Pátek 13. června 2025, svátek má Antonín
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: Velký omyl o televizním a rozhlasovém vysílání

Ivo Vašíček
diskuse (27)

Velice mě rozčiluje naprostá pomýlenost veřejnosti, ale většinou i oficiálních mediálních odborníků při prezentaci názorů a diskusích o obsahu vysílání televize a rozhlasu. Většinou vycházejí z toho, že divák nebo posluchač je zákazníkem. Proto raději přesně definuji, co je to zákazník. Zákazník je člověk který požaduje produkt (zboží či služba), obdrží ho a zaplatí dodavateli. V případě komerčního televizního vysílání jsou zcela jednoznačným zákazníkem reklamní společnosti a nepřímo jimi zastupovaní inzerenti. Ti si od televizí kupují diváky, kteří shlédli jejich reklamu. Hodnocení televizního vysílání diváky má tedy stejný význam, jako hodnocení rybářovy návnady rybami. Dobrý rybář volí takovou návnadu, která mu zajistí maximální úlovek v požadované struktuře, aby mohl ulovené ryby dobře prodat. Ve svém důsledku tedy rybář chce, aby rybám návnada chutnala ale to ještě neznamená, že by ryby měly podléhat dojmu, že je rybář krmí, protože je má rád (ne tedy jako jídlo). Televizní diváci jsou prostě komoditou, kterou televize pro své zákazníky loví. Zákazníkem je divák pouze tehdy, když si koupí DVD s filmem a nebo když platí za příjem satelitního kanálu, který může kdykoliv odhlásit.

Zajímavá je pozice veřejnoprávních médií. Zdrojem příjmu jsou na jedné straně také inzerenti, pro které loví diváky, ale na druhé straně také politická reprezentace, která stanoví daň z televize. Je tady také rozšířený omyl o tom, že občané jsou zákazníky veřejnoprávní televize na základě toho, že platí koncesionářské poplatky. Není to žádná platba za službu, je to prostě daň za vlastnictví televize nebo radiopřijímače, stejně tak jako se v minulosti v Anglii platila daň z oken. Marné a i trapné je potom rozčilování těch lidí, kteří nezadávají reklamu a ani nerozhodují o penězích pro veřejnoprávní televizi. Obsah jejího vysílání musí vyhovovat hlavně zákazníkům a není na tom nic divného, i když je to hrozné. K hlásání požadované politické propagandy v každém veřejnoprávním médiu zákonitě dochází a je pouze výsledkem úspěšnosti prosazení politické moci. Většina ryb to žere, některým kvalita žrádla vadí, já na to jejich komerční i veřejnoprávní žrádlo kašlu, já se raději nažeru jinde a jinak.

Já osobně, a myslím, že je nás mnoho, jsem ČRo nikdy neposlouchal a poslouchat asi ani nebudu. Rád se nechám nakrmit komerčním rádiem vysílajícím můj oblíbený žánr. Proto rádio potřebuji a tu daň platím. Nechci příliš diskutovat smysluplnost těchto daní, ale chci, aby byly věci pojmenovány správnými jmény a nepřekrucovala se fakta.

Hlavně chci však zdůraznit fakt o tom, kdo je zákazníkem televize a komu tedy televize slouží. Jsou to inzerenti a u veřejnoprávní také politici, kteří jsou u moci. Pohádky o nezávislosti, objektivitě a podobně jsou možná stravitelné pro kapříky, ne však pro mne. Nezmění to žádná komise či rada, ti mohou být jen dalším zadavatelem svojí propagandy.

Hlavně chci říci: Chcete-li objektivní informace, musíte si je najít sami nebo je zaplatit, jinak je to vždy propaganda nějakých produktů či názorů. Nic není zadarmo, vždycky něčím zaplatíte, minimálně svým proplýtvaným časem, který se podařilo televizi ulovit. Smiřte se s tím, že když si cokoli sami neobjednáte a nezaplatíte, nemusí se vám to líbit.

Jestliže jste dočetli tento článek, byli jste vystaveni mojí propagandě a vzhledem k tomu, že to čtete zadarmo ani se vám to nemuselo líbit. Líbí-li se vám to, budu mít dobrý pocit, že nejsem se svým názorem sám a rybáři nás neuloví.

Aston Ondřej Neff
13. 6. 2025

Všechno, co stát staví, trvá dlouho.

Tomáš Vodvářka
13. 6. 2025

Staré české přísloví může mít i omezenou platnost.

Ivo Fencl
13. 6. 2025

Jsou rádce Jak psát. Proč nevytvořit jednou i radu Jak nepsat?

Alexander Tomský
13. 6. 2025

Pater Halík nejspíš podléhá schematickému pohledu na svět.

Lubomír Stejskal
13. 6. 2025

Vítaný hlas rozumu v méně srozumitelném světě.

Linda Kholová
13. 6. 2025

Francouzský dům Chanel letos oznámil dlouholeté partnerství s prestižním londýnským veslařským...

Lidovky.cz, ČTK
13. 6. 2025

Nejdřív bylo škubnutí, pak pilotův třesoucí se hlas a nakonec náraz a horko. Tak médiím popsal...

jhr Jan Hron
13. 6. 2025

Izraelská armáda uvedla, že během útoku na Írán v rámci operace Vzpínající se lev zasáhla v...

Zbyněk Petráček
13. 6. 2025

Máte-li pocit, že zažitá pravidla se dnes ve světě mění, dost na tom je. Doložil to útok Izraele...

jla Jiří Lacina
13. 6. 2025

Cena ropy během pondělního dopoledne stoupla na nejvyšší úroveň od konce letošního ledna a...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz