4.5.2024 | Svátek má Květoslav


EVROPA: Kdo bude podporovat venkov?

15.2.2006

Pozor! Tento text škodí zdraví zarputilým euroskeptikům.

Jako náruživý eurooptimista sleduji počínání Česka při přípravě dokumentů pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů na příští programovací období. A protože se profesně pohybuji na venkově, zajímá mě, jak bude možné v dalším období podporovat rozličné aktivity na venkově. Dosavadní možnosti podpory venkova byly značně široké, a to je výhodné i nevýhodné zároveň. Některé venkovské aktivity mohly být podporovány prostřednictvím Společného regionálního operačního programu, jiné podpory především pro zemědělce mohly jít přes program Multifunkční zemědělství a rozvoj venkova, jiné činnosti podporoval Horizontální plán rozvoje venkova a nemalé prostředky na venkov také směřovaly prostřednictvím iniciativy Leader. Roztříštěné zdroje umožňují větší variabilitu, ale také hrozí dvojí financování stejné aktivity. A to je právě to, co EU na příští období nechce dopustit.

Proto Rada EU přijala nařízení, z dosavadního zemědělského fondu EU vyčlenila část a vytvořila nový fond EU s názvem Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova. V rámci fondu budou vymezeny 4 podporované osy (1) Podnikání v zemědělství, (2) Agroenvironmentální opatření, (3) Rozvoj venkova, (4) Leader. Venkované by se mohli radovat. Konečně si bruselští úředníci všimli problému rozevírání sociálních a ekonomických nůžek mezi metropolitními oblastmi a venkovskými oblastmi a rozhodli se podporovat nejen farmáře, ale i venkov samostatným programem, který bude šitý na míru problémům rozvoje na venkově.

Bohužel, není to tak. Podpora pro venkov bude stanovena v souladu s Programem rozvoje venkova, národní program stanoví priority pro jednotlivé osy a stanoví pro ně také objem podpory. České ministerstvo zemědělství ve spolupráci s rezortním výzkumným ústavem připravilo Program rozvoje venkova, stanovilo priority pro jednotlivé osy a stanovilo také rámcový rozsah podpory pro jednotlivé osy.

Pro osu 1 vymezuje dokument podporu ve výši 40 % celkového objemu prostředků. Podpora je určena pouze zemědělcům především na modernizaci jejich závodů a dále na pozemkové úpravy. Pro osu 2 je určeno 50 % podpory, a to především na platby pro majitele nebo uživatele zemědělské půdy v podhorských a horských územích (znevýhodněná území). Pro venkovskou osu 3 je určeno pouze 10 % objemu všech prostředků. Tyto prostředky mají sloužit podpoře nezemědělského podnikání na venkově a podpoře služeb na venkově a podpoře vzdělávání obyvatelstva venkova. Na osu 3 se předpokládá financování v rozsahu do 1 mld. Kč, tedy zhruba 2x více než je dosud uplatňovaný národní program obnovy vesnice. Poslední osa 4 Leader je zcela bez vymezení finančních prostředků a měla by být financována jako průřezová ze zdrojů osy 1 – 3. Povinnost to ale v dokumentu není.

Jaký dopad bude tedy mít otevření specializovaného venkovského fondu pro venkov? Venkov nebude podporován z jiných zdrojů (dalších operačních programů). Na venkově budou podporovány pouze velmi drobné akce v řádu do 1 mil Kč, které nemohou samy o sobě nastartovat růst venkovských oblastí. Iniciativa občanů Leader zanikne, protože nebude mít zdroje na financování. Je toto cílem autorů programu a vzniku speciálního fondu EU pro rozvoj venkova?

Myslím, že to autoři na mysli neměli. Řešení je totiž v domácí politice. Je konečně nutné změnit naše domácí ministerstvo přes pole, louky a dobytek na ministerstvo zemědělství a venkova, důsledně začít prosazovat skutečnou podporu všem i nezemědělským aktivitám na venkově a posílit právě osu 3 – Venkov programového dokumentu. Bude nutné nepodléhat tolik zemědělské lobby a naopak naslouchat dosud slabé lobby starostů malých venkovských obcí nebo drobných podnikatelů na venkově.

Druhá cesta vede k opouštění podnikatelských aktivit na venkově, dalšímu zvýšení dojíždění do měst a přeměně vesnic v noclehárny městské populace

Autor je členem SNK Evropští demokraté