POLITIKA: Zubová a meze marketingové politiky
Připomeňme si: Nejprve pomohla svrhnout sociální demokracii vládu, pak si založila vlastní stranu, ale do Evropského parlamentu se nedostala, i když do její podpory Jaromír Soukup nasypal řadu miliónů, takže se na nás dívala v každém městě a na každé silnici z mnoha billboardů. Jen proto teď může Jiří Paroubek suverénně prohlašovat, že je pro stranu přínosem, protože její podpora činí dle průzkumů přes čtyřicet procent. To ale přece není její podpora, to je zcela očividně podpora pana Soukupa, a v tom je rozdíl. Paní Zubová se sama žádnou iniciativou výrazně v politice neprojevila a v parlamentu se naopak chovala zcela nevypočitatelně. Například v rozhodující chvíli při volbě prezidenta se nedostavila na Hrad a nepodpořila kandidáta sociálních demokratů a zelených pana Švejnara. Vždy se chovala jako loutka, kterou řídí někdo cizí.
Vždyť přece i to, že prohlásila, že její Demokratická strana zelených, pokud by se dostala do parlamentu na pátém místě pražské kandidátky, by po jejím zvolení zanikla a ona by působila v sociálnědemokratickém klubu, stvrzuje, že tato strana byla jen berličkou k tomu, aby paní Zubové její manažér mohl popularitu zajistit či přesněji koupit a dostrkat ji do parlamentu. I za to ale bude muset její manažér sociálním demokratům zaplatit: je prý ochoten v reklamní kampani utratit až sto milionů korun. To zase údajně domluvil šéf kampaně ČSSD pan Tvrdík. Pan Jaromír Soukup je totiž šéfem druhé největší mediální agentury Médea v České republice, která má obrat přes dvě miliardy ročně. Majitel agentury jen nesouhlasí s tím, že by se Demokratická strana zelených měla po volbách rozpustit: je totiž místopředsedou této strany a chce vstoupit do politiky a spolupracovat se sociální demokracií, a to i na úrovni odborných komisí. V pondělí však již paní Zubová médiím jasně oznámila, že panu Soukupovi by slušelo místo ministra.
Z těchto veřejně dostupných výstupů lze s velkou pravděpodobností usuzovat na to, že celá akce byla předem domluvená a koordinovaná se sociálními demokraty. I zdrženlivost, kterou projevil pan Soukup okolo rozpuštění strany, může být hraná a být součástí připravené fúze. Její strana by se proměnila jen v zelenou platformu v sociální demokracii.
Je třeba ale dodat: Ze strany pana Soukupa šlo evidentně až doposud o úspěšný kalkul. Otázka ale je, jestli se při současné klesající tendenci preferencí paní Zubová do parlamentu vůbec dostane z pátého místa na pražské kandidátce a jestli chování pana Hulínského a pana Paroubka, kteří to prosadili, nerozkládá soudržnost sociální demokracie zevnitř. To, že sobotní programová konference sociální demokracie potvrdila na kandidátkách jak středočeského hejtmana pana Ratha i paní Zubovou v Praze, totiž může mít bumerangový efekt. Jestliže v pátek pan Paroubek hrozil, že bez Ratha končí, v případě neúspěšných voleb mohou skončit oba a s nimi i paní Zubová.
Takový konec by signalizoval ale i něco podstatnějšího: Vymezil by hranice úspěšnosti marketingové politiky v Čechách. Sto milionů za takové zjištění je ještě přijatelná cena.
(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)
Autor je novinář a spisovatel