8.5.2024 | Den vítězství


UMĚLÁ INTELIGENCE: Čekání na lháře

14.2.2023

Možná, nebo spíš určitě jste slyšeli o posledním průlomu v oblasti umělé inteligence. Oba světoví giganti, Microsoft a Google, oznámili, že je na spadnutí revoluční posun ve vyhledávání informací. Systém takzvaně pochopí co po něm chcete a odpoví vám obsáhle a vyčerpávajícím způsobem. V poloprovozu to už funguje. Studentík systému dá zadání: Napiš mi školní úlohu na téma úloha Karla IV. v rozvoji českého vinařství – a než by řekl „na zdraví‟ systém vysype text, který bude vypadat docela příčetně.

Zatím to neumí internet, ale brzy to bude umět. Dám příklad z praxe.

Dejme tomu, že si chcete koupit – volím fiktivní předmět, vypůjčil jsem si ho se Švejka – chcete koupit kartonážní šičku. Dnes si vyklepete zadání kartonážní šička a vyhledávač vám vysype stovky odkazů, prvních padesát budou reklamy. Upřesníte zadání: kartonážní šička – dáte do uvozovek – pak napíšete and a slovo diskuse. Vyhledávač vám nabídne diskuse kolem kartonážní šičky. Nakonec se k něčemu doberete, ale chce to čas a taky drobet zkušenosti, abyste oddělili zrno od plev.

Až začne fungovat to o čem mluvím, a je to na spadnutí, pravděpodobně ještě letos, napíšete:
Doporuč mi nejlepší kartonážní šičku.
Systém ze sebe vysype:

Kartonážní šičku je třeba vybírat s největším rozmyslem, protože je to podstatná investice a čekáme od ní mnoho let spolehlivé funkce, bla, bla, bla.

Takže přitvrdíte a napíšete:
Doporuč mi nejlepšího výrobce kartonážní šičky.

Jak se zachová umělá inteligence? Dosavadní zkušenosti ukazují, že se dovede dobře vykrucovat a možná se dozvíte, že – improvizuji: Na trhu je několik špičkových výrobců kartonážních šiček a mezi nimi je třeba vybírat s největším rozmyslem, protože bla, bla, bla.

Co když ale doporučí firmu Kartošič? Jakou budete mít záruku, že je to nejlepší firma? Provozovatelé vyhledávačů budou pod obrovským tlakem. Takhle podstrčená reklama totiž bude mít násobně větší účinnost, než cokoli doposud známe. A to mě napadá ten nejprimitivnější trik na zákazníka. Já se na zavedení umělé inteligence do vyhledávačů upřímně těším, dovedu si představit, že mi usnadní práci. Když zrovna nebudu nic chtít kupovat.

To se přidržím své dosavadní metody. Kartonážní šička? Oťuknu si okruh známých, kteří ji mají a poptám se, jak jsou spokojení. A dám na doporučení toho z nich, který bude nejméně nadávat. Toto je metoda inteligence, jak bych to řekl, inteligence praktické.

Psáno pro ČRo Plus