26.8.2019 | Svátek má Luděk


HISTORIE: Legiovlak

19.7.2019

Když přijel do našeho městečka Legiovlak, nemohli jsme si nechat ujít příležitost se do něj podívat. Tento vlak projede do roku 2020 celou Českou republiku i Slovensko. Legiovlak je projekt Československé obce legionářské, která vytvořila věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918-1920, kdy na Transsibiřské magistrále probíhaly boje za bezpečné projetí čs.legií do Vladivostoku. 

Legiovlak 7

Prozatím se skládá z 13 rekonstruovaných vagónů, jakými se desetitisíce československých legionářů přepravovaly napříč Ruskem po magistrále. Tento Legiovlak nám představuje víc než 100 let starou vojenskou historií. Jakmile přicházíte k vlaku, dýchne na vás atmosféra dávných časů. Vstoupíte-li po schůdkách do některého z vagónů, máte před sebou jinou dobu. Vzdálený život našich legionářů, našich dědečků a strýců, mnohdy sousedů i učitelů na dálné Rusi. Každý z nás si připomene úryvky vzpomínek někoho z rodiny nebo z příbuzenstva, který se těch urputných bojů za První světové války, nejstrašnější války všech dob zúčastnil.

U vlaku nás čekali průvodci. Nejprve jsme zhlédli části z dobového filmu, při kterém jsme si uvědomili, že válka je velké neštěstí a zlo. Poté nás provedli každým vagónem, s patřičným zajímavým výkladem. Mohli jsme si prohlédnout například vůz polní pošty, jediný spolehlivý prostředek komunikace na celé tehdejší Sibiři. Sanitní vagón, vozy s kovářskými či krejčovskými dílnami.

Legiovlak 2
Legiovlak 1

Dále improvizovaný obrněný vůz, který je vyzbrojen kulomety, či plošinový vůz s materiálem včetně historické polní kuchyně, kde se nejčastěji servírovala pohanková kaše, skopové maso nebo celé vařené ryby se vším všudy.

Legiovlak 3
Legiovlak 4

Pro mne byla udivující těpluška až pro 30 mužů, kde uprostřed vagónu stál malý bubínek, jak se kdysi říkalo, v němž se topilo. A po stranách byly nad sebou palandy. U nich měl každý svůj malý dřevěný kufřík, veškerý svůj majetek. Jak se asi vojákům žilo roky na kolech vlaku? A na tak malém prostoru, při vysilujících bitvách a někdy v mrazu -40 ˚C? Často jim k vnitřním stěnám při jinovatce přimrzalo oblečení a vlasy, neboť to byla sice těpluška, ale z obyčejných prken. Tudíž si zvenku stěny vagónu zateplovali vším, co našli, a vším, čím se dalo.

Další vagón pro jednání nejvyšších představitelů, generálů.

Legiovlak 6
Legiovlak 5

Naši legionáři v Rusku po čeljabinském incidentu zůstali sami proti všem. Padesátitisícová armáda si musela všechno nezbytné pro své přežití zajistit vlastními silami. Nikdo se jim nestaral o potraviny, léky, oblečení, zbraně nebo střelivo.

Zhotovit repliku tohoto vlaku byl vynikající nápad. Mladá generace se tak může ve zkratce seznámit s válkou, kterou prošli jejich předkové. Legionáři sehráli významnou úlohu v první světové válce, velkou udatnost při bojích po tisíce kilometrů dlouhé magistrále napříč Ruskem, přesto za minulého režimu byl jejich význam opomíjen.



Diskuse


O. Roldán
16:53
20.7.2019

J. Kanioková
20:20
19.7.2019

M. Krátký
12:16
19.7.2019

J. Ptáček
9:51
19.7.2019

P. Grigar
18:16
19.7.2019

počet příspěvků: 5, poslední 20.7.2019 04:53









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.