PRÁVO: Což takhle rozšířit bodový systém?
V souvislosti s tím si říkám, zda by se neměl bodový systém zavést i v dalších oblastech. Tak například živnostník by mohl na rok přijít o živnostenský list, pokud by se ukázalo, že vícekrát neúčtoval správně nebo prodal zboží, které bylo prošlé. Lékař by mohl přijít na rok o licenci, pokud by jeho profesní komora zjistila, že mu zemřelo více pacientů, než je dle tabulek obvyklé. Právník by za X soudních proher nemohl na určitý čas vykonávat svoji praxi. A tak dále a tak dále. Vždyť u nepoctivých taxikářů to pražská radnice také zkouší. Určitě by to vše vedlo k tomu, že by si každý dával více záležet na kvalitě své práce a vykonával by ji tak svědomitěji a zodpovědněji. V této souvislosti považuji za značný morální posun v myšlení našich vrcholných funkcionářů čin policejního ředitele Vladislava Husáka, který se za mnohonásobné porušení dopravních předpisů, za které by mu jinak hrozil trest nejvyšší, tedy ztráta řidičského oprávnění na jeden rok a mnohatisícová pokuta, sám dobrovolně potrestal tříměsíčním trestem zákazu řízení. Je to sice jako když si mnich Silas v Brownově románu „Šifra mistra Leoparda“ za vraždu sám a dobrovolně natluče důtkami, ale i tak smekám. Že by se ledy začaly konečně i v naší zemi hýbat? Třeba to pohne s našimi politiky tak, že si uvědomí, že za excesy je normální se omluvit a v civilizované zemi i odstoupit z veřejné funkce. A to i když jsou jinak chráněni imunitou.
Tak např. pan ministr financí a první místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka je pro mne prvním adeptem na zákaz politické a i jiné odborné činnosti. Před jedenácti lety sice ukončil právnickou fakultu, kde zcela nepochybně vykonal i státní závěrečnou zkoušku ze správního práva, včetně procesních předpisů, ale to, co předvádí v případě nevyplacení zákonem stanovených státních příspěvků politické straně SNK Evropští demokraté by v případě zavedení bodového systému pro politiky a státní úředníky znamenalo zisk minimálně hraničních 12 bodů. Pan Sobotka má sice v ruce několik rozsudků správního soudu včetně toho nejvyššího, rozhodnutí ústavního soudu, stanoviska řady renomovaných právníků, včetně svého právního poradce pana Čalfy a ombudsmana, přičemž i laik se v nich dočte, že SNK Evropští demokraté mají na peníze za své pražské zastupitele nárok, ale ani to mu nestačí. Oproti tomu neustále jenom mele, že pro něho je závazné pouze stanovisko ministerstva vnitra a jeho rozkladové komise. Tak proč si pan ministr nechal vypracovat své „nezávislé“ právní posudky? Proč sám navrhl v březnu tohoto roku vládě, aby politickému konkurentovi ČSSD, tedy straně SNK Evropští demokraté, jí nárokované peníze za mandáty získané ve volbách do zastupitelstva hlavního města Prahy v roce 2002 rozhodla vyplatit? Všechny obstrukce z jeho strany začaly v souvislosti s blížícími se parlamentními volbami. Evropští demokraté jsou nejspíš v očích nejvyšších představitelů ČSSD politickou hrozbou, kterou je třeba zadusit. V parlamentních volbách sice pětiprocentní hranici nepřekonali, ale blíží se volby komunální o opět i volby do zastupitelstva hlavního města Prahy a to už je jiná káva. V roce 2002 totiž Evropští demokraté v Praze ČSSD porazili. Jak dali těsně před letošními parlamentními volbami najevo, nechtějí SNK Evropští demokraté po následujících volbách hrát v Praze pouze druhé housle, ale jejich cílem je vytlačit levici z vedení pražských radnic. Je to i logické, protože Pražané volí především pravicové strany, tak proč jim má v Praze vládnout pravo-levý nesrozumitelný paskvil? Pan Sobotka si tak dal nepochybně za úkol podpořit před blížícími se volbami své pražské soudruhy a dále trvá na svém nesmyslném a protiprávním názoru, že evropským demokratům peníze nenáleží. Když jim totiž peníze nedá, nebudou mít na kampaň a budou tak mít i menší šanci zopakovat svůj čtyři roky starý úspěch.
Pan Sobotka má od studií na vysoké škole sice již delší dobu a právní praxi viděl jenom z rychlíku, ale základní právní poučky o tom, že jak v občanském řízení, tak i ve správním řízení je povinen řídit se právním názorem vyššího soudu, který ve věci rozhodoval, zná nepochybně i člověk, který vysokou právní nestudoval. Jakou to má vazbu na mnou navrhovaný bodový systém? Pan Sobotka totiž rozhodl v rozporu s jedním pravomocným rozsudkem Městského soudu v Praze, ke své stížnosti pak s jedním rozsudkem Nejvyššího správního soudu, dále s rozhodnutím Ústavního soudu a nakonec i se dvěma dalšími rozsudky Nejvyššího správního soudu ve věci právě proběhlých parlamentních voleb. Všechna tato rozhodnutí označila postup ministerstva financí a tedy i samotného ministra ve věci nevyplacených státních příspěvků za mandáty Evropských demokratů, za protiprávní. Právní analýzy renomovaných odborníků raději vůbec nepočítám. Sečteno a podtrženo, i kdyby byl každý takový přestupek hodnocen jenom minimálním počtem 3 bodů, odešel by pan Sobotka na rok z vrcholné politiky, současně by odevzdal svůj vysokoškolský diplom a za rok by si mohl zopakovat státní závěrečné zkoušky na své „alma mater“. Nebylo by to správné a spravedlivé? Proč mají být trestáni za porušování předpisů pouze řidiči?
předseda pražské organizace SNK Evropští demokraté