MÉDIA: A vítězem je… limonáda!
A tak jako byl kdysi bývalý premiér Zeman chodící reklamou na becherovku, je propagátorem slurpee prezident Obama.
Ne že by byl jeho pijákem, ba naopak. V rámci předvolební kampaně si však ve svých projevech hned několikrát vypomohl metaforou o automobilu (rozuměj americké ekonomice), se kterým republikáni sjeli do příkopu.
Ven ho však vytahují v potu tváře demokrati, zatímco republikáni stojí opodál, kibicují a... teď to přijde!... usrkávají slurpee.
Demokraté auto opravdu vytlačí na silnici a pěkně si u toho zapatlají holinky, ale za volant si pak chtějí sednout republikáni. Nechme stranou, nakolik to byla dobrá metafora. Republikáni ve volbách opravdu uspěli, vítězem se však – aspoň mezi nápoji – stalo slurpee.
Firma 7-Eleven nabídla, že v Bílém domě zadarmo instaluje automaty na jeho výrobu.
Na to prezidentův tým samozřejmě nereagoval, na slurpee si však vzpomněli reportéři. Na tiskové konferenci minulou středu se jeden z nich Obamy zeptal, zda se dotyčný nápoj bude podávat na jeho plánované schůzce s novým šéfem Sněmovny reprezentantů, republikánem Johnem Boehnerem. Na což Obama sice s úsměvem, ale poměrně kysele reagoval, že asi ne, byť „slurpee je jistě lahodný nápoj“. Aby toho nebylo málo, tak tuto schůzku vzápětí další reportér nazval „Slurpee Summitem“.
V 7-Eleven neváhali a okamžitě vypravili nákladní auta na „slurpee turné“ po amerických městech. Budou zájemcům nabízet ochutnávku zdarma. Do Washingtonu pak dojedou přesně v den zmíněné schůzky Obamy a Boehnera, tedy 18. listopadu. Nepřekvapuje, že nápoj se v internetových sociálních sítích okamžitě vyšvihl mezi nejpopulárnější a nejzmiňovanější značky.
Nás v Česku může těšit, že „vynálezcem“ slurpee je muž s poměrně neamerickým jménem Omar Knedlik. Narodil se v chudé české rodině v Kansasu a koncem padesátých let vyrobil první přístroj na ledovou tříšť. Později patent prodal firmě 7-Eleven a z tantiém zbohatl. Zemřel v roce 1989.
Slurpee je tak jednou z mnoha amerických pohádek, navíc s českými kořeny. Ale tvrdit, že jde o „pravicový“ nápoj oblíbený demokraty, by však bylo přece jen přehnané.
Výrobce v tiskové zprávě uvádí, že ledová tříšť je politicky „vyvážená a nezaujatá“, takže osvěží každého. Otázán na slurpee se ošíval i John Boehner a ohledně volby nápoje na schůzce s Obamou odpověděl protiotázkou: „Nemohl by být raději merlot?“
Ach ano, i kalifornští vinaři chtějí svůj kousek reklamy.
LN, 10.11.2010