26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Důležité zprávy si vás najdou

7.5.2011

Jsem definitivně starý a odepsaný. Že je Usáma bin Ládin mrtvý, jsem se dozvěděl z rádia v autě. Ze zpráv! Jen konzerva plná starých mediálních návyků nenajde celé ráno ani minutu, aby se podívala na Facebook, Twitter nebo aspoň nějaký zpravodajský web. Věřili byste, že jsem místo toho listoval v pondělí u snídaně starými sobotními novinami? O jedné z největších zpravodajských událostí za mnoho let mě informovalo médium staré téměř století. Jsem digitální přistěhovalec, navíc sociálně vyloučený.

Neospravedlňuje mě ani to, že jsem ještě v zácpě na Nuselském mostě vymyslel upoceně vtipný komentář, který jsem publikoval na Twitteru („Česká televize dnes místo oblíbeného programu pro ženy zařadila mimořádně pořad Usama doma“) a o kterém pak iDNES.cz v poledne povšechně napsal, že se jím „Češi baví na Facebooku“. Děkuji za citaci, konečně jsem se tak stal jedním ze symbolů češství. Asi společně s utopenci a pomazánkovým máslem.

Takzvaní digitální domorodci se o Usámově konci dozvěděli samozřejmě ze sociálních médií, nejpravděpodobněji z mobilu. A nejen oni. Úžasným způsobem to ukazuje video z baseballového zápasu mezi newyorskými Mets a Filadelfií, na kterém je na záběrech z davu vidět, jak se lidé o smrti teroristy číslo jedna dozvídají z displejů svých telefonů. Nejdřív se tváří nevěřícně, mobily vzájemně „konzultují“ se svými sousedy a nakonec propukají ve skandování „USA“. Aneb v praxi představený můj oblíbený bonmot, jehož autorem je byznysmen Mark Cuban: „Když je zpráva dost důležitá, tak si mě sama najde.“ Američany si našla i na stadionu.

Amerika měla trochu lepší pozici, protože tam se zpráva začala vzhledem k časovému posunu šířit už večer, kdežto my v Evropě se ji dozvěděli až po probuzení. Přesto například anketa na serveru Futurum.cz ukázala, že se víc než polovina čtenářů dozvěděla o Usámovi také z Facebooku a Twitteru. Pochopitelně nejde vzhledem k zaměření média o žádný reprezentativní průzkum, nýbrž opravdu jen o anketu mezi digitálními domorodci, zejména teenagery a mladými lidmi do třiceti. Ti nezklamali a potvrdili jiné průzkumy, podle kterých víc než polovina z nich „kontroluje Facebook“ jako vůbec první věc po probuzení. Ano, ještě před návštěvou koupelny.

Ukázala se však i jiná věc, a totiž fakt, že sociální média sice zprávy distribuují, ale produkují je (tedy v tomto případě získávají a ověřují) stále zejména média stará. Twitter byl v pondělí veleben za to, že se zde informace o zabití Usámy objevila o dvacet minut dřív než například v New York Times. Je to vítězství nových nad starými? Ale kdepak. Autorem tweetu byl sice bývalý poradce někdejšího ministra obrany, ale žhavou informaci „z důvěryhodných zdrojů“ nezískal ani z vlády, ani ze CIA. Jak sám později (na Twitteru) napsal, jásat nad žurnalistickou nadvládou Twitteru je předčasné.

Odkud tedy tu informaci měl? Od nejmenovaného novináře z televize!

LN, 4.5.2011