Neděle 22. června 2025, svátek má Pavla
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

UDÁLOSTI: Virtuální Česká republika

Státní svátek Den české státnosti má v soustavě našich “státních a ostatních“ svátků (to je dikce zákona č. 245/2000 Sb.) trochu zvláštní postavení. Už jen tím, že měl pohnutý osud, což je dáno tím, že je spojen s osobou katolického světce a obecněji vzato s křesťanstvím, ale nejen tím. Uzákoněn byl až v roce 2000, a to se spoustou hloupých řečí. Např. tehdejší ministerský předseda (a nynější prezident) Miloš Zeman v parlamentní rozpravě prohlásil: „Tento návrh, pokud by byl přijat, by nebyl oslavou české státnosti, ale oslavou servility a kolaborace. Jak víte, vždy jsem se vyjadřoval razantně, aby si to lidé zapamatovali, a nevidím důvod, proč bych svoji razanci opouštěl...“ Sv. Václav podle něho „na rozdíl od svého bratra Boleslava a koneckonců i na rozdíl od ostatních Přemyslovců dospěl k názoru, že ohnutá páteř je tím nejlepším způsobem, jak se vyrovnat s velkým sousedem. Jestliže tedy shrnu tento historický význam, táži se, kdo v této sněmovně má zájem slavit symbol servility a kolaborace. Myslím si, že hlasování to prokáže.“ Považuji za významné připomenout tato slova právě nyní.

Svátek, který se původně měl jmenovat „Den české státnosti – Svatý Václav“, byl nakonec pozměňovacím návrhem oholen o světcovo jméno. Konec konců, proč ne. Jsme jako všechny moderní demokracie sekulární stát a svátek symbolizuje něco víc než úctu k jedné osobnosti. Na druhé straně, pokud si tu osobnost úplně odmyslíme, symbolika se jaksi rozplizne: Česká republika se totiž uzákoněním svátku přihlásila k osobě panovníka a k legendě, o niž se opírala identita českého středověkého státu a naše příslušnost k západní, tehdy křesťanské Evropě, k principům, na nichž byla založena a z nichž čerpá i dnešní liberální demokracie. Je třeba vidět, že institucionální základy, na nichž Evropa ve středověku stála, např. Svatá říše římská a univerzální katolická církev, byly při vší nedokonalosti předchůdkyněmi takových moderních útvarů, jako je NATO, EU a instituce na obranu lidských a občanských práv.

V této souvislosti je také dobré připomenout, že po druhé světové válce jsme z tohoto celku sice pod tlakem, ale taky bez velkého odporu vypadli, pokus o návrat po listopadu 1989 byl polovičatý a teď, jak se zdá, končí v písku. Typický pro polistopadovou společnost byl postoj Václava Klause: do Evropy se nemusíme vracet, nikdy jsme z ní neodešli. Jistě, Václav Klaus, Miloš Zeman, Michal Hašek a spousta dalších jsou stoupenci konceptu „jednou nohou na západě, druhou na východě“. Tato politická akrobacie, provozovaná u nás v letech 1945-8, skončila potupným pádem do rudé koloniální žumpy. Dnes se takovému chování říká „suverenita“.

Dvojznačnost a neujasněnost období z let 1989-2013 souvisí s nesmyslnou koncepcí o odvěkém zápasu demokracie (kapitalismu) se socialismem, přejatou z von Hayekovy cesty do otroctví. Zásadní Hayekův omyl spočívá v ahistoričnosti, v tom, že strčil do jednoho pytle evropský socialismus s ruským komunistickým samoděržavím. Socialistické hnutí vzniklo v Evropě, bylo přirozenou součástí emancipace čtvrtého stavu a skončilo tím, že se integrovalo do systému západní demokratické politiky spočívající v ustavičném vyrovnávání solidarity a iniciativy (ruští bolševici té integraci říkali „revisionismus a oportunismus“). Tím, jak Klaus a spol. zapletli von Hayeka do polistopadové politiky, došlo k nesmyslné fúzi zápasu demokracie s rezidui rudého samoděržaví s přirozeným zápasem liberálů a konzervativců se socialisty v rámci demokratické politiky. Stoupencům starého režimu to vyhovovalo, transformovali se v “socialisty“. V tomto propletenci jsme postupně zapadali až po uši do dnešního deprimujícího bahna.

28. září je jen část problému. Na čem stojí a o co se má opřít naše demokracie? Pohled na strukturu našich „státních a ostatních“ svátků, jak jsou vymezeny v zákoně č. 245/2000 Sb. je inspirující.

Jednak jsou tu „ostatní svátky“. Ty nejsou nic proti ničemu, sotva kdo rozumný se proti nim bude bouřit, ostatně s výjimkou Štědrého dne se „světily“ už za totáče.

A pak „státní svátky“, v nichž se má zhmotnit státní ideologie. Především jsou tu dva prvoplánové, 8. května a 28. října. 8. května slavíme „Den osvobození“. K tomuto osvobození patří nejen, že to bylo osvobození od nacismu a německé okupace, ale že to bylo, jak se posléze ukázalo, osvobození k další nesvobodě. To svátku dodává trpkou příchuť (naši sousedé Poláci neslaví nic, a to z dobrých důvodů). 28. říjen je náš hlavní svátek: jistě významné výročí, ale výročí vzniku jiného státu, než je Česká republika. Vypadá to, že se za ni tak trochu stydíme – jak má potom k něčemu vypadat! A k prvoplánovým svátkům patří i 5. červenec (Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje) a 6. červenec (Den upálení Mistra Jana Husa): souvisejí nějak s křesťanstvím, ale byly učiněny stravitelnými v prvním případě dutým hejslovaněním, v druhém jiráskovským nacionalismem (Janu Husovi, který usiloval o reformu křesťanské církve a položil za ni život, se tak děje dost velká křivda).

Pak jsou tu svátky druhoplánové, uznané vlastně až dodatečně a s menším důrazem: kromě 28. září sem patří ještě 17. listopad, „Den boje za svobodu a demokracii“ a 1. leden, „Den obnovy samostatného českého státu“. Navrhuji ne snad změnu svátků, ale jen změnu důrazu. Vezměme – neoficiálně, sami pro sebe a tak říkajíc „v srdci“ - ty druhoplánové za hlavní (navíc 17. listopad jako Den obnovení naší národní suverenity a 1. leden prostě jako Den vzniku České republiky) a připočtěme k nim ještě 21. srpen – den vzpomínky na odpor Čechů a Slováků proti ruské okupaci (ne že by se ten den nemělo pracovat, jen že by se to výročí mělo vzpomínat). Učiňme to zcela soukromě a sami pro sebe. Vymezíme si tak ideový prostor České republiky, v tuto chvíli České republiky virtuální: ale zároveň jde o prostor svobody a demokracie, který je třeba chránit a upevňovat i v nadcházející těžké době.

LN, 26.9.2013

Další události komentovány na www.bohumildolezal.cz
Publikováno s laskavým svolením autora.

Gita Zbavitelová
21. 6. 2025

Írán je vážně oslaben, ale ostřeluje Izrael dál.

Jan Kovanic
21. 6. 2025

Vysokoškolské tituly se v anglosaském světě moc nepoužívají.

Aston Ondřej Neff
21. 6. 2025

Vidina zeleného socialismu a síla průmyslu dobra je příliš velká.

Petr Homola
21. 6. 2025

Jejich samotné vlastnictví představuje destabilizační faktor.

Martin Tůma
21. 6. 2025

Naše Země by vytvořila černou díru ráže 9mm...

Lidovky.cz, ČTK
22. 6. 2025

Spojené státy zaútočily na tři íránské jaderné objekty, oznámil na sociální síti Truth Social...

Lidovky.cz, ČTK
22. 6. 2025

Do Prahy dorazil v noci na neděli druhý repatriační let s více než 80 českými občany, kteří se...

Jiří Just
22. 6. 2025

Výsledek, který nepřekvapí. Odráží aktuální stav ruské společnosti. Ze souboje Putina se Stalinem...

Lidovky.cz, ČTK
21. 6. 2025

Fotbalisté Interu Milán ve druhém zápase na mistrovství světa klubů udolali ve skupině E Urawu 2:1,...

ČTK, Lidovky.cz
21. 6. 2025

Fotbalisté Plzně si v prvním utkání letní přípravy na novou sezonu zastříleli a Stod ze sedmé ligy...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz