Pondělí 7. července 2025, svátek má Bohuslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Nepodařená recyklace

diskuse (3)

Vorlíčkova Saxána si diváky nepřikouzlila. Zatímco první film v kině viděly miliony diváků, jeho pokračování pouze tisíce

Jedenaosmdesátiletý Václav Vorlíček během své padesátileté tvůrčí dráhy v kině i v televizi nejčastěji oslovoval děti. Počínaje komiksovou parodií Kdo chce zabít Jessii? (1966) se ovšem víc než deset let věnoval fantaskním komediím adresovaným spíše dospělému či rodinnému publiku. Filmy Pane, vy jste vdova! (1970) nebo Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1974) patří k té nejpůvodnější zábavě, jež u nás během normalizace vznikla. Do tohoto období spadá i jeden z Vorlíčkových nejúspěšnějších snímků – Dívka na koštěti (1971), která do kin přilákala 2,1 milionu diváků. Na příběhu nešikovné mladé čarodějnice, která uteče před školním trestem do světa lidí, díky uvedení do domácího kina a pravidelnému reprízování v televizi vyrostly další dvě divácké generace. Není tedy divu, že když začal Vorlíček po roce 1989 zkoumat, jestli by nemohl natočit novou verzi některého ze svých hitů, ocitla se ve hře vedle Doktora Mráčka i nová verze tohoto kouzelnického příběhu.
Volba se zdála logická i proto, že divácká atraktivita Vorlíčkových prací se vždy opírala o variace a recyklace v nejlepším smyslu těch slov. Svůj seriál Arabela (1979) rozvinul do celovečerního filmu (Rumburak, 1984) i seriálového pokračování (Arabela se vrací, 1993), jeho parodie se vázaly k předlohám a jeho pohádky se inspirovaly klasickými vzory. V uplynulém dvacetiletí, kdy české snímky začal v kinech ohrožovat čelní střet se sofistikovanou, nákladnou a profesionální hollywoodskou konkurencí, však Vorlíčkovu práci provázela vzrůstající vypravěčská nejistota. Jeho filmy přestaly být úspěšné, o čemž svědčila i návštěvnost jeho předchozího snímku Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko (2001), jenž recykloval kreslený Večerníček Vorlíčkova dvorního scenáristy Miloše Macourka. Film se v ročním žebříčku návštěvnosti umístil až na sedmatřicátém místě a vidělo ho pouhých 65,3 tisíce diváků.

Saxána a Lexikon kouzel

Volné pokračování Dívky na koštěti nazvané Saxána a Lexikon kouzel mělo být Vorlíčkovým comebackem navzdory tomu, že se muselo obejít bez Macourka (který zemřel před devíti lety). Příběh měl oslovit jak pamětníky, tak současné děti, kterým vychází vstříc prostřednictvím malé protagonistky – dcerky původní hrdinky. Skutečnou hvězdou vyprávění je ovšem Saxánčina pletichářská, hamižná teta, což má být v podání Jiřiny Bohdalové nadčasově zábavná figura, ale je pouze odporná. České dětské a rodinné filmy navíc už dávno nepatří k vyhledávaným atrakcím poměřováno premiérovým víkendem, v historické první dvacítce kdysi tak úspěšný žánr reprezentuje až na sedmnáctém místě komedie Jak se krotí krokodýli (2006) Marie Poledňákové. Tento typ podívané naopak diváky intenzivně oslovuje, jen pokud je "made in Hollywood". V obdobném žebříčku zahrnujícím i zahraniční tvorbu se v první dvacítce umístilo šest filmů o Harrym Potterovi, třídílný Pán prstenů a animovaná zvířecí komedie Madagaskar 2.
Saxánu a Lexikon kouzel, která měla v českých kinech premiéru 15. září, tak hendikepuje už samotný její žánr. Když k tomu připočteme nepřehledný, nesmyslně komplikovaný děj, hloupé dialogy, vypravěčskou sterilitu a nepovedené digitální triky, ani se nedivíme, že nová Saxána neměla šanci zaujmout. Distributor se pokusil navýšit zisk předpremiérovým uváděním (což není neobvyklá ani špatná strategie), do multiplexů se však v neděli odpoledne přišlo na horlivě inzerovaný film podívat jen 2,7 tisíce diváků. Ti do pokladen přinesli 230 tisíc korun. Za první víkend pak na Saxánu vyrazilo 38,7 tisíce diváků, kteří jí umožnili vydělat 4,5 milionu korun. Už v druhém týdnu promítání návštěvnost začala nezadržitelně klesat. S novopečeným českým rekordmanem – amorální hříčkou "pro dospělé" Muži v naději, na niž za první týden i s předpremiérami vyrazilo 200 tisíc diváků a jež má měsíc od premiéry na svém kontě půlmilionovou návštěvnost – se chudák Saxánka nemůže vůbec srovnávat.

Týdeník EURO 40/2011, 26.9.2011

Aston Ondřej Neff
7. 7. 2025

Harmonie mezi Prahou a Bratislavou panovat nemůže.

Jan Ferenc
7. 7. 2025

Nebylo by fér spekulovat o příčinách black-outu.

Jiří Machotka
7. 7. 2025

Možná by si toto téma zasloužilo rozsáhlejší reakci.

Pavel Kosorin
7. 7. 2025

Nechci nikoho urazit, protože je léto.

Martin Mařák
7. 7. 2025

De Gaulle se postavil proti celému evropskému společenství.

Lidovky.cz, ČTK
7. 7. 2025

Ruský politik Roman Starovojt spáchal sebevraždu poté, co jej prezident Vladimir Putin v pondělí...

herp Petr Heřmánek, ČTK
7. 7. 2025

Na Moravě a ve Slezsku hrozí v úterý odpoledne a ve středu vydatné deště. Spadnout by do úterní...

Ondřej Neff
7. 7. 2025

V roce 1998 jsem vydal dystopický román Tma. Odehrává se převážně v Praze a popisuje, co by se...

Dominika Hovadová
7. 7. 2025

Evropská agentura pro pohraniční a pobřežní stráž (Frontex) několik let sdílela osobní data tisíců...

Pavel Kortus
7. 7. 2025

Další velký třesk nastal ve fotbalovém Dynamu. U prvního týmu skončila trenérská dvojice Jiří Lerch...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz