POLITIKA: Reflexe bez sebereflexe
Premiér Sobotka reflektoval výsledky krajských a senátních voleb změnami ve vládě. Veřejnost (možná ani ČSSD) jim neporozuměla. Změny se týkají i ministra zdravotnictví.
Cituji z programu současné vlády, kapitoly zdravotnictví:
- Vláda zajistí ekonomickou stabilitu, efektivitu a transparentnost systému veřejného zdravotnictví, zdravotních pojišťoven (včetně VZP) a poskytovatelů zdravotních služeb.
- Vláda bude trvat na dodržení principu solidarity zdravých lidí s nemocnými, neziskovosti a všeobecné dostupnosti kvalitní zdravotní péče hrazené z veřejných prostředků. Zavede předvídatelný, stabilní a průměrným nákladům odpovídající systém úhrad pro všechny typy zdravotní péče. Podle principu „za stejný rozsah a srovnatelnou kvalitu péče“ bude hrazena stejná úhrada. Vláda zavede pravidelnou valorizaci platby za státní pojištěnce a prosadí snížení DPH na léky. Zavede spravedlivý model přerozdělení pojistného, který zohlední skutečné výdaje na nákladné diagnózy a přinese významné úspory systému, především v nákladech na léky a zdravotnické prostředky. Vláda prosadí transparentní a kontrolovatelný systém hospodaření s veřejnými prostředky, zavede povinné zveřejňování smluv zdravotních pojišťoven s poskytovateli péče a smluv veřejných nemocnic se svými dodavateli. Vláda nebude znovu zavádět poplatek za hospitalizaci. S účinností k 1. lednu 2015 zruší poplatek za recept i za ošetření v ambulantní sféře. Ponechá pouze regulační poplatek za využití pohotovostních služeb. Výpadek zdrojů spojených se zrušením regulačních poplatků bude systému veřejného zdravotního pojištění a následně poskytovatelům péče kompenzován ze státního rozpočtu.
- Vláda důsledně oddělí vlastnictví zdravotnických zařízení a zdravotních pojišťoven a zamezí jejich vzájemnému ovládání nebo ovládání třetí osobou.
- Vláda posílí státní dozor nad toky zdravotního pojištění a nad fungováním zdravotních pojišťoven. Zajistí kontrolu státu nad zaváděním DRG (Diagnosis-Related Groups – pozn. red.) systému převzetím těchto činností Ministerstvem zdravotnictví z tzv. Národního referenčního centra. Vláda dále posílí efektivitu Státního ústavu pro kontrolu léčiv a jeho lékové politiky a cenotvorby s cílem zajistit lepší dostupnost léků pro občany.
- V průběhu roku 2015 vláda předloží zákon o veřejných neziskových nemocnicích, který umožní jejich transparentnější a efektivnější řízení. Vytvoří tím podmínky pro tvorbu uznávaných postupů v odborné lékařské péči.
Nebylo toho mnoho, co si dala do vínku tato vláda. V programovém prohlášení toho chybí hodně z toho, co obsahuje jen o málo starší koaliční smlouva uzavřená mezi ČSSD, ANO a KDU-ČSL. To pochopitelně platí i o zdravotnictví. Pasáž o informovanosti pacientů zmizela úplně. Vždyť v koalici nebyli Piráti, kteří se informatice ve veřejném i privátním prostoru věnují soustavně. A komu v politice a ve zdravotnictví jde o pacienty?
Obhajoba ministra Němečka je na místě. Vládní úkoly splnil nebo plnil. Některé i nad míru. Pustil se do reformy profesního vzdělávání. Jeho smůla, že ji odmítají jak lékaři, tak zdravotníci nelékaři. Lékařské reprezentaci nelze vyhovět. Ráda by regulaci profesního vzdělávání předala České lékařské komoře, ale tomu neodpovídá postavení komory a stát to nemůže dopustit. Prospěl lázeňství a neminulo ho za to ocenění Sdružení lázeňských míst: skutečně rozšířil spektrum indikací pro lázeňskou péči a vrátil nazpět podmínky vysílání pojištěnců na lázeňské pobyty. Tím vrátil poskytovatelům lázeňské péče prostředky zdravotního pojištění, o které je předtím připravil ministr Heger. Pustil se dle zadání i do oživení Rathova zákona o neziskových nemocnicích, modly beze smyslu a obsahu. Přesto odchází. Ptáme se: proč?
Možností je více, nás napadají důvody dva. První, že byl příliš snadným terčem pro útoky ministra financí Babiše. Kdykoliv vláda projednávala potřeby zdravotnického rezortu, ministr financí spustil slovní palbu v médiích. Zacíleno měl konkrétně na předražené nákupy v nemocnicích, včetně Fakultní nemocnice Ostrava, kterou ministr Němeček předtím vedl. A obecně na neefektivitu a špatnou kontrolu využívání prostředků veřejného zdravotního pojištění a netransparentnost smluvních vztahů. Navíc do všeobecných voleb do Poslanecké sněmovny proběhne ve Fakultní nemocnici Ostrava kontrola NKÚ. Druhý, že se pro ČSSD změnila geopolitická mapa. ČSSD na Severní Moravě utrpěla porážku. Němeček k této krajské organizaci patřil. Premiér Sobotka v tuto chvíli potřebuje větší podporu od Prahy, síla její organizace nebyla nyní prověřena volbami a navíc je úspěšnější částí pražské radniční koalice (s ANO a Tříkoalicí tvořenou zelenými, KDU-ČSL a STAN). Lídrem pražské ČSSD je nominovaný ministr Ludvík, současný ředitel Fakultní nemocnice Motol, která na seznamu nemocnic s pochybnými zakázkami nefiguruje. A právě proto, že ministr Ludvík je na straně ČSSD garantem pražské radniční koalice, může počítat s tím, že se bude moci vrátit na svůj dosavadní post do Motola, kdyby ČSSD post ministra zdravotnictví po volbách neobsazovala. Skvělá volba, společný zájem.
Jakou lze očekávat roli od nového ministra? Úkol je zřejmý. Posílit ve voličích pocit, že díky ČSSD je pro ně zajištěna dostupná, bezplatná a kvalitní péče. Ministr Ludvík moc dobře ví, jaké jsou v plnění těchto charakteristik limity systému a že je třeba vzbuzovat iluzi, když již nelze dosáhnout reality. Za prvé toho objektivně nelze dosáhnout v rámci aktuálně platných pravidel a nástrojů, za druhé na potřebné změny není dost času, za třetí každý výsledek skutečné nápravy směřující k dlouhodobé udržitelnosti systému bude v rozporu s aktuálními sliby. Kulichové tedy zůstanou rok za oponou.
Sebereflexe sociálnědemokratických členů vlády není tedy žádná. Všichni jsou se sebou spokojeni. Jen ministr Mládek formálně podal rezignaci, jak slíbil, když neuspěl v senátních volbách. Voliči si zatím myslí něco jiného. Je necelý rok do voleb.
Psáno pro Konzervativní listy