26.4.2024 | Svátek má Oto


VÍKENDOVINY: Pramáti která?!

7.12.2007

"Matka vždy jistá, otec vždy nejistý," to je jeden ze základních postulátů neboli axiomů římského práva, tedy něco, co se pokládá za jasné a potvrzené. Lidstvo si totiž všimlo, a všimlo si dobře, že čí je které dítě, to se u matky pozná celkem lehce, že. Ale kdo byl "papá", to občas nevěděla do objevu DNK úplně jistě často ani sama matka.
Jednou jsme o tom hovořili s kamarádem Hynkem, když jsme probírali otázku, s kým je jistá lepá blondýna v jiném stavu. Než Hynek stačil odpovědět, pravila jeho roztomilá žena, která se nenápadně vmísila do debaty, s nezaměnitelným pravým holčičím tónem: "Hele, když si strčíš prst do cirkulárky, jakpak zjistíš, který zoubek to vlastně byl?!"
Takové jsou ženy vůči jiným ženám i vůči nám mužům. Ale i ta nehubatější manželka většinou nikdy nezpochybní, jak to bylo s Evou. Ostatně, že pramátí lidstva byla žena zvaná Eva, alespoň tedy podle Bible, to nepopírali vlastně ani komunisté.
Podívejme se tedy do Bible, do Starého zákona, co se tam o tom říká v Knize Genesis 1:
"18 řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou. "
19 Když vytvořil Hospodin Bůh ze země všechnu polní zvěř a všechno nebeské ptactvo, přivedl je k člověku, aby viděl, jak je nazve. Každý živý tvor se měl jmenovat podle toho, jak jej nazve.
20 Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř. Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná.
21 I uvedl Hospodin Bůh na člověka mrákotu, až usnul. Vzal jedno z jeho žeber a uzavřel to místo masem.
22 A Hospodin Bůh utvořil z žebra, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu."
To jsem zvědav, kdy se tahle pasáž začne zase přepisovat. Tvrdit někde, že "utvořil z žebra …z člověka, ženu …", tedy že nejdřív byl člověk a pak teprve žena, to musí multikulti intelektuály a feministky dráždit jako červený hadr. Býka. Schválila tenhle text vůbec Evropská komise pro rovné příležitosti?
Co se týče okamžiku stvoření Evy nevím sice, proč by ji, tu právě vytvořenou ženu musel někam Stvořitel, původně zvaný Izraelity Jahve vodit. Když ji právě vyjmul z jeho žebra. To nemohl být od Adama daleko, ne?! No možná ji mezitím potřeboval někde opláchnout, to se po porodu dělá odjakživa. Vždyť Eva se právě zrodila z Adamova žebra, hliněný už nebyl, tak ten řez musel trochu krvácet, ne?!
Dále příběh pokračuje, Adam se probere, jizva čistě zacelená - aspoň na žádným obraze není vidět, že by měl na boku štychy. Stvořitel mu právě předvádí (údajně první) ženskou. A jak tak na ni Adam kouká, hned se rozohní:

23 Člověk zvolal: "Toto je kost z mých kostí a tělo z mého těla! Ať muženou se nazývá, vždyť z muže vzata jest. "
A protože to dopadlo tak, jako to vždycky dopadne, když muž potká ženu, která se mu líbí (obzvláště, když je jedinou ženou široko-daleko), pokračuje Bible celkem logicky:

24 Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem. "

Tak ten příběh alespoň nalezneme v knize "Bible: Písmo svaté Starého i Nového Zákona podle ekumenického vydání z r. 1985" (c) Ekumenická rada církví v CR.

Takže je to zdánlivě jasné. No, ve skutečnosti právě že ne.
Daleko dříve, než jak je to popisováno zde, vypadal ten příběh o Adamovi a jeho ženě poněkud jinak. Přečtete-li si ten původní příběh původního Starého zákona, objevíte informaci, že Eva nebyla první žena na světě. A navíc se ta první žena vůbec nejmenovala Eva ale Lilith. To jsou věci co?! A protože ti, co tu byli dřív a napsali ten původní příběh, museli logicky taky být blíž k tomu Stvoření, to dá rozum, že by měli vědět lépe, jak to vlastně bylo. Než my, co jsme přišli po nich.

Původní vyprávění o stvoření světa je podrobně popsáno v Talmudu. Takže tak jako mnoho vážných badatelů i já, nevážný čtenář Starého zákona si musím skočit do starých židovských knih (vyšly i v češtině) a najít, co se píše v Talmudu babylónském a Talmudu jeruzalémském. Ty byly napsány od cca 2. až do 4. století před Kristem.
Podívejme po nejdřív po Adamovi. Jak je obecně známo, Stvořitel jej uplácal z hlíny (Genesis 2:
7 I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem.
8 A Hospodin Bůh vysadil zahradu v Edenu na východě a postavil tam člověka, kterého vytvořil.)
Takže to by souhlasilo. Adam byl sám, tak si žil klidně v ráji a bylo mu fajn. Tu Stvořitel pohlédl dolů a, nikdo neví proč a co ho to napadlo, snad jen Pán Bůh sám, pravil, jak již bylo shora řečeno: "Těžko je člověku samotnému." (Genesis 18) Ten starší překlad je daleko zvukomalebnější, než ten nový. Dodneška tuhle větu opakujeme, aniž bychom tušili bez znalosti původního Starého zákona, co to vlastně vykládáme.
Proto milý Jahve v tom prvním původním příběhu sáhnul znovu pro hlínu a vytvořil Adamovi ženu. Skutečnou první ženu na zemi. Tedy pardon, v Ráji. A dal jí jméno Lilith. A poslal ji za Adamem. Takže žádná Eva, vážení, první byla Lilith.
Ovšem Lilith byla žena hádavá, svárlivá, nehodná, nechtěla Adama poslouchat a vykládala, že je vytvořena z hlíny stejně jako on a tak jakýpak copak. A co by ho poslouchala. A jak praví Bible, "hádky nebraly konce " (podobnost s některými manželstvími je jistě čistě náhodná, nebo ne?).
A nakonec Lilith pronesla podle Bible "tajné a pravé jméno Boha" (neboť jméno Jahve, tedy spíš J-H-V není pravé jméno původního starozákonního boha, které se nesmí vyslovit, jak věří Židé) a vznesla se do ovzduší a zmizela.
V tomto místě bych nechtěl opravovat biblické autority. Ale já si myslím, že Lilith předtím, než odešla, ať už šla kam chtěla, rozhodně, jak ví každý mužský, od kterého odcházela po hádce některá ženská, nic, co by se podobalo jménu boha pravděpodobně neříkala. A ani nechci pátrat, co vlastně říkala. Ony ženy, když mají vztek, říkají občas velice ošklivé věci. Je jasné jen to, že Lilith nemohla říkat "já pudu k mamince", protože žádnou maminku neměla. A že Stvořitel není ženská, to jí muselo být jasné. Ovšem jestli byla Lilith první bojovná feministka, kdo ví, co si myslela?
Takže, jen krátce po tom, co byl uplácán z hlíny a prvně se seznámil s první ženskou, je Adam rozvedený. No nebo "rozloučený". To tehdy nebyl takový rozdíl. Ještě nebyli právníci.
Milý Pán Bůh, místo aby se po zkušenosti s tímhle fópa na výrobu další ženský vykašlal, na naléhání Adama to zkusil znovu. Tak to vypadá, že byl asi vůči Adamovi "měkkej". Jako mnoho z nás ke svým potomkům.
Na Adamovi, prvním muži na světě, je vidět, že chlapi jsou nenapravitelný. Co se týče ženských. Hádavá Lilith zmizí konečně někde v luftě a Adam už za chvíli huláká k nebesům: "Ó pane, žena kterou jsi mi dal, odešla a přece všichni tvorové, kterým jsi vdech život žijí ve dvojicích". I zželelo se Jahvemu Adama, asi věděl, že hormony jsou hrozný problém a chuť je hrozný svinstvo - jak říkala jedna moje kolegyně - a vytvořil další ženu. Z Adamova žebra. Ten příběh znají všichni. Ovšem jen tak politicky stručně a korektně upravený, jak je to v té naší učesané dnešní Bibli.
V "Příbězích starého Izraele" je napsáno ovšem toto: "Jahve seslal na Adama hluboký spánek. Ve spánku vyňal Adamovi žebro a z žebra stvořil novou ženu. Nestvořil ji z (Adamovy) hlavy, aby nepozvedala pyšně hlavu, nestvořil ji z oka, aby neslídila všude očima, ani z ucha, aby nepopřávala kdekomu sluchu, ani ji nestvořil z Adamových úst, aby příliš nemluvila ……"
Z toho lze usoudit, že i Stvořitel se učí chybami a další produkt dodávky pro Adama už měl být na vyšší užitné úrovni.
No, že se ani Eva Stvořiteli úplně nepovedla, to se ví podle toho příběhu s jablkem a hadem. Ostatně, víte že původně v tom příběhu had vypadal jinak? V Talmudu se praví: "Měl nohy a byl vzpřímený jako stéblo rákosu." A teprve po tom, co provedl tu lumpárnu s Evou a se stromem poznání, tak mu Jehova vlastnoručně usekal sekerkou nohy, aby se do smrti plazil po břiše a za to, že lhal, mu roztrhl jazyk a určil mu, aby se každých sedm let za hrozných bolestí svlékal, aby všichni věděli, co udělal.
Had byl potrestán, ale Eva už snědla jablko a "dala" Adamovi (kousnout!) - a už víte, proč se říká Ona mu dala? - a Bůh je vyhnal z Ráje a lidé se pak množili. No jo, ale jaký lidi? Adam, Eva a kdo další? Toť otázka. No, jedna odpověď by byla. Eva měla oficielně děti s Adamem. Ale co ty ostatní lidi, co se pak objevili? A s kterými se jaksi množily děti Adama a Evy? S kým je Adam měl? Otcem musel být Adam, žádný jiný chlap na Zemi tehdy nebyl?!
Protože se správně říká, že "stará láska nerezaví" a na světě už žádní jiní lidé nebyli, musel se Adam občas někde setkat s Lilith. Tomu by odpovídalo, že i když Stvořitel udělal Evu tak, aby nepomlouvala, aby nekoukala, kam nemá, aby příliš nemluvila a vůbec už aby nemilovala drby, stále na světě takové ženy jsou. Všude kolem nás. A těžko to mohou být dcery té softwarově opravené Evy. Takže musela to být první žena Adamova, Lilith.
A tak je svět přes veškerou snahu Pána Boha plný dcer Lilith, které se rády hádají, poslouchají a šíří pomluvy, mají klevetné jazyky a utíkají od svých manželů. A hlavně mluví a mluví a mluví…
A když už jsme u toho Starého zákona a tím i Židů, nemůžu vynechat ani židovské anekdoty. Ty jsou často takovým "doplňkem" moudrostí Talmudu a Bible.
To třeba jednou zašla židovská rodina za rabínem, aby něco udělal s jejich synem. Kluk už má svoje roky a pořád se ne a ne oženit. A přitom povinností správného věřícího Žida je oženit se. Rabín slíbil pomoc. Zavolal si jednou onoho mladého muže a povídá:
"Moše, proč ty se vlastně neoženíš?"
"No, víš rabi," pravil mladík, "proč bych se ženil? Já si po práci jdu, kam chci, a dělám, co chci. Najím se podle chuti, vypiju, co mi chutná, a vrátím se domů, kdy chci. Na co bych se ženil?!"
"Moše, Moše, co je to za život?" kýval hlavou rabi. "V hospodě je to jídlo nekvalitní, možná ani není košer, ještě z toho onemocníš. Piješ bůhví co a pak se večer potácíš domů, doma je zima, v kamnech vyhasnuto, nikde nikdo, kdo by tě přivítal. Podívej se na mě! Já přijdu večer domů, je zatopeno, žena mne čeká s večeří, já se pohodlně usadím, dobře se najím, žena mi pak udělá něco dobrého k pití, já jen tak sedím, žena vypravuje a povídá a mluví a pořád povídá a mele a mele …. Tedy já bych ji někdy zabil!!!"
Já vím, že tohle se určitě netýká vás, mé spanilomyslné čtenářky. Vy jste úplně jiné. Pravé dcery Eviny. A kdo to je, tamty dcery Lilith, to víte samy nejlíp, že. Jak jsem pravil, vy to určitě nejste. Ale ta mrcha odnaproti, to mi ani nemusíte říkat, tak to je určitě ona!

P. S. Čtu, listuji a přemýšlím. Ta chybějící Lilith mi nedá spát. Trochu mi ta moderní Bible bez Lilith připomíná slavný obrázek Klémy Gottwaldů, jak řeční na balkonu na Staroměstském. Fotka zobrazující historické chvíle a na těch soudružských oficielních obrázcích něco chybí. Kléma tam je, mikrofon tam je, ale někteří soudruzi zmizeli. Někdo je vyzmizíkoval. Z jednoho z nich, co se s ním Strana vypřádala obzvláště krutě, zbyla na obrázku jen beranice. Na Gottwaldově hlavě. Po Lilith jsem nenašel nic. Možná je to ovšem jenom tím, že jsem ten příběh o stvoření světa začal studovat moc pozdě, a tak neznám všechny podrobnosti.