Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996ÚVAHA: Na okraj jednoho blogu
Michal Konečný zveřejnil 28. února zajímavý článek k zamyšlení nazvany Křižovatky dějin. Obsahuje řadu „českých národních dilemat“ typu Mašinové – hrdinové vs vrazi, KSČ – po převratu zakázat či nikoli a jiné.
U jednoho bodu se musím zastavit a nabídnout opravu.
Autor píše:
První zásadní spor se vede o husitství. Mělo šanci na velký rozvoj nebo se měli Táborité rozprášit mnohem dřív než u Lipan? Ti zaváděli marxismus leninismus už v patnáctém století a nemohli tenkrát vědět, že to nejde.
Moje oprava spočívá v tom, že v Táboře husité nezaváděli žádný marxismus leninismus, ale inspirovali se prvotní křesťanskou církví, konkrétně vůbec prvním sborem, který byl ustaven v Jeruzalémě a veden apoštoly – Ježíšovými učedníky.
V biblické knize Skutky apoštolské o tom čteme:
V kapitole druhé:
Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné. Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval.
V kapitole čtvrté:
Nikdo mezi nimi netrpěl nouzi, neboť ti, kteří měli pole nebo domy, prodávali je, a peníze, které utržili, skládali apoštolům k nohám. Z toho se rozdávalo každému, jak potřeboval. Také Josef, kterého apoštolové nazvali Barnabáš - to znamená `syn útěchy ́ - levita původem z Kypru, měl pole, prodal je, peníze přinesl a položil před apoštoly.
Uvedený způsob hospodaření či přesněji finančního zajištění prvního křesťanského sboru bývá dehonestován, označován pejorativně jako „křesťanský komunismus“ a podobně, ovšem zcela neprávem. Zapomíná se na to, že starověká společnost nabízela velice málo možností, jak dosáhnout toho, aby nikdo v dané komunitě netrpěl nouzí – jedině zavedením tohoto či podobného systému; ten biblický byl ovšem založen na dobrovolnosti, což dokládají slova apoštola Petra z rozhovoru s Ananiášem, jak ho zaznamenaly Skutky apoštolské v 5. kapitole:
Také nějaký muž, jménem Ananiáš, a jeho manželka Safira prodali svůj pozemek. Ananiáš si však s vědomím své ženy dal nějaké peníze stranou, zbytek přinesl a položil apoštolům k nohám. Ale Petr mu řekl: „Ananiáši, proč satan ovládl tvé srdce, že jsi lhal Duchu svatému a dal stranou část peněz za to pole? Bylo tvé a mohl sis je přece ponechat; a když jsi je prodal, mohl jsi s penězi naložit podle svého. Jak ses mohl odhodlat k tomuto činu? Nelhal jsi lidem, ale Bohu!“ Když to Ananiáš uslyšel, skácel se a byl mrtev; a na všechny, kteří to slyšeli, padla velká bázeň.
Nechci ho zde zeširoka rozebírat ekonomické poměry v prvotním sboru v Jeruzalémě. Jen jsem chtěl ozřejmit, co bylo skutečnou inspirací pro táborské křesťany. Princip „kádí“ (s odevzdanými cennostmi příslušníků obce) rozhodně nebyl jejich „vynálezem“ (ani v předstihu zavedeným marxismem leninismem), ale jako mnoho dalšího v tak či onak se reformujícím křesťanství, bylo i toto návratem k praxi známé z Bible.
Pokud si něco zaslouží kritiku, pak nikoli to, co bylo zavedeno v prvotním jerizalémském sboru, nýbrž pozdější „samoúčelné“ hromadění bohatství, majetku a mamonu v rukou úzké církevní hierarchie. V Jeruzalémě v prvním století i v Táboře ve století patnáctém měla ze systému „všichni všem“ užitek celá obec, což se o koncentraci majetku a peněz v rukou kléru rozhodně říci nedá. Ale to už je trochu jiné téma.
Převzato z blogu autora s jeho svolením.

ZE ŽIVOTA: Gábina propojila dospělácký svět s tím dětským. Přečtěte si její příběh
Gábina Hrdina (37 let) je hrdou matkou dvou dětí – Zoe (9 let) a Vincenta (7 let). Mezi její koníčky patří hudba, tanec, zpěv a pozitivní lidé....
Ve Středomoří ‚tají ledy‘. Šéf řecké diplomacie navštívil Ankaru, schůzky se nezvykle zúčastnil i Erdogan

Další nahrávka pro kritiky politické korektnosti? Bundesligový trenér dostal vyhazov za projevení názoru

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
