7.5.2024 | Svátek má Stanislav


KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál

2.4.2011

Co vás, pane Hvížďalo, zaujalo tento týden v médiích?

Zpráva z The New York Times. Tyto noviny se po jednom pokusu z let 2005 až 2007, kdy požadovaly poplatky za komentáře, analýzy a archív, přesto, že se tenkrát přihlásilo 227 000 odběratelů, rozhodly poplatky zrušit. Nyní, od pondělka 28. března 2011, po důkladném průzkumu, se rozhodly své on-line vydání opět zpoplatnit, a to na webu, ve čtečkách i v mobilech. Nejvyšší předplatné na celý rok činí 445 dolarů, což je přibližně o něco méně než polovina sumy, kterou ve Spojených státech platí lidé za kabelovou televizi. Zároveň vydavatelství oznámilo, že pokud se podaří získat v prvním roce 300 000 abonentů, bude to považováno za úspěch. Připomeňme, že zatím má The New York Times z on-line inzerce asi čtvrtinu z celkových inzertních příjmů.

Co tomuto, řekněme riskantnímu kroku předcházelo, protože skoro všichni se donedávna domnívali, že se něco takového zatím nepodaří, že je na to příliš brzy?

O projektu se vážně uvažovalo od poloviny roku 2009 a byly do něj zapojeny různé poradenské firmy, které dělaly průzkumy mezi 20 000 čtenáři deníku The New York Times. Vydavatele překvapilo, kolik lidí v prvním průzkumu řeklo, že by bylo ochotno za on-line vydání platit. Počet těch, kteří se vyjádřili, že jsou ochotní platit, byl tak vysoký, že kvůli tomu Arthur Sulzberger, jako vydavatel, nechal test po krátkém čase ještě jednou zopakovat na jiném vzorku a výsledek se potvrdil. Přesná čísla ale nebyla zveřejněna. Tento krok představuje dle pana Sulzbergera největší změnu po 159 letech existence tohoto nejprestižnějšího amerického listu.

Jak zatím on-line vydání vypadá a co je za zmíněný poplatek v těchto novinách přístupné?

Asi dvacet článků do měsíce si může každý z on-line vydání The New Yorker Time přečíst zcela zdarma. Zdarma je rovněž startovní, tedy úvodní stránka a vše, co se dál šíří přes sociální sítě, jako je třeba Twitter nebo Facebook. Abonenti mají navíc přístup k informacím, které jsou na různých platformách, jako jsou webové stránky, smartphon nebo tablet. A za 455 dolarů za rok si může uživatel přečíst všechno. Start tohoto modelu oznámil vydavatel Arthur Sukzberger dopisem čtenářům, v kterém vysvětlil, že toto rozhodnutí znamená pro vydavatele velkou investici do budoucnosti a otevírá nové možnosti příjmů, které jedině mohou zajistit i nadále vysokou úroveň žurnalistické práce. Jak je známo, New York Times přežil poslední krizi jen díky velkým investicím fandů.

Jak na tyto změny reaguje asi tisíc redaktorů, které tento deník nyní zaměstnává?

Samozřejmě je redakce rozdělená, část je pro a část proti. Nejvíc jsou proti on-line redaktoři, protože od ledna 2011 se zrušil jejich newsroom a byli plně integrováni do redakce papírových novin. To je podle šéfredaktorů poslední krok proměny, která začala před pěti lety, kdy z redakce odešlo okolo tisíce redaktorů. Myslím, že si můžeme dovolit říci, že tento krok je uvnitř redakce i mezi ostatními deníky považován za odvážný a napínavý experiment v dějinách světové žurnalistiky.

Ale s něčím podobným už přece začal Rupert Murdoch na počátku února...

Ano, jeho iPad noviny s názvem The Daily, Deník, jsou skutečně od února na trhu a vycházejí každý den, ale nejde o prestižní noviny, jde o popnoviny zacílené na mladou generaci, najdete v nich jen aktuální zprávy, mnoho fotografií, sport, bulvár, křižovky, sudoku a hodně dalšího multimediálního materiálu. Celkem mají denně asi sto stránek, ale cenově se nedají s NYT srovnat. Náklady na rozjezd Deníku ale činily jen 30 milionů dolarů a náklady na provoz činí týdně 500 tisíc dolarů. Za týden zaplatíte na předplatném jen 99 centů a 39,99 dolarů stojí roční abonmá. Loni Murdoch uzavřel pro neplacené čtenáře již online stránky The Times v Londýně a firma počítala, že ztratí až 90 procent návštěvníků a nakonec to byla necelá polovina. Propad zhlédnutých stránek byl ale loni větší, než se čekalo: Z necelých 30 milionů v květnu 2010, kdy s tím začali, to spadlo na zhruba 9 milionů v červenci 2010. Jestli tyto projekty budou úspěšné, papírové noviny se v brzké budoucnosti stanou zbožím jen pro elitní klientelu, jak se už dávno předvídalo.

Autor je novinář a spisovatel