Pátek 25. dubna 2025, svátek má Marek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KLIMA: Eurokomise chce štítkovat finanční produkty jako ledničky

Nová opatření mají pomoci v boji proti změnám klimatu. Klienti si podle úředníků neuvědomují, že má volba investičního produktu podobný ekologický rozměr jako volba elektrických spotřebičů.

Už za dva roky by si mohli evropští střadatelé vybírat mezi investičními fondy se štítkem A+, v jejichž portfoliích jsou akcie a dluhopisy firem šetrných k životnímu prostředí, a fondy se štítkem D, které peníze klientů vkládají do uhelných elektráren nebo ropných rafinerií. Podobně označeny by měly být i dluhopisy: ty, které slouží k financování šetrných projektů, by si mohly říct o „ekonálepku“.

Takhle může v praxi vypadat nejviditelnější z několika opatřeních navrhovaných akčním plánem Financování udržitelného růstu. Zástupci Evropské komise ho minulý týden představili na stejnojmenné konferenci za účasti Emmanuela Macrona a Michaela Bloomberga. Finmag na ní měl zastoupení jako jediné české médium.

Konec natírání na zeleno

Smyslem plánu je přispět ke snižování emisí skleníkových plynů, ke kterému se státy zavázaly na klimatické konferenci v Paříži v roce 2015, a to bez dalšího navyšování veřejných výdajů nebo výslovných zákazů. Navrhovaná opatření mají zviditelnit ekologické dopady investic a tak investory pošťouchnout k tomu, aby brali životní prostředí do úvahy.

Zatím není jasné, které finanční produkty štítky ponesou a jak bude jejich systém v praxi vypadat. Až do jara 2019 bude expertní skupina Evropské komise nejdřív pracovat na jednotné klasifikaci udržitelnosti. Evropské banky a investiční společnosti nabízejí klientům „zelené produkty“ už několik let, ale podle poradce komise Saïda El Khadraouiho je problém v „padesáti odstínech zelené“; často podle něj jde jen o marketingové „natírání nazeleno“ a „ekofondům“ nic nebrání vkládat peníze do čínských uhelných elektráren.

Mezi dalšími návrhy je začlenění kritérií udržitelnosti do ratingů a do finančního poradenství (poradci by tak například mohli při tvorbě investičních plánů ptát klientů na jejich preference stran ochrany přírody) nebo tlak na větší transparentnost firem ohledně dopadů jejich podnikání na životní prostředí.

Opatření by měla letos získat konkrétní obrysy a od roku 2019 je chce Unie ve spolupráci s členskými státy a jejich centrálními bankami zavádět do praxe.

Plné znění akčního plánu je dostupné v češtině, shrnující fact sheet pouze anglicky.

Komentář: Snaha chvályhodná, ale vylézt z ní může cokoliv

I když se opatření navrhovaná akčním plánem stoprocentně dočkají nálepky dalších zbytečných euronesmyslů, jde podle mě v principu o dobrou a kompromisně nastavenou věc. Koncového zákazníka nová pravidla do ničeho nenutí, jen mu připomínají, že vliv na tak závažnou věc, jako jsou změny klimatu, nemají jen nákupy v potravinách nebo elektru, ale i volba investičního fondu nebo pojištění.

Těžko ovšem změny hodnotit dřív, než budeme znát definitivní podobu klasifikace udržitelnosti. Tu komise připravuje v úzké spolupráci s bankami a firmami. Politici a úředníci na semináři opakovaně ujišťovali, že nemají v plánu zavést cokoliv disruptivního a že si zástupci soukromého sektoru spolupráci pochvalují. Pokud si ale ideál udržitelnosti napíšou samy sobě na míru podniky jako Agrofert, zelený štítek může nakonec znamenat investice do ne zas tak zelených řepkových polí.

Zároveň je nutné pamatovat na to, že zatímco ekologickou stopu elektrického spotřebiče lze vyčíslit vzorcem o jedné nebo dvou proměnných, u investic je to složitější. Nezáleží na tom, jestli ředitel akciovky cestuje jen vlakem a za každou jízdu vysadí strom, pokud jsou znečišťovatelé schovaní v řetězci dodavatelů. Dokonalá transparentnost by znamenala paralyzující byrokracii, a tím pádem i dražší a méně výnosné finanční produkty, povšechné auditování by zas nedávalo smysl. Podaří se najít rovnováhu? Uvidíme napřesrok.

Cestovní náklady uhradila agentura GOPA

Převzato z magazínu Finmag.cz se souhlasem redakce

Aston Ondřej Neff
25. 4. 2025

Teroristům dává volná ruka a od občana se žádá respekt k regulím

Petr Kolman
25. 4. 2025

Když zemřete, supi s razítky se jen slétnou.

Alexander Tomský
25. 4. 2025

Vlastní děti mají přednost před příbuznými...

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

V oblasti kolem Mirotic na Písecku došlo k zemětřesení. Podle údajů Geofyzikálního ústavu Akademie...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

Peruánský parlament nepovolil prezidentce této jihoamerické země Dině Boluarteové, aby se...

Radim Kopáč
24. 4. 2025

Čtyřiadvacátý ročník nejvlivnější české literární ceny vyhlásil vítěze, a rovnou ve čtrnácti...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

USA vyvíjejí silný tlak na Rusko k uzavření dohody o příměří, která je velmi blízko, ale také...

Josef Kopecký
24. 4. 2025

Poslanci se sešli na mimořádné schůzi k digitalizaci stavebního řízení. Svolat ji nechalo ANO,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz