NĚMECKO: Zelení jako nový fenomén německé politiky
Dnešní priority těch, kteří chodí v Německu k volbám, jsou jiné, než tomu bylo donedávna, nevolí strany, ale obsahy, které prezentují konkrétní osobnosti, a to je vidět na popularitě dnešních politiků. Novými hvězdami jsou v Německu Karl-Theodor zu Guttenberg z CSU, Ursula von der Leyen z CDU a pánové Boris Palmer a Dieter Salomon ze strany zelených. Důvod je jasný: Tito politici hovoří jasně, mluví konkrétně a neobrací se k politickým uskupením osvědčenou hantýrkou, ale hovoří k občanům a s občany o konkrétních problémech. Nabízejí řešení a to zvláště v době krize lidé oceňují.
Ekologie je dnes velkým tématem, a to dokonce i pro ty, kteří se necítí být zelenými. Měšťanský střed je jen přirozeně senzibilní a orientovaný na životní prostředí, zajímá se o nepoškozenou budoucnost, chtěl by nechat svým dětem co nejméně poškozený svět. Rozhodně by nechodil na barikády a neorganizoval by protestní akce, ale je ochoten učinit vše pro to, abychom dále nepoškozovali naši planetu. Zeleným se podařilo něco výjimečného, a sice spojit otázky ekonomické s otázkami ekologickými, a to je problém, kterému vzdělaní měšťané velice dobře rozumí, proto měli zelení také nejlepší volební výsledky v univerzitních městech. Oni jako první vyslyšeli obecné volání po nové politice. Evropské volby to jasně ukázaly, když zelení jako jediní v Německu šli do voleb s evropskými tématy a stali se rovněž jedinou stranou, která byla ochotná poslat do Bruselu své nejlepší lidi. A naopak v komunálních volbách, tím, že nepoužívali stranickou hantýrku, zase prokázali, že velice dobře rozumějí problémům svých regionů. Ve velkém Stuttgartu je dokonce jejich frakce silnější než frakce CDU. To ukazuje na výrazný posun v německé politice, na který budou muset v budoucnu reagovat ostatní strany. Zelení ale mají náskok.
Sociální demokracie se snaží i v Německu vzbudit dojem, že je stranou, která zastupuje zájmy dělnické třídy, ale přitom zapomíná na celkovou hospodářskou situaci nebo o ní hovoří jen velice vágně. SPD se nepodařilo jejich volební slogany spojit s denní realitou. Jejich řeč je nejasná a nepřesvědčivá.
Dnes možná nejpopulárnější tvář zelených, starosta Tübingenu Boris Palmer, za této situace říká: „Jen obsahové společné body mohou jednou být důvodem k černo-zelené koalici. Je třeba vykročit z abstraktního a překonaného stranického a ideologického myšlení. Barevné stranické hry ve vyprázdněném prostoru už nikoho nezajímají. Musíme přicházet s konkrétními a korektními vládními projekty a na nich se můžeme shodnout i s CDU a s CSU.“
Zdá se, že takhle by mohla vypadat nově definovaná politika, po které se volá a která bude odideologizovaná a marketing v ní přestane hrát tu hlavní roli. Bude-li tato změna jedním z důsledků krize, nebude rozhodně patřit k těm nejhorším.
Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6
(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)
Autor je novinář a spisovatel