Pondělí 19. května 2025, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: V roli kata České dráhy

Stát z našich daní ničí Radima Jančuru

Když podniká stát, zaplatíme za jeho služby víc, než kdyby mezi sebou soutěžili podnikatelé. Pokud má stát navíc monopol, odpovídá cena a kvalita služeb kvalitě a ceně politiků. Kvalita děsná a cena vysoká. Za nejhorší však považuji, když stát s použitím daní občanů ničí skrze dotované státní podniky soukromé podnikatele.

Radim Jančura rozjel první skutečnou konkurenci Českým drahám u nás, a to na trati Praha Ostrava. Trvalo to přesně tři dny a tento státní podnik nejenže snížil ceny svých jízdenek pod cenu společnosti RegioJet, ale zároveň snížil ceny na všech takových tratích, kde společnosti Radima Jančury nabízí kombinovanou dopravu vlaky a autobusy do stejných cílových míst. Za normálních okolností, tedy v situaci, kdy by takto mezi sebou soutěžili soukromí dopravci, bychom nemohli nic jiného, než jásat. Ostatně by to nebylo nic jiného, než normální a zcela přirozený důsledek skutečného volného trhu a férové soutěže. To by ovšem jedním z hráčů nesměl být státní podnik, který ve svých prohlášeních lže a do "soutěže" jde s tím, že jakékoli snížení ceny mu stejně vykompenzují v závěrečném ročním účtování politici z daní občanů.

Poslední dobou mám skutečně pocit, že je škoda každé facky, která nepadne. Nikoli ovšem z rukou politiků směrem k nespokojeným lidem, ale od lidí směrem k politikům. Mluvčí Českých drah včera uklidňoval veřejnost, že snížením cen reagují České dráhy na situaci na "trhu", ale že se nemusí bát, že by snad snížení cen na tratích, kde konkuruje Jančura, znamenalo zvýšení cen Českých drah jinde. Chápu, že mluvčí nemá svou pozici nikdy jednoduchou, neboť musí mnohdy obhajovat i neobhajitelné. Vše by ale mělo mít určité meze, protože dělat z lidí idioty za jejich peníze, to je trochu silný kafe. Tak například v roce 2010 utržily České dráhy celkem 19 mld za osobní přepravu, ovšem 65% z toho zaplatili občané ze svých daní jako úhradu ztráty z této "podnikatelské činnosti" státního podniku (tedy paradoxně včetně například Jančury a jeho zaměstnanců). Za takových podmínek by dokázal podnikat a mít monopol každý blbec, kdyby mohl snížit cenu pod cenu konkurence s jistotou, že mu takto vzniklou ztrátu někdo vždy a každý rok uhradí. Na každého občana, včetně nemluvňat a důchodců to v roce 2010 dělalo 1.235,- Kč, přičemž zrovna za nemluvňata a důchodce, stejně ovšem jako za všechny zaměstnance ve veřejném sektoru, to zaplatili lidé se soukromého sektoru.

Snížením ceny pod úroveň cen jízdenek soukromého přepravce tak České dráhy za peníze daňových poplatníků ničí soukromého podnikatele, který na rozdíl od státu zaměstnává lidi na reálných pracovních místech a kvalita jeho služeb je v porovnání se státním dopravcem neměřitelná. Stát pak zároveň vezme lidem další peníze z daní, aby jinde vytvořil "nová pracovní místa", jejichž existence opět není založena na přirozené poptávce, ale na politickém rozhodnutí. Paradoxní tečkou celé situace pak bude soudní spor, který postup Českých drah bude řešit, neboť Radim Jančura si to určitě líbit nenechá. Až se tak stane a za zneužití monopolního postavení dostanou České dráhy pokutu, znovu ji ze svých daní zaplatí občané České republiky.

České dráhy nejsou jen uměle udržovaným přežitkem bývalého režimu, sloužícím jako další zdroj peněz politikům z veřejných zakázek obdobně, jako například České lesy. Jsou zejména názorným příkladem toho, jak hospodaří stát s veřejnými prostředky, když "podniká" za naše peníze.

Autor je zakládající člen Strany svobodných občanů

Převzato z FrantisekMatejka.cz se souhlasem autora

Mawenzi
19. 5. 2025

DEN 4.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

Ivo Fencl
19. 5. 2025

Doktorka psychiatrie a píše, co může, aby léčila i sebe.

Milena Kozumplíková
19. 5. 2025

Ze vzpomínání se vytratilo jedno významné datum.

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

Benjamin Kuras
17. 5. 2025

EU by si měla od Muska vypůjčit četu jeho ajťáků.

Josef Kopecký
19. 5. 2025

Čekají nás volby, které rozhodnou o směřování země, zahájila v pondělí večer ministryně obrany a...

Lidovky.cz, ČTK
19. 5. 2025

Evropští lídři se dohodli na koordinaci vyjednávacího procesu mezi Ruskem a Ukrajinou. S podporou...

dtt Ditta Stein, ČTK
19. 5. 2025

Rusko je připraveno s Ukrajinou pracovat na memorandu o budoucích mírových rozhovorech, řekl v...

Ondřej Neff
19. 5. 2025

Přemýšlení o válce neunikne nikdo… kdo propadl zlozvyku přemýšlet. Zabýval jsem se válkou už v...

Robert Rampa
19. 5. 2025

Na spolupráci Davida Pastrňáka, Lukáše Sedláka a Romana Červenky mohou trenéři spoléhat a trio to...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz