26.4.2024 | Svátek má Oto


SPOLEČNOST: Přímá volba

8.2.2006

Prezident Klaus vyhlásil volby do Poslanecké sněmovny a všechny strany již pilně zbrojí na červnové klání. Parlamentní strany stále více opouštějí věcná témata a soustřeďují se pouze na vzájemné a sofistikované urážky a výhrůžky. Skutečná politická agenda se nyní smrskla pouze na to, kdo je s Rathem a kdo je proti Rathovi (Paroubkovi, Topolánkovi, Kalouskovi, Jandákovi nebo proti Tlustému).

Zkusme ale i přes osobní útoky a vzájemnou mediální zášť čelných představitelů vedoucích politických stran vrátit k některým skutečným volebním tématům, která by měla být mnohem zajímavější než pouhé vzájemné poštěkávání politiků, pod kterými se láme větev.

Protože v České republice existuje celkem 6250 obcí, máme také 6250 starostů (primátorů). Další starostové jsou ve funkcích v územně členěných městských částech statutárních měst (např. Brno, Praha, Plzeň, Ostrava) a navíc máme ještě 14 hejtmanů. Tito všichni vedoucí politici jsou voleni podle podobného volebního systému, který vychází z poměrné volby zastupitelstva.

Schválně zkusme si zpaměti vzpomenout, kdo je v našem městě nebo vesnici starosta? Nepochybuji, že drtivá většina zná jméno svého starosty. Zkusme si ale vzpomenout, jak se jmenují radní, zastupitelé nebo další komunální politici v mém městě nebo venkovské obci? Pochybuji, že běžný čtenář bude schopen vyjmenovat alespoň tři další komunální politiky.

Většina občanů vnímá starostu., primátora jako vůdčí postavu své obce, ne nadarmo se „chodí stěžovat ke starostovi“ a starosta je ve své obci za vše odpovědný. Za dobré i zlé.

Podle zákona o obcích má ale starosta zcela stejné postavení jako další radní, zastupuje sice obec navenek, ale musí při rozhodování respektovat kolektivní rozhodnutí rady nebo zastupitelstva a v žádném případě také není svým pánem. Stejně tak je i volen. Občané nevolí přímo starostu, ale pouze jednotlivé zastupitele a politické kluby se musí mezi sebou domluvit, vytvořit koalici a zvolit starostu. Stává se zcela běžně, že oblíbená a populární osobnost, která získala nejvíce hlasů je ve výsledků přehlasována koalicí dvou jiných uskupení a starosta je nejméně výrazný a málo známý představitel uskupení, které získalo třeba jen 10 % hlasů. V jednom středočeském městečku je starosta, který málem neprošel na kandidátce a díky preferenčním hlasům ho přeskákali jeho kolegové, a místostarostou z druhého uskupení byl kandidát, který se ani do zastupitelstva nedostal díky výsledku voleb, ale díky tomu, že úspěšnější kandidáti odstoupili. Je toto výsledek demokratické volby?

Řešení je pouze jedno. Je nutné změnit zákon o komunálních volbách a zákon o obcích, nechat občany, aby přímo volili svého starostu/primátora/hejtmana. Takový komunální politik bude svůj mandát odvozovat nikoliv od zákulisní politické dohody, ale od skutečného významu svého mandátu. Bude skutečným vedoucím představitelem obce/města, a bude mít možnost přímo ovlivňovat rozhodování v obci. Za toto rozhodování také ponese svoji osobní politickou odpovědnost.

Starosta se tak stane rovnoprávným partnerem vůči zastupitelstvu, bude zastupitelstvu předkládat spolu se svým týmem koncepční návrhy, bude je muset v zastupitelstvu obhájit a poté je bude se svým týmem naplňovat. Starosta nebude v moci politických stran, které ho nominovaly, nebude jako dosud odvolatelný z vůle politiků, ale bude svůj mandát vykonávat transparentně a srozumitelně pro veřejnost.

Vztah mezi starostou a jeho pracovním týmem (radou) a zastupitelstvem bude podobný jako je dosavadní vztah mezi vládou a Poslaneckou sněmovnou.

Návrh na změnu uspořádání postavení starosty je klíčový pro jednotlivé komunální politiky. Více než 6000 starostů je denně konfrontováno s tlakem veřejnosti, která po vedoucím představiteli obce požaduje změnu nebo zlepšení toho či tamtoho. Starosty nezajímá politikaření těch dosud velkých politiků a jejich vzájemné šarvátky. Návrh na zavedení přímé volby představuje změnu dosavadní politiky, vyvedení politiky ze zákulisí a jednání politických grémií, rad a kuloárů na denní světlo a pod přímou kontrolu voličů. Sebevědomí občané se nemusí bát, že ve volbách uspěje momentálně oblíbený populista. Voliči nejsou hlupáci a ví proč a koho v komunálních volbách volí.

Uvidíme, zda některá strana před parlamentními volbami vytáhne téma přímé volby starostů a pokusí se věcně argumentovat proč prosazovat změnu systému, nebo zda všichni už jenom zůstanou u osobního napadání politických protivníků.

Autor je ředitelem Institutu evropské demokracie