4.5.2024 | Svátek má Květoslav


DOPRAVA: Zákaz billboardů u silnic je špatný nápad

26.7.2017

Od 1. září dojde vejde v účinnost nařízení zakazující umístění reklamních nosičů u tuzemských dálnic a silnic 1. tříd. A ekonomická svoboda v naší zemičce bude zas o trochu menší. S regulací, jako je tahle, zásadně nesouhlasím a své názory shrnuji do pěti bodů:

1. Omezení ekonomické aktivity: Zákaz outdoorové reklamy u dálnic a silnic 1. třídy se dotkne desetitisíců lidí, kteří mají v tomto oboru své zaměstnání, platí daně a zdravotní a sociální pojištění. Jasně, máme nízkou nezaměstnanost, tito lidé si snadno najdou práci jinde – můžou jít pracovat třeba do stavebnictví nebo strojírenství. Ale vnímejte tu podstatu – škrtem pera dojde k likvidaci celého odvětví. Přijde vám argumentace „No co, tak budou makat jinde“ jako přiměřená?

2. Zrušení možnosti inzerovat: Ať se nám to líbí nebo ne, billboardy jsou velmi efektivní a finančně dostupnou možností, jak dát o sobě vědět. Nadnárodní korporace jejich prostřednictvím zajišťují plnění korporátních hospodářských cílů, ale pro statisíce malých a středních podniků, restaurací nebo kulturních památek je to klíčový nástroj, který je drží ekonomicky nad vodou. Když nebudete vědět, že o pár kilometrů dál můžete ze silnice odbočit ke krásně zrekonstruované restauraci v historickém statku, tak tam prostě nepřijedete. A majitel je nahraný.

3. Argument bezpečnosti: Zastánci regulace se předhánějí, kolikrát zmíní slovo bezpečnost. Zde je nutné uvést věci na pravou míru: Nehod způsobených nárazem do reklamního nosiče je naprosté minimum, na rozdíl od kolizí se stromy, dopravními značkami či jinými vozidly. U ztráty pozornosti řidiče bohužel neexistují tvrdá data o tom, že na vině jsou právě billboardy a ne třeba esemeskování, ladění rádia nebo neutěšený stav dopravní infrastruktury, včetně nesmyslné instalace svodidel nebo „populárních“ plastových patníků přímo v silnici. Jistě zde máme nějaké kritické úseky, které je však možné vyřešit dílčími zásahy. Paušální regulace není nutná.

4. Problémy? Teprve přijdou: Dobře, přijměme premisu, že zakazovači vyhrají. A co dál? Budou silnice bez billboardů bezpečnější? Ani náhodou! Vzpomeňte si na mě, až řidičům budou pípat mobilní telefony s reklamou využívající lokalizaci řidiče. Vzpomeňte si na mě, až „internet věcí“ promění palubovky aut v komerční přestávku při Ordinaci v růžové zahradě. Vzpomeňte si na mě, až se krajnice silnic promění v parkoviště mobilních reklamních nosičů – polepených aut se směrovkami na střechách, nafukovacích ukazatelů nebo postávajících lidí třímajících cedule a reklamní poutače. To bude teprve výzva bezpečnosti silničního provozu.

5. Omezení ekonomické svobody: To nejdůležitější na konec. Asi se vám zdá, že tento argument my, příznivci svobody, omíláme pořád dokola, ale je to potřeba – těmito plíživými regulatorními zásahy se stát staví nad svobodnou vůli lidí a z moci úřední demonstruje, že ví, co je pro nás „tam dole“ dobré. S tím se nikdy nesmířím.

Autor je předseda správní rady Liberálního institutu

Petr Koblovský