26.8.2019 | Svátek má Luděk


FEJETON: Slyšte umíráček

18.7.2019

Úplně posledního Volkswagen Brouka vyrobili minulý týden v Mexiku. Byl to ovšem Nový Brouk, čili Beetle, tedy už ne ten opravdový Brouk, ten dobroučil už před šestnácti lety, také v Mexiku. Hodně se o tom psalo i v našich novinách.

Nezapomnělo se na to, že otcem Brouka byl Ferdinand Porsche, český rodák, a že tento Porsche se inspiroval i na Tatře T97, autu s motorem vzadu vzduchem chlazeným. Ta česká příbuznost je hodně ohnutá přes koleno a co se Tatry týká, zaskočte do muzea designu v Mnichově. Jako ukázku brilantního německého designu mají Tatru osmičku vyvěšenou na lanech ve vstupní hale.

Každopádně je Brouk kultovní auto, podobně jako je Citroen Kachna francouzské kultovní auto a Fiatu Cinquecento se kultovně koří Italové. Nových kultovních aut se už asi nedočkáme. Důvodů je mnoho a ten hlavní vězí v tom, že auto vychází z módy, nebo z kultu, berte to, jak chcete.

V Americe to byl Henry Ford, kdo vyrobil první finančně přístupný automobil a takzvaně postavil zemi na kola. Kultovní Brouk je pošpiněn nepříjemnou legendou o Adolfu Hitlerovi, jemuž předložili první nákres lidového vozu a on prohlásil, že Němec si zaslouží krásné auto, a vzal tužku a papír a načrtl Brouka. Wilfréd Bade v knize Auto dobývá světa (český překlad Orbis 1942) pak vypráví, že inženýři udělali podle Vůdcova nákresu model a strčili ho do aerodynamického tunelu a ejhle, kladl podstatně menší odpor než modely předchozí, volejme Sieg Heil! Nechme legendu stranou, faktem zůstává, že od šedesátých let auto dobylo Evropu a že Brouk patřil k výrazným dobyvatelům.

Teď se děje opak. Je to firma Volkswagen, která zvoní na umíráček. Kult se obrací v opak, novodobé náboženství vidí v automobilu Satana. Před pár lety se Volkswagen pyšnil reklamním sloganem velmi stručným, zněl Das Auto. Zkrátka, Volkswagen, to je To Auto, tečka, nic víc. Pak přišla Dieselgate, aféra kolem neblahého pokusu jak obejít nereálné emisní limity, a Volkswagen vstoupil do údobí sebemrskačství, neboli flagelance. Němec miluje utrpení, rád ho působí jiným i sobě, a teď s ohromným zaujetím bere na bedra kříž světa a s trnovou korunou na hlavě směřuje ke spasení. Je v elektromobilech. Když dnes narazíte na reklamy Volkswagenu, s velkou pravděpodobností to budou reklamy na chystané elektromobily.

Obyvatelstvu se podařilo úřední cestou a nátlakem vnutit úsporné žárovky, drahé a zrak ničící. Po tomto úspěchu přichází na řadu automobil. Nějaký příští Wilfréd Bade jednou napíše knihu Svět dobývá auta. Definitivní konec legendárního Brouka přichází do doby, kdy za potlesku politicky uvědomělých věřících se valí pohroma na jedno průmyslové odvětví s celospolečenským dopadem. Jeho rozměry můžeme jen odhadovat. Loučení s Broukem symbolicky znamená loučení se světem, jak jsme ho znali.

Kéž bych se mýlil.

LN, 15.7.2019

Neff.cz



Diskuse


J. Jurax
11:26
18.7.2019

M. Prokop
20:57
18.7.2019

M. Pivoda
12:11
18.7.2019

V. Hejdak
6:06
18.7.2019

J. Vrzal
10:04
18.7.2019

J. Jurax
11:21
18.7.2019

J. Zak
4:51
18.7.2019

P. Neubauer
7:31
18.7.2019

V. Kolman
21:44
18.7.2019

J. Kovaříček
2:45
18.7.2019

R. Langer
5:58
18.7.2019

J. Vrzal
8:45
18.7.2019

P. Dvořák
8:53
18.7.2019

počet příspěvků: 22, poslední 18.7.2019 09:44









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.