Neděle 23. března 2025, svátek má Ivona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OSOBNOST: Filosof Masaryk

„Před vchodem do lánského zámku stojí skupiny lidí se slzami v očích. Lidé slzí v tramvaji, na ulici, děti ve školách hlasitě vzlykají, národem táhne těžký, bolestný vzdech! Zemřel otec národa …“
Pražský ilustrovaný zpravodaj (38/1937)

Tomáš Garrigue Masaryk Tomáš Garrigue Masaryk (1850-1937), skutečný „Pan“ prezident, tatíček Čechů a Slováků, zrovna tehdy „osvobozených“ ze třistaletého postroje velkého rakouskouherského celku (jak se jim tenkrát jevilo být dobrým …), důstojná ikona novodobých našich národních dějin: socha. Byl jí už za života; po vzniku samostatné československé republiky v roce 1918, respektovaný, vlivný a zasloužilý, stanul v jejím čele potom ještě třikrát po sobě, byl znovu a znovu volen na neuvěřitelných sedmnáct let, kdy teprve vysokým stářím podlomené zdraví donutilo jej Hrad opustit. Byl upřímně ctěn, milován a studován, jeho zbožnění národem přerůstalo až k čemusi ne nepodobnému pozdějšímu kultu osobnosti; však to také na druhé straně byla i doba, o kterou by dnes stál asi málokdo: jedinec ničím, dav vším, úhledný útvar, srovnaná řada, dokonalá organizace … - v popředí každého národa pak silný vůdce: Čechům bylo dáno mít toho svého osvíceného; stalo se jim to – myslím – už víckrát, nikdy ani nevěděli jak …

V okolí tomu tak ale na začátku dvacátého století bohužel právě u těch nejhrozivějších sousedů nebylo; Masaryk (z tehdejšího pohledu skepticky, z toho dnešního zase až příliš optimisticky) očekával efektivní plody nové české demokracie nejdříve za půl století (i když – 1968?); jiní chtěli nový, sociálně-inženýrský, lepší řád nastolit ve své zemi nicméně hned: „Také křesťanství se nemohlo spokojit stavbou vlastního oltáře, ale muselo nutně přikročit k ničení pohanských oltářů“, horuje Hitler, k akci zéloticky zapálen stejně jako svého času sám prorok, převrhávající stoly obchodníků v chrámu Páně. „Pouze z této fanatické netrpělivosti se mohla vytvořit nová víra a tato netrpělivost je pro její vznik dokonce podmínkou. (…) Mužové, kteří náš německý národ u tohoto dnešního stavu chtějí spasit, si nemají lámat hlavu nad tím, jak by bylo pěkné, kdyby to či ono nebylo, ale jak tuto danost odstranit.“ Masaryk namísto toho hlásal: „Katolictví činí své příslušníky trpělivými a poslušnými, dodává lidem čehosi zvlášť jemného a laskavého, svým učením a četnými formulemi a obřady skýtá tolik útěchy a naděje, že nedovoluje vzniknout pesimismu.“

Co bylo jistě tehdy Evropě bez rozdílu vlastní je dnes nevídaná občanská kázeň; T.G.M. sám svým strohým oblékáním a přesvědčivým vystupováním, vytříbeným chováním i kontinuitou morálky příkladně zosobňoval důstojnost v době, kdy slovo „důstojník“ bývávalo ještě od toho základu odvozeno; byl prominentním vojákem svého národa. Ale - dnešní člověk sotva by se dobrovolně asi chtěl podřídit něčemu takovému, jako byly kupříkladu komisionální kontroly pořádku na zahrádkách kolem baťovských domků v tehdy průmyslově expandujícím, vzorném, uvědoměle kolektivistickém, regionálně kosmopolitním, mlčky hamižném Zlíně. „My dnes nemusíme uvažovat, co je socialismus, je-li možný, my teď musíme uvažovat o tom, (…), jak socialismus prakticky provádět, abychom vybředli z hesel a dostali se k činům.“ Socialismus může být, uvažme, také třeba dvojí: takříkajíc paroubkovský, bohatým vzít a chudým dát (mlčenlivá společenská smlouva o „nepřetrhnutí díla“, při plných břichách), a pak takový ten, jako když konstruktér na papíře zdokonaluje schéma - jedinec svižně rotujícím kolečkem a společnost dobře promazaným, neúprosně fungujícím strojem. Ten dobový, Rašínův, šlapal jako jeden v Evropě z nejlepších; snad nikdy nebyla tahle země nedosažitelnému ideálu efektivní průmyslové produkce blíž než tehdy; praktickou oslavu práce si nejspíš tak nějak představoval i její filosofický guru a šikovný opěvovatel, lenivý hochštapler Marx. A s Masarykem má ještě jedno podstatné společné: ani jeden nechtěli svět metafyzicky vykládat, ale konstruktivně měnit. Masarykova filosofie byla aktivistická, nabádající, praktická. Věřil, že demokratický socialismus jednou přirozeným vývojem jaksi nastane. Nesdílel ale přesvědčení Marxovo o tom, že by toho bylo žádoucí dosáhnout násilnou cestou, že by, kácí-li se les, mělo stát snad zato obětovat třísky. Upřednostňoval místo toho mravenčí práci všední každodennosti: mravnost má být metodou, těžištěm i metou usilovných našich snažení. Nedělal si žádné naivní iluze o tom, že by snad měl v duši dělník méně hamižnosti než ten kapitalista - své poslání politika viděl v tom ochránit jej před sprostým vykořisťováním a nenásilně mu umožnit sebevzdělávání: věřil v člověka. Sociální pohled na svět se prolíná celým jeho dílem i praktickým jeho společenským působením. Byl bytostný humanista – souzněl s lidem v tom původním slova smyslu a z něj i pocházel.

Tomáš se narodil v jihomoravském Hodoníně z prostého svazku kočího s kuchařkou. Nejprve se učil řemeslu kovářskému, ale posléze začal bystrý chlapec chodit na gymnázium, nejprve v Brně, potom ve Vídni, kde ve studiu pokračoval i na univerzitě; jeho disertační práce byla věnována Platónovi. Novopečený doktor filosofie se živil soukromým vyučováním v Lipsku, poté se vrací na akademickou půdu do Vídně, maje už za sebou první svůj úspěšný spis – o sebevraždě: „Tak tedy se nám vysvětluje společenský zjev sebevraždy jakožto smutný následek šířící se bezbožnosti mas.“ Kniha byla bestsellerem i v zahraničí a předznamenala další budoucí zájem Masarykův-sociologův o záležitosti až patologické. Po třicítce se stal profesorem na nově otevřené české univerzitě v Praze; to už byl ženatý s Američankou Charlottou, od níž přijal druhé své příjmení. Po čtyřicítce se stává tento úspěšný politik a bojovný muž poslancem rakouské říšské rady za stranu mladočeskou, s níž se ale za dva roky rozchází a mandát opouští. Intenzivně stále pracuje, publikuje, píše nejen o otázkách českých a sociálních, ale i o Janu Husovi a Karlu Havlíčkovi, svých velikých vzorech; v konfliktech sílí a roste …

Masaryk se za svoji pravdu angažoval třeba i proti proudu: ve známých sporech o Rukopisy zastával nepopulární skeptické stanovisko, které se nakonec ukázalo být správným – domnělé důkazy někdejší české kulturní vyspělosti (oproti Němcům) opravdu byly padělky. Ještě víc si zadal tím, že obhajoval údajného vraha křesťanské dívky, Žida Hilsnera; dotyčný byl zaostalý a chudý, vůbec nenaplňoval představu úspěšného lichváře té rasy, ale tady nešlo o osoby, nýbrž o princip – ve společnosti, v justici, a i u Masaryka samotného; židovská otázka byla (a je) stejně neřešitelná jako dnes romský problém. Emoce, které vražda vyvolala, daleko přesáhly osobu nebohého Hilsnera – zuřivost veřejnosti krutě odskákali mnozí příslušníci nenáviděné menšiny, byť byly důkazy o rituálním motivu zločinu sporné a kolem inkriminovaného místa se v té době vyskytovalo celé panoptikum podivných, určitě podezřelejších individuí. Případ věrně zobrazoval temně visící atmosféru všelidového konsensu (závistivé) nenávisti; literatura byla tehdy ještě dnešní poválečnou ožehavostí tématu nedotčena: „Všichni starci, kteří byli v osadě, strašili své spoluobčany apokalyptickými visemi příštích hrůz, jejichž dějištěm se stane tichá a až dosud pokušením světa nepřístupná vesnice, jestliže se v ní trvale uhnízdí žid,“ líčí dobovou náladu tehdy velmi věhlasný spisovatel a básník Jan Vrba v povídce Dům Otomara Lövyho; naštěstí však „Simon Lövy počínal si tak, jako by ani nebyl židem.“ (Ne tak už ale jeho potomci …) O osm let později zplodil ovšem jiný „literát“, oč sušší spisovatel, o to náruživější řečník Führer, ein Großes Werk - Mein Kampf, v němž Žid je alfou i omegou nesnází civilizovaného světa. A za této situace se ve stejně antisemitsky naladěném Česku Masaryk Hilsnera zastal – ne ze sympatií, ale z přesvědčení o nutnosti vítězství pravdy. Vnímal, že prosťáček Hilsner představuje v aféře nejspíš jen obětního beránka; nešťastník ovšem stejně nakonec musel ve vězení strávit téměř dvě desetiletí – pustili ho pak, aniž se v případu cokoli dalšího objasnilo; pravda tu byla vpravdě odsezena, avšak nebýt někdejší Masarykovy intervence, neznámý Žid by zřejmě byl zavřený až do smrti – zvítězila tedy …?

Lidstvo vstoupilo do XX. století a padesátník Masaryk zkouší prosadit své morálně-politické ideály v rámci vlastní strany, za kterou posléze opět usedá ve vídeňském parlamentu. Je poslance aktivním a hlasitým, české otázce oddaným, říšským zájmům nepříjemným; s mandátem pohříchu slabým. Po začátku první světové války se nevděčně staví proti matičce monarchii, se Štefánikem a Benešem zakládají v Paříži Československou národní radu, v Rusku organizuje vznik československých legií. Chytrou sérií promyšlených politických kroků na konci války, při využití svých dobrých kontaktů v USA, vydobyl Masaryk v roce 1918 pro Čechoslováky mezinárodně uznanou samostatnost. 28. října toho roku vzniká v srdci Evropy nová republika, národní hrdina se stává jejím prezidentem.

Tento článek se měl zabývat Masarykem jako filosofem, a toto je také jeho filosofie: politická praxe, akce, organizace. Pro zvědavce lačných ucelených metafyzických spekulací, syntetických systémů à la Kant či Hegel, Masaryk samozřejmě není, byť měl i myšlenky takovéto: „Věčnost pro mne nezačíná teprve po smrti, nýbrž už teď, co spolu myslíme, je věčnost.“ Lásku k Platónovi a Dostojevskému uváženě vyvažoval Humovou nepoetikou: „Jsem platonikem potud, že v kosmu hledám ideje, že v tom, co pomíjí, hledám to, co trvá a je věčné.“ Je filosofem diskutujícím a agitujícím, bez systému, jako Sokrates; jeho dílo je neoddělitelné od své doby a velice vlivně ji spoluutvářelo. Byl k filosofování dobře připraven: „Považte, že jsem rostl z Platóna, prokousal se skepsí Humovou, subjektivismem Kantovým, učil se u Comta, Milla, Brentana a u tolika jiných – co tu je noetických otázek, které jsem si musel vyřídit!“ Comte byl asi určitě tím nejvýznamnějším z mnoha inspirátorů Masaryka – sociologa a pozitivisty.

„Masaryk byl,“ praví o něm mladší jeho současník Rádl, „tak velkým odpůrcem vědy pro vědu a filosofie pro filosofii, a tak velkým organizátorem, že stojí za přemýšlení, nezašel-li v jejich organizátorském oceňování příliš daleko. Jako by věda byla jen k tomu, aby byla organizována a aby organizovala; věcný její obsah (nové objevy, originální myšlenky, pravda, které se člověk odevzdává) jako by pro Masaryka sotva existoval. Odtud pochází neklid jeho spisů.“ Hodnocený byl však jako filosof známější; přímý žák Husserlův i vzdálený přítel Tolstého se stal jako jediný nositel filosofické řehole v dějinách skutečným zakladatelem státu, jak o tom marně snil i Platón; namísto metafyziky odkazoval však člověka k víře: „Pravé ateisty najdeme zřídka, ale nezřídka najdeme pochybovače a vůbec lidi, kteří staré odhodili, aniž to něčím novým nahradili. Beznábožnost pak vede u většiny lidí, ne-li u všech, k nespokojenosti. Jak věci jednou jsou – a nejsou jinak – potřebuje člověk v životě a smrti kromě vědy také mravní opory, a tu může dát přece jenom náboženství. Ztratí-li je, bylo-li mu nesvědomitě odňato, ztrácí se s ním i klid duše.“

„President Osvoboditel T. G. Masaryk se blíží k svým 87. narozeninám v novém plném zdraví, jak ukazuje jeho nejnovější snímek, pořízený v Lánech 6. ledna t.r.,“ psali ve Zpravodaji zkraje onoho posledního roku Masarykova života; ze zažloutlých stránek magazínu hledí přes dnešní hlavu čtenářovu do dalekých zítřků starý, držící se, ale zjevně už unavený, téměř devadesátiletý muž - konec se blížil; „já chci být já i po smrti, nechci se rozplynout v nějaké metafyzické kaši; jsem metafyzický individualista,“ věřil v nesmrtelnost duše. Už dva roky předtím předal státní žezlo Benešovi a v nemocech dožíval v ústraní, se zadostiučiněním přehlížeje své olbřímí celoživotní dílo. Jeho smrt, od níž právě včera uplynulo 69 let, přišla pro něj milosrdně v pravý čas; záhy se plody jeho úsilí obrátily zase vniveč, jen dvě desetiletí vzkvétající stát byl mocnostmi zrazen, roztržen a ponížen, válka ideály odsunula na periferii lidských motivací, syn byl (nejspíš) zavražděn komunisty, ti pak efektivně nechali na nějakou morálku zapomenout i národ. A dnes to s „pravdou a láskou proti lži a nenávisti“ moc dobře také nevypadá – nebohý tatíček Masaryk …

Chechtavej tygr
22. 3. 2025

Dáma vstoupila do hotelu a obrátila se na recepčního...

Aston Ondřej Neff
22. 3. 2025

Je třeba zavolat doktora Chocholouška na Ursulu von der Leyen.

Daniela Kovářová
22. 3. 2025

Téma zvyšování výdajů na zbrojení za legitimní příležitost k debatě.

Lubomír Stejskal
22. 3. 2025

V Radě bezpečnosti propuštěný vystoupil izraelský rukojmí Eli Šarabi.

Kateřina Lhotská
22. 3. 2025

Místo deregulace a decentralizace připravuje Evropská komise přesný opak.

Aston Ondřej Neff
21. 3. 2025

Bože, jak tohle znám z doby normalizace!

Aston Ondřej Neff
22. 3. 2025

Je třeba zavolat doktora Chocholouška na Ursulu von der Leyen.

Aston Ondřej Neff
20. 3. 2025

Senát ve středu schválil zvýšení příspěvku pro vojáky z povolání.

Chechtavej tygr
22. 3. 2025

Dáma vstoupila do hotelu a obrátila se na recepčního...

Daniela Kovářová
22. 3. 2025

Téma zvyšování výdajů na zbrojení za legitimní příležitost k debatě.

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Izraelský vzdušný úder v neděli večer zasáhl Násirovu nemocnici v Chán Júnisu na jihu Pásma Gazy,...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

V Rijádu v neděli jednaly delegace Ukrajiny a Spojených států o případném příměří ve válce s...

Petra Miková
23. 3. 2025

Donald Trump za dva měsíce v úřadu amerického prezidenta zahltil veřejný prostor řadou prohlášení a...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Jižní část Svitavska v neděli odpoledne zasáhly lokální záplavy ze silné dešťové přeháňky. Hasiči...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Předčasné parlamentní volby se v Kanadě budou konat 28. dubna, oznámil v neděli podle agentur...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz