26.4.2024 | Svátek má Oto


BENZÍN: Opatrně, hořlavina!

27.8.2022

Je pravdou, že v poslední době v Česku klesají ceny benzínu a nafty, což je dobře, ovšem ceny kolem 40 Kč za litr jsou pořád vysoké. Rozumím tomu, že tento problém je třeba řešit, ovšem zastropování cen pohonných hmot, jak to udělali v Maďarsku, není rozumné. Naopak může to vést ke kolapsu, k čemuž u jižních sousedů Slovenska už dochází. Zásahy do tržních mechanismů by měly být jen výjimečné, a když už k nim dojde, tak dobře promyšlené a ošetřené. V každém případě je dobré si připomínat, že hlavním viníkem současné situace je ruský prezident Putin, který bezdůvodně rozpoutal válku na Ukrajině.

Někteří lidé dávají za vzor maďarského premiéra Viktora Orbána, který ve své zemi nechal stanovit maximální ceny pohonných hmot. Ve skutečnosti však jenom rozvrátil trh s benzínem a naftou. V Maďarsku je nyní nařízena pro některé spotřebitele nejvyšší cena za pohonné hmoty ve výši 480 forintů (29 Kč) za litr. Prodejci je však musí nakupovat i za tržní cenu 700 forintů (cca 42 Kč) za litr. Rozdíl, který jim vláda doplácí, přitom reálně činí směšných 16 forintů za litr. Čili, Orbanova vláda problém nevyřešila, jenom jej populisticky přehodila na jiné, což u ní nebylo poprvé.

Důsledkem toho je, že malé čerpací stanice (bývají jich stovky) v Maďarsku o víkendech zavírají, protože se jim provoz nevyplácí. U velkých čerpacích stanic se pak tvoří fronty aut. Navíc nárok na tyto zlevněné pohonné hmoty mají jen domácí Maďaři a to jenom majitelé soukromých aut, taxikáři a farmáři pro zemědělské stroje. Ostatní včetně firem musí nakupovat naftu a benzín za tržní ceny. Dříve se totiž stávalo, že do Maďarska si přijížděli natankovat řidiči z okolních zemí. Na některých čerpacích stanicích v Maďarsku je rovněž zavedený limit pro pohonné hmoty za regulované ceny. Je to padesát litrů a jenom jednou denně.

Na maďarském příkladu se jasně ukazuje, že takové netržní populistické zásahy vedou  k problémům a nedostatku zboží na trhu. Těžko chtít po maďarských obchodnících s pohonnými hmotami, aby podnikali v tomto oboru, když stát je nutí prodělávat!

Nicméně existují i jiné možnosti, jak řešit problém s vysokými cenami paliv. O jednom z nich se uvažuje v České republice, kde ministerstvo financí a připouští zastropování marží u čerpacích stanic. Zásahy do tržních mechanismů sice obecně nejsou ideální, ale přece jenom je to lepší způsob než ten, který zavedli v Maďarsku.

Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS