26.4.2024 | Svátek má Oto


PRAHA: Vyhrazené pruhy pro MHD, zdravý rozum vítězí

20.11.2020

Zastupitelstvo hlavního města rozhodlo, že vyhrazené pruhy pro městskou hromadnou dopravu v Praze nebudou plošně a trvale zakázány pro ostatní vozidla. Mimo dopravní špičky, o víkendech, svátcích a v noci, tak jak to platilo dosud, jimi budou moci jezdit všichni.

Jako Středočech, který často jezdí do Prahy, to beru jako vítězství zdravého rozumu. Chápu, že určitá preference městské dopravy je nutná. Ale nic se nemá přehánět a zákazy pro občany mají být uplatňovány jen v nejnutnější míře. A to se týká i vyhrazených pruhů pro autobusy městské dopravy, které mohou využívat i vozy integrovaného záchranného systému. Někteří by je pro ně vymezili čtyřiadvacet hodin denně, jiní by je zase úplně zrušili. Jak se říká, nejlepší je zlatá střední cesta. Tedy vyhradit jízdní pruhy pro MHD jen v určitých časech, a to v dopravních špičkách, kdy je na silnicích silný provoz. Není důvod, aby auta nemohla využívat tyto pruhy v době, kdy jsou prázdné, protože autobusů jezdí minimum.

I podle dopravních odborníků má toto opatření smysl pouze tehdy, jestliže vyhrazenou jízdní cestu využívá velké množství vozů hromadné dopravy. Jestliže však jimi pojede v noci jeden autobus za hodinu nebo třeba dokonce žádný, tak je to skutečně jenom šikana řidičů, jak na jednání pražského zastupitelstva prohlásil můj kolega z ODS Ondřej Martan. Aut v nočních hodinách také jezdí minimum a z tohoto jednoduchého důvodu je trvalý zákaz využívání jízdních pruhů ostatními motoristy zbytečný.

Argumenty zastánců trvalého zákazu vjíždění do vymezených pruhů, že nejvíce řidiči jej porušují tam, kde jsou časově omezené, neuznávám. Jsou motoristé, kteří porušují platná pravidla obecně, bez ohledu na to, jestli jsou časově omezena nebo ne. Podle této logiky bychom mohli zpřísňovat jakékoliv zákazy s odůvodněním, že je lidé nedodržují. Od toho máme policii, aby dbala na dodržování práva.

Souhlasím ale s tím, že časová vymezení vyhrazených jízdních pruhů mohou být na různých místech metropole odlišná. Je pravdou, že intenzita provozu není všude stejná, někde končí špička v šest hodin odpoledne, jinde třeba v sedm, a tomu by se měla přizpůsobit i dopravní opatření.

Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS