Pondělí 16. června 2025, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KULTURA: Černý, Entropa a české lajdáctví

Výtvarník David Černý, autor plastiky Entropa, která váží 16 tun a je umístěna od začátku roku 2009 v tiskovém středisku Rady Evropské unie v Bruselu, oznámil, že na protest proti svržení vlády a angažmá prezidenta Václava Klause v tomto předčasném a urychleném odchodu vlády premiéra Topolánka uprostřed našeho předsednictví, objekt předčasně demontuje již 10. května.

Zatímco stará Evropa jeho kroku rozumí, i když zazněly i hlasy, že by tam plastika měla zůstat naopak mnohem déle, protože oživuje prostranství a přitahuje lidi, naši politici o tomto občanském gestu mluví hanlivě a na výtvarníka hartusí.

Je to zvláštní, protože David Černý se celou dobu až dodnes mohl chovat, jak se choval, jen díky neinformovanosti našich politiků a špatným smlouvám, které Úřad vlády s ním uzavřel. Jde tedy opět o české lajdáctví.

Nejprve přece stačilo, kdyby příslušný zodpovědný úředník otevřel internet a musel by zjistit, kdo pan Černý je. David Černý na sebe poprvé upozornil hned po listopadu 1989 tím, že v Praze na Smíchově natřel na růžovo údajně první tank sovětské armády, který přijel do Prahy. V zahraničí zase vyvolal poprvé skandál, když byl přenesen z výstavy Praguebienalle 2 v Praze-Karlíně z roku 2005 jeho objekt Saddám v akváriu do Belgie. V plexisklové krychlové nádobě byla ponořena pod hladinou a plavala s „morbidně vyvedenou dokonalostí“ (napsal tehdy Ivan Klíma v Lidových novinách) v životní velikosti a s trochu předimenzovanou hlavou figurína Saddáma Husajna. Saddám měl na krku oprátku a za zády brutálně spoutané ruce humpoláckým tlustým provazem, který vedl od oprátky. Na sobě měl jen spodky. Objekt musel z výstavy v Belgii díky pokrytectví zmizet: on jen reflektoval, materializoval obrazové informace o tomto diktátorovi, tedy fotografie, jak je v cele ve spodkách a jak má oprátku na krku. Černý nastavil společnosti zrcadlo a ta ho rozbila. Podobně provokoval Černý i ve Spojených státech, kde zase v jednom malém městě ve státě Michigan vystavil na domě v sedmém patře sochu oběšence a lidé zavolali hasiče s tím, že se tam někdo oběsil.

Zjednodušeně řečeno, protože tento umělec je přesvědčen, že objekty ve veřejném prostoru mají význam jen tehdy, když provokují, když na ně existují reakce a že právě ty reakce samotné dílo dotvářejí a odhalují pravou tvář těch, kteří na něj útočí. Přesně to cítí Vladimír Just, když napsal o Bulharech, že se odkryli tím, že se zakryli! Připomeňme, že na této plastice Bulharska byl turecký záchod: Černého vzpomínka na zájezd s rodiči do Bulharska. Přece každý postoj k takovéto mystifikaci a provokaci odhaluje vnitřní ustrojení a schopnost vnímat ironii či sebereflexi každého komentátora. To se stalo i skoro před sto lety, když Marcel Duchamp vystavil záchodovou mísu podepsanou cizím jménem: chtěl tehdy ironicky komentovat to, co ho obklopovalo a nabořit oficiální „obraz doby“. O této provokaci se píše dodnes a je považována za přelomovou událost v dějinách umění. Jen trochu poctivější úředník tedy při angažování takového umělce musel předem s provokací počítat, což se u nás nestalo.

A hlavně, kdyby tohle příslušní úředníci věděli a přesto se rozhodli Davida Černého angažovat, měli napsat řádnou smlouvu, která by musela nutně obsahovat i jména, adresy a osobní identifikační čísla všech zúčastněných autorů plastik, jak původně pan Černý sliboval, že plastiky jednotlivých zemí budou pocházet od umělců z těchto zemí. Ani to se nestalo, proto mohlo dojít k mystifikaci.

A nakonec, protože Úřad vlády si pronajal plastiku za symbolickou jednu korunu a tuto korunu nikdy nepřevedl na konto Davida Černého, nedodržel smlouvu, a proto má pan Černý právo od smlouvy kdykoliv odstoupit podle vlastního uvážení, v tom mu už nikdo nemůže zabránit. Ani sponzor, kterému dva miliony na odlití plastiky již dávno vrátil.

Za celou patálií s Entropou tedy může výhradně lajdáctví úředníků z Úřadu vlády. Ve fungujícím řádném právním státě by se nic takového nemohlo nikdy stát.

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel

Aston Ondřej Neff
16. 6. 2025

Volič SPOLU nemá kam utéct.

Marian Kechlibar
16. 6. 2025

Torino je „kapesní velkoměsto“ na začátku Pádské nížiny.

Robert Kotzian
16. 6. 2025

EU připravuje podporu komunitního zabydlování migrantů

přečetl Panikář
16. 6. 2025

Rozhodnutí Ústavního soudu je vzkazem pro Brusel.

Ohlas čtenářů
16. 6. 2025

Proč volím, ale dávám prázdnou obálku.

Josef Mlejnek
16. 6. 2025

Poslanecká sněmovna bude v tomto týdnu hlasovat o vyslovení nedůvěry kabinetu Petra Fialy. Vláda...

idh Dominika Hovadová
15. 6. 2025

V neděli podvečer se v pražské Plzeňské ulici stala dopravní nehodě, při které se srazila čtyři...

aoc Adéla Očenášková, ČTK
15. 6. 2025

Tropické teploty odpoledne a večer na některých místech vystřídaly bouřky. Aktuálně už slábnou a až...

Lidovky.cz, VJ Václav Janouš, ČTK
15. 6. 2025

Policie zasahovala v Kostelci nad Černými lesy u Prahy proti aktivnímu střelci, na místě jsou dva...

jis Jitka Kubíková Šrámková
15. 6. 2025

Tři osoby zemřely dnes krátce před 17. hodinou zemřely při dopravní nehodě na Domažlicku. Došlo k...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz