařízení posílá australská pobřežní stráž zpět tam, odkud vyplouvaly. Všechny tzv. ilegály bez platných dokumentů, kterým se na plavidlech povedlo břehů Austrálie přece jen dosáhnout nebo které hlídky pobřežní stráže zachránily z potápějících se lodí, převáží australská vláda do detenčních center, kde jsou pak vyhodnocovány jejich žádosti o ochranu a kde je rozhodováno o jejich deportaci nebo udělení kýženého azylu. Zásadní změnou oproti stavu z minulých let je převážení těchto osob mimo australskou pevninu, neboť jsou umísťovány v detenčních centrech Vánočního ostrova (zámořské území Austrálie bez vlastní vlády), ostrovního státu Nauru a ostrova Manus (Papua-Nová Guinea), tedy tak, aby po vývoji situace na Blízkém východě a v severní Africe bez posouzení bezpečnostních a zdravotních rizik nedocházelo k jejich vstupu na australské území. Z detenčních center se mohou odmítnutí imigranti vrátit do vlasti, žít po libovolně dlouhou dobu v uprchlickém táboře nebo se usídlit v Kambodži, s níž uzavřela Austrálie příslušnou dohodu.
Tedy Austrálie dnes uplatňuje přísnou přistěhovaleckou politiku znemožňující nelegálním imigrantům, kteří se po moři vydali k australským břehům, proniknout na australské území. Ve skutečnosti dělá přesně to samé, co dělají Spojené státy s nelegálními imigranty z Kuby a jiných zemí, kteří se snaží po moři pronikat na území USA. O ochranu pobřežních vod a samotného pobřeží se stará United States Coast Guard (USCG), tedy Pobřežní stráž Spojených států amerických, jako jedna z pěti složek Ozbrojených sil Spojených států. Jejím hlavním úkolem je dohlížet na dodržování zákonů, a to jak ve vodách Spojených států, tak i v blízkých mezinárodních vodách. V době míru sice spadá USCG pod Ministerstvo vnitřní bezpečnosti, v době války by ale automaticky přešla stráž pod Námořnictvo Spojených států.
Pobřežní stráž Spojených států amerických se dlouhou dobu potýkala s ilegály, tedy s migranty, kteří nehodlají vstoupit na výsostné území Spojených států legální cestou, nejčastěji těch z Kuby. K překonání 150 kilometrů široké Floridské úžiny mezi karibským ostrovem Kubou a Spojenými státy migrantům slouží chatrné bárky, leckdy i obyčejné vory ze svázaných klád. Mnoho z nich se tak při cestě utopilo, přesto se na nebezpečnou plavbu vydávali další Kubánci. A tak povolení k pobytu dostanou jen ti uprchlíci, kteří vstoupili na území Spojených států „suchou nohou“. Americká pobřežní stráž drtivou většinu uprchlíků při ochraně hranic zastaví ještě před tím, než vůbec dosáhnou pobřeží Floridy. Pak se ti, které pobřežní stráž zadržela na moři, vrací na Kubu i přesto, že jim v jejich domovině vždy hrozily represálie. Tím se počet z Kuby vyplouvajících plavidel s ilegály, a tedy i utopených lidí, Američanům podařilo snížit na minimum.
Australská pobřežní stráž spolu se stráží americkou nabízely Evropské unii své letité zkušenosti s námořní migrací i svoji pomoc v boji s pašeráky lidí a naivitou migrantů, kteří se na moři často utopí. Ovšem lídři EU, přestože mají plná ústa humanismu, rady ani nabízenou pomoc neakceptovali. A v rámci svých vizí a politicky korektních kliček ne stovky, ale doslova tisíce lidských bytostí nechali na moři dál umírat. Ochrana pobřeží Řecka a Itálie totiž dle platných bruselských nařízení připadla agentuře Frontex, kterou Evropský palament považuje za „základní nástroj v celkové strategii Unie v oblasti přistěhovalectví“. Tato agentura ovšem nemá žádné lodě, žádná letadla či vrtulníky, žádné vojáky ani policisty a místo toho, aby všemu dění byla nadosah, sídlí v Polsku.
Frontex byl sice zaúkolován vytvořením Evropské hraniční stráže a jednotek rychlé reakce, k tomu však nedošlo, a Frontex se tak zabývá jen jakousi pofidérní „koordinací společných operací členských států na mořských, pozemních a vzdušných vnějších hranicích“. Přičemž také podle lídrů EU údajně koordinuje „návratové operace cizích státních příslušníků“. To je ovšem bohapustá, Bruselem i naším tiskem neustále opakovaná lež: na mořských hranicích Řecka a Itálie žádné jednotky Evropské hraniční stráže nikdy neoperovaly a ke skutečným „návratovým operacím“, při kterých by pobřežní stráž nepustila lodě s ilegály ke břehům Evropy nebo je v případě záchrany z potápějících se lodí bez prodlení vracela do jejich domovských států, nikdy nedošlo. Evropská komise spolu s Evropským parlamentem ve skutečnosti agenturu Frontex pověřily koordinací úplně jiných operací.
Frontex dle pokynů lídrů Evropské unie v souladu s předpisy EU koordinuje pátrací a záchranné akce, zvané humanitární operace, s adekvátním využitím plavidel, letadel a jiných prostředků členských států „hlídkujících tam, kde jsou životy lidí v ohrožení“. Jeden z úkolů agentury Frontex představuje dohled nad operací Triton, jež byla v plném rozsahu spuštěna 1. listopadu 2014. Koncem dubna 2015 pak na sílící migrační vlnu reagoval mimořádný summit EU tím, že členské země unie ztrojnásobí prostředky operace Triton u italských břehů a prostředky podobné, byť rozsahem menší operace Poseidon u řeckých ostrovů v Egejském moři. Přitom jen na řeckém ostrově Lesbos, kde příliv uprchlíků zcela beztrestně řídí turecká pašerácká mafie, se podle současných údajů lidskoprávních organizací vylodí až 2500 migrantů denně. Nemluvě o tom, že už v jarních měsících letošního roku byly na evropských lodích ke břehům Itálie pod taktovkou Frontexu sváženy tisíce afrických migrantů, na moři přebíraných z lodí pašeráků. Ve skutečnosti tak Frontex, přes všechna krásná slova, jen podporuje nebývale lukrativní kšefty pašeráků lidí, vypravujících lodě a čluny s migranty nalákanými vidinami pohodlného života a nereálnými sliby k riskantní cestě do Evropy (podle informací řeckých úřadů na konci října letošního roku ve vlnách Egejského moře za pouhý jeden víkend našlo smrt 31 dětí včetně kojenců). A není bez zajímavosti, že francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius letos v září odvolal honorární konzulku v tureckém letovisku Bodrum poté, co připustila, že prodává nafukovací čluny a vesty adeptům na migraci do Evropy.
Jinak řečeno, všechna současná „řešení“ uprchlické krize, se kterými přichází Evropská komise spolu s Evropským parlamentem, mají se skutečným řešením této krize jen málo společného. Daleko blíže realitě se nachází Evropskou komisí kritizovaná Visegrádská čtyřka, která evropské lídry upozorňovala, že jimi násilně prosazované kvóty pro rozdělování imigrantů nedávají smysl, dokud je vnější hranice EU volně prostupná. A jak se v minulých dnech ukázalo, Witold Waszczykowski, ministr zahraničí nové polské vlády, se dokonce ani nebojí veřejně prezentovat „politicky málo korektní“ názor, že desítkám tisíc mladých, zdravých Syřanů v plné síle, přicházejícím do Evropy, nic nebrání v tom, aby vytvořili vlastní armádu, schopnou s podporou letectva široké koalice porazit Islámský stát. Witold Waszczykowski tím chce dát Syřanům najevo, že to za ně nikdo jiný neudělá. „Uprchlickou krizi je třeba řešit tam, kde k ní došlo. Tedy v jejich vlasti, v Sýrii. Vojenskou cestou a bez přímé účasti Evropy,“ uvedl Waszczykowski v rozhovoru pro polskou televizi TVP. Přičemž polský ministr, původní profesí historik, připomíná obecně známý fakt, že v historii Evropy byla takováto koncepce realizována: „I z Poláků kdysi v daleké cizině vytvářeli jednotky, které potom bojovaly za svobodu svojí vlasti.“ A v tom má samozřejmě Waszczykowski pravdu. Vždyť nakonec v zahraničí byly sestavovány i z českých a slovenských utečenců bojové útvary, které se pak aktivně podílely nejen na osvobozování Československa, ale v rámci boje se společným nepřítelem i na bitvě o Anglii.
Je více než smutné, že všechny tyto skutečnosti a naléhavou potřebu racionálního řešení uprchlické krize si u nás uvědomují a popisují nejrůznější blogeři, ale ne redaktoři našich novin a časopisů, které k tomu zavazuje etický kodex. Syndikát novinářů České republiky totiž vypracoval Etický kodex novináře, který je závazný pro jeho členy a k jehož dobrovolnému dodržování vyzval všechny české a moravské novináře bez ohledu na jejich členství v syndikátu. V něm se výslovně hovoří o našem právu na pravdivé a nezkreslené informace: „Občané demokratického státu bez rozdílu svého společenského postavení mají nezadatelné právo na informace, jak jim je zajišťuje čl. 17 Listiny práva svobod, jež je součástí Ústavy České republiky. Novináři toto občanské právo realizují svou činností. Nezbytně proto přejímají plnou odpovědnost za to, že informace, které předávají veřejnosti, jsou včasné, úplné, pravdivé a nezkreslené.“ Přičemž každý novinář v České republice dle této preambule je povinen „respektovat pravdu bez ohledu na důsledky, které to pro něj může mít“.
Přesto se nevzdávám naděje, že v našem tisku „ochrana evropských hranic“ tak, jak ji podává většina českých novinářů, mele již z posledního. Nakonec už slovutný učitel národů Jan Ámos Komenský říkával: „Co rozum nedává, čas přináší.“
Převzato z KarelWagner.blog.idnes.cz se souhlasem autora