Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996FEJETON: Tentokrát odjinud
V kategorii „konceptuální fotografie“, což je fakticky volné umělecké téma, vyhrál slovenský fotograf Branislav Kropilák. Měl jsem z toho velkou radost, z několika důvodů. Branislav Kropilák je – aspoň částečně – můj žák, protože absolvoval školu v našem Institutu digitální fotografie. Dále: je Slovák, a co je to platné, nepředstírejme si, že Slováci jsou pro nás cizinci jako třeba Eskymáci. Nejsou. Máme k sobě blízko a to „československo“, teď už s malým č, v nás hluboce vězí. Ale to by ještě nebyl důvod, proč se o Sony World Photography Awards zmiňovat.
Za Branislavem Kropilákem přijel dvoučlenný televizní štáb ze slovenské zpravodajské televize TA3. Ta začala vysílat v září 2001 a vnímá naši „čtyřiadvacítku“ jako svoji mladší sestru.
Dovedete si představit, že by v Sony World Photography Awards dostal cenu český fotograf a že by dva lidé z ČT 24 jeli do Cannes s ním natočit rozhovor? Že by se laskavý český čtenář či divák či posluchač vůbec dozvěděl, že má nějaký Čech někde v dálné cizině úspěch?
Když se republika štěpila, mnozí z nás se dívali na slovenský nacionalismus skrz prsty. Mnohdy oprávněně. Nacionalismus má svoje odpudivé a směšné rysy. Ale pokud se projevuje zvyšováním národního sebevědomí a pokud se to zvyšování národního sebevědomí neděje skrze hulákání na ulici, mlácení cizinců a pivní žvásty, nýbrž skrze propagaci úspěchů vynikajících příslušníků národa, probůh, co proti němu mít?
Jen na okraj toho všeho: všimněte si, že se u nás píše o Milanu Kunderovi jako o „francouzském spisovateli“. No a když už jsem za hranicemi, dovolte ještě jeden postřeh, ještě jedno „to by se u nás nemohlo stát“.
Hned vedle Cannes leží Antibes a v něm v zámečku Grimaldi je Picassovo muzeum. Picasso tu žil a pracoval od srpna 1946 a dnes je tu významná sbírka jeho děl z prvních poválečných let. Ateliér měl ve velikém sále v druhém patře, maloval zde na vše, co mu padlo pod ruku, na plátno, papír, dřevo, cementové desky i na stěny. A zase, proč se o tom zmiňuji: uprostřed sálu sedí na zemi čtyřicet dětiček. Mají v rukou náčrtníky a malují „podle Picassa“. Ukazují si, štěbetají, vypadá to, že si povídají s Picassovými plátny. Hodina kreslení.
Ale není to jen hodina kreslení. Je to hodina života v umění a života jako takového. Z těch stěn sálá energie a z pláten na zdi pověšených sálá energie ještě znásobená. Tyhle děti nebudou klást pitomé otázky typu: „Proč má ta paní obě oči na jedné straně nosu?“ A když někdo neklade tuhle pitomou otázku, je velká šance, že nebude klást jiné, podobně pitomé otázky. Bude vědět, že radost má tisíc a jednu tvářnost a že je třeba ji přijímat s pokorou, třeba v sedě na zemi s náčrtníkem na kolenou. No a kdo se naučí radost přijímat, ten ji dokáže dávat.
Jako třeba Branislav Kropilák svými fotografiemi billboardů v sérii oceněné na Sony World Photography Awards.
LN, 20.4.2009