9.5.2024 | Svátek má Ctibor


POLITIKA: Jsou nejlepší!

21.2.2022

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR proběhly 8. a 9. října 2021; prezident republiky Miloš Zeman pověřil 9. listopadu 2021 sestavením vlády Petra Fialu (ODS); poté hovořil se všemi navrženými ministry, své výhrady projednal s předsedou vlády, ten je odmítl ve smyslu „vybrali jsme nejlepší z nejlepších, a proto není na výběru co měnit“, což prezident přijal, a koaliční vládu jmenoval 17. prosince 2021 tak, jak ji předseda vlády Petr Fiala navrhl; své programové prohlášení úřadující vláda schválila 6. ledna 2022; důvěru Poslanecké sněmovny získala 13. ledna 2022, tj. po více než třech měsících od říjnových voleb. Tradičních „100 dnů hájení“ vládě vyprší 27. března 2022 a nezdá se, že svými výmluvami na předchozí vládu vydrží být zajímavá déle.

Členové nynější vlády využili dobu, po kterou byli v opozici, ke kritice tehdejší vlády i ke zpracování alternativního programu, který představili v programovém prohlášení vlády pouhých 20 dnů po svém jmenování. V jeho preambuli je uvedeno „Jsme koaliční vládou, která díky přítomnosti pěti stran zastupuje širokou skupinu obyvatel. Chceme být vládou, která hájí zájmy všech občanů České republiky.“ Proto se jim podařilo zmapovat rozhodující problémy, které občany trápí, byť se jim nyní neříká problémy, ale v newspeaku je to „řada výzev, příležitostí a rozhodnutí“.

Na čelné místo nesporně patří kodifikace národního ptáka. Teprve tato vláda pochopila, že občané trpí několik staletí trýznivou frustrací a pocitem zmaru, protože nemají oficiálního národního ptáka! K tak podstatné věci by ale mělo proběhnout referendum, které u podružných záležitostí jako členství v NATO nebo přijetí eura není nutné.

Ministr dopravy se vcítil do duše obyčejného českého motoristy, který musel jet až do Německa, aby si mohl na tamních dálnicích zkusit, „kolik dá“ jeho supersport. Jako malou náplast proto do programu vlády včlenil možnost zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích. Samozřejmě jen někde a za přísně stanovených podmínek (nestačí stanovit podmínky, ale musí být přísné) a za použití telemetrie či telepatie. Rodiče dospívajících hochů potěšil, když prohlásil za možné řízení aut od věku 17 let při asistenci zkušeného řidiče. To udělá radost tisícům rodin, které nebudou muset s koupí auta pro syna čekat až na jeho 18. narozeniny. Vyjádření vlády k rozsahu dopravních staveb je konkrétní. V programu už není žádná obecná formulace, ale jmenovitě uvedeny jsou uvedeny úseky dálnic, obchvaty Českých Budějovice, Frýdku-Místku a městského okruhu v Brně.

Ministr školství přišel s tím, že studenti středních škol budou moci vykonat státní část maturity už ve druhém ročníku a nebudou muset ponižujícím způsobem čekat až na odpřednášení celé látky. Vycházel určitě z vysokého podílu studentů, které brzdí povinnost vykonat maturitní zkoušku až po ukončení školy. Určitě by stálo za úvahu umožnit nadaným předškolním dětem, aby mohly nastoupit přímo na univerzity a jejich talenty nebyly umrtvované zbytečným pobytem na základních a středních školách. Vzhledem k tomu, že současný zákon už umožňuje, aby byl za děkana fakulty zvolen student, podařilo by se tím zásadním způsobem modernizovat české školství.

Pokud se týká přebujelé legislativy, je už z formulace názvu kapitoly v programovém prohlášení Prosekání byrokratické džungle, kvalitní legislativa a chytré řízení státu“ cítit brutální odhodlání vlády se s tímto problémem rázně vypořádat. Kolik zákonů, norem, vyhlášek, předpisů a nařízení v ČR platí, nikdo neví, ale v roce 2018 to podle odhadu Nejvyššího soudu bylo přes 2 miliony a jen ve Sbírce zákonů k tomu každoročně přibývá cca 300 nových. K nepřehlednosti legislativy přispívají i časté novelizace. Např. Občanský soudní řád byl od svého vydání novelizován 123krát, a Trestní řád 109krát. Odhodlání vlády „něco s tím udělat“ je mimořádně významné, protože signalizuje její prozření až osvícení. Výhradním zákonodárcem je totiž v České republice Parlament, jehož Poslanecká sněmovna je líhní ministrů. Jen s mírnou dávkou přehánění lze tvrdit, že každý člen poslanecké sněmovny už někdy a třeba vícekrát ministrem vlády byl, je, nebo bude. Pokud se tedy ministr hodlá zúčastnit prosekání legislativní džungle, je to okamžik oslnivého prozření, protože bude jako člen vlády prosekávat to, co jako člen zákonodárného sboru způsobil, nebo na čem ještě spolupůsobí (být ministrem a současně poslancem je sice jasný konflikt zájmů, ale v ČR se to tak nebere).

Nynější vláda kritizuje tu předchozí za nekomplexní a chaotická opatření proti onemocnění covid-19, a v programovém prohlášení komplexně a nechaoticky uvádí: S onemocněním covid-19 se musíme naučit žít.“ Síla vládní myšlenky nás to jistě naučí, když jsme to dosud nezvládli. S diagnózou covid-19 zemřelo cca 38 tis. pacientů, což je, jako kdyby vymřela celá Česká Lípa včetně okolních obcí. A nepřesně formulovaná opatření Ministerstva zdravotnictví jsou minulostí. Po novu bylo hned jasné, že opatření bude platit od osmého, možná devátého, nejpozději od desátého.

Důležité je, že celkový duch programového prohlášení je úplně jiný. Místo obecných politických proklamací, otrockého přejímání pokynů EU, stálého zvyšování administrativní náročnosti řízení státu, neurčitých a pojmově prázdných formulací a odbíhání k lokálním detailům je v něm vždy jasně, úderně a jednoznačně sděleno, co chce vláda řešit, jakým způsobem a dokdy. Jasné jsou záměry ve snižování náročnosti řízení státu. Ze všeho je zřejmé, že doba strávená v opozici byla využita k přípravě programu, a proto jsou předkládány hotové záměry. Pro ilustraci několik příkladů:

- Česko přestane zaostávat v šetření energií.
- Státní správa musí být moderní, štíhlá a pružná. Připravíme ji na výzvy 21. století, přivedeme do ní nejlepší talenty, aby občanům dodávala špičkové služby.
- V zájmu zdravého hospodaření státu nedopustíme žádné další zbytečné zadlužování a připravíme taková opatření, která umožní průběžně snižovat rozpočtové schodky.
- Prosadíme zlepšení politické kultury.
- Nastavíme předvídatelnější jednání Poslanecké sněmovny.
- Green Deal je pro nás příležitostí, jak investicemi do udržitelného rozvoje, čistých a obnovitelných zdrojů a cirkulární ekonomiky výrazně modernizovat českou ekonomiku, zvýšit kvalitu života a zlepšit životní prostředí.
- Limity těžby uhlí jsou pro nás konečné a neprolomitelné.
- Budeme pokračovat v přípravě hlubinného úložiště radioaktivního odpadu.
- Budeme podporovat modernizaci a zvyšování konkurenceschopnosti průmyslu a celé ekonomiky ČR založené na vysoké přidané hodnotě, inovacích, podnikavosti, kreativitě, růstu produktivity práce a kapitálu a tvorbě prostředí pro finální produkci.

- Do diplomacie vrátíme profesionalitu, zmodernizujeme a zefektivníme fungování Ministerstva zahraničních věcí ČR.
- Do konce roku 2022 zřídíme při Úřadu vlády ČR pozici „Poradce pro národní bezpečnost“ jako nadresortního koordinátora hybridních hrozeb, dezinformací a dalších závažných nadresortních bezpečnostních problematik. Na Úřadu vlády tak vznikne platforma pro koordinaci a komunikaci mezi subjekty bezpečnostní politiky s cílem zajistit užší spolupráci zpravodajských a bezpečnostních složek a efektivní postup proti dezinformacím a hybridním hrozbám.
- Název Ministerstvo práce a sociálních věcí doplníme o tematiku rodiny.
- Nastavíme jasná pravidla čerpání a budeme důsledně kontrolovat propojení firem čerpajících dotace. Platba za ekologické činnosti, kterou zemědělci dostávají ve formě dotací, bude jednoduchá, rychlá a efektivní.
- Citlivě implementujeme směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu s důrazem na práva uživatelů tak, aby se podpořily různé možnosti legálního využívání autorských děl a dalšího chráněného obsahu, ať už prostřednictvím služeb na vyžádání nebo platforem pro sdílení obsahu, ve školách a také knihovnami, muzei, galeriemi a dalšími paměťovými nebo výzkumnými institucemi, a zároveň byli tvůrci za užívání jejich děl spravedlivě odměňováni.
- V diskuzi se Senátem a opozicí budeme hledat řešení dosud diskutovaných témat, například posílení role Senátu, …
- Podpoříme dlouhodobý provoz stávajících jaderných bloků a výstavbu nového zdroje v Dukovanech pod podmínkou, že ho nebudou stavět ruské ani čínské firmy. Připravíme podklady pro rozhodnutí o dalších blocích ve stávajících jaderných lokalitách Temelín a Dukovany. (Tato formulace je poněkud znejistěna bodem programu v jeho jiné části - Provedeme revize vztahů s Ruskem a Čínou. Není zřejmé, zda chce vláda vztahy s Ruskem a Čínou ještě zhoršit a jak).
- Obnovíme tradici „havlovské“ zahraniční politiky včetně podpory rozvojové a transformační spolupráce.
- Realizujeme a do konce roku 2023 předložíme skutečnou důchodovou reformu s cílem nastavení stabilního systému férových důchodů.
- Sjednocení a digitalizace procesů státu jsou cestou k přátelštější, efektivnější a levnější státní správě. Naučíme stát fungovat efektivně s využitím všech moderních technologií. Digitalizace je cestou nejen k pohodlnějšímu kontaktu občanů se státem, ale automatizace procesů také povede k efektivnějšímu boji s korupcí. (Z této a dalších formulací, a ustavení místopředsedy vlády pro digitalizaci je zřejmé, že se z digitalizace jako prostředku k dosažení něčeho, stal cíl, a to by bylo, aby se konečně nepodařila tam, kde vůbec není potřeba).
- Výrazně pokročíme s přípravou klíčových staveb prvních částí vysokorychlostních tratí z Prahy do Drážďan, z Prahy do Brna, z Brna do Ostravy a z Brna do Vídně.
- Urychlíme přípravu a realizaci stavby železničního spojení z centra Prahy na Letiště Václava Havla Praha.
- Zajistíme do konce roku 2023 transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik Správa dálnic a silnic (SDS), který bude efektivnější při přípravě, realizaci a zabezpečení údržby a provozu staveb.
- Jízdní řády zpřístupníme způsobem umožňujícím dálkový přístup veřejnosti – jako datové soubory v otevřeném a zároveň strojově čitelném formátu.
- Budeme prosazovat co nejtěsnější transatlantickou vazbu a rozvíjet blízký vztah s USA jak bilaterálně, tak v multilaterálních formátech.

Je zřejmé, že takovou vládu jsme ještě neměli, a pokud by některý z ministrů odstoupil, nebo jej předseda vlády vyměnil, byla by to tragedie. Museli bychom se smířit s někým, kdo bude horší, než nejlepší. To přece nechceme! Kéž by všichni vydrželi ve funkcích po celé funkční období vlády.

Poznámka:
Článek je míněn jako satira, tj. dílo využívající ironie, černého humoru a sarkasmu.