Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996EVROPA: Kdo bude podporovat venkov?
Pozor! Tento text škodí zdraví zarputilým euroskeptikům.
Jako náruživý eurooptimista sleduji počínání Česka při přípravě dokumentů pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů na příští programovací období. A protože se profesně pohybuji na venkově, zajímá mě, jak bude možné v dalším období podporovat rozličné aktivity na venkově. Dosavadní možnosti podpory venkova byly značně široké, a to je výhodné i nevýhodné zároveň. Některé venkovské aktivity mohly být podporovány prostřednictvím Společného regionálního operačního programu, jiné podpory především pro zemědělce mohly jít přes program Multifunkční zemědělství a rozvoj venkova, jiné činnosti podporoval Horizontální plán rozvoje venkova a nemalé prostředky na venkov také směřovaly prostřednictvím iniciativy Leader. Roztříštěné zdroje umožňují větší variabilitu, ale také hrozí dvojí financování stejné aktivity. A to je právě to, co EU na příští období nechce dopustit.
Proto Rada EU přijala nařízení, z dosavadního zemědělského fondu EU vyčlenila část a vytvořila nový fond EU s názvem Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova. V rámci fondu budou vymezeny 4 podporované osy (1) Podnikání v zemědělství, (2) Agroenvironmentální opatření, (3) Rozvoj venkova, (4) Leader. Venkované by se mohli radovat. Konečně si bruselští úředníci všimli problému rozevírání sociálních a ekonomických nůžek mezi metropolitními oblastmi a venkovskými oblastmi a rozhodli se podporovat nejen farmáře, ale i venkov samostatným programem, který bude šitý na míru problémům rozvoje na venkově.
Bohužel, není to tak. Podpora pro venkov bude stanovena v souladu s Programem rozvoje venkova, národní program stanoví priority pro jednotlivé osy a stanoví pro ně také objem podpory. České ministerstvo zemědělství ve spolupráci s rezortním výzkumným ústavem připravilo Program rozvoje venkova, stanovilo priority pro jednotlivé osy a stanovilo také rámcový rozsah podpory pro jednotlivé osy.
Pro osu 1 vymezuje dokument podporu ve výši 40 % celkového objemu prostředků. Podpora je určena pouze zemědělcům především na modernizaci jejich závodů a dále na pozemkové úpravy. Pro osu 2 je určeno 50 % podpory, a to především na platby pro majitele nebo uživatele zemědělské půdy v podhorských a horských územích (znevýhodněná území). Pro venkovskou osu 3 je určeno pouze 10 % objemu všech prostředků. Tyto prostředky mají sloužit podpoře nezemědělského podnikání na venkově a podpoře služeb na venkově a podpoře vzdělávání obyvatelstva venkova. Na osu 3 se předpokládá financování v rozsahu do 1 mld. Kč, tedy zhruba 2x více než je dosud uplatňovaný národní program obnovy vesnice. Poslední osa 4 Leader je zcela bez vymezení finančních prostředků a měla by být financována jako průřezová ze zdrojů osy 1 – 3. Povinnost to ale v dokumentu není.
Jaký dopad bude tedy mít otevření specializovaného venkovského fondu pro venkov? Venkov nebude podporován z jiných zdrojů (dalších operačních programů). Na venkově budou podporovány pouze velmi drobné akce v řádu do 1 mil Kč, které nemohou samy o sobě nastartovat růst venkovských oblastí. Iniciativa občanů Leader zanikne, protože nebude mít zdroje na financování. Je toto cílem autorů programu a vzniku speciálního fondu EU pro rozvoj venkova?
Myslím, že to autoři na mysli neměli. Řešení je totiž v domácí politice. Je konečně nutné změnit naše domácí ministerstvo přes pole, louky a dobytek na ministerstvo zemědělství a venkova, důsledně začít prosazovat skutečnou podporu všem i nezemědělským aktivitám na venkově a posílit právě osu 3 – Venkov programového dokumentu. Bude nutné nepodléhat tolik zemědělské lobby a naopak naslouchat dosud slabé lobby starostů malých venkovských obcí nebo drobných podnikatelů na venkově.
Druhá cesta vede k opouštění podnikatelských aktivit na venkově, dalšímu zvýšení dojíždění do měst a přeměně vesnic v noclehárny městské populace
Autor je členem SNK Evropští demokraté