5.5.2024 | Svátek má Klaudie


ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

21.9.2023

Historičtí vůdci automobilového průmyslu si nyní začínají uvědomovat, že vinou podcenění nevyhnutelného vývoje směrem k elektrickým vozidlům nyní někteří z nich čelí finančním problémům, které ohrožují jejich samotnou budoucnost.

Poprvé ve své 88leté historii odborová centrála United Auto Workers vede do stávky spojenou pracovní sílu Ford, GM a Stellantis ve snaze dosáhnout mzdových požadavků. Odhaduje se, že desetidenní odstávka by způsobila ztráty ve výši 5 miliard dolarů, ovšem výpadek může trvat i několik týdnů, což jistě přinutí velkou trojku zvýšit cenu svých vozidel.

Co se děje? Říká se tomu rozkol. Tesla má na automobilový průmysl stejný vliv jako Apple na Nokii před dvěma desetiletími . Bez ohledu na to, jak moc se snaží, tradiční hráči nemohou konkurovat společnosti, která porušila všechna pravidla a která je nyní lídrem na trhu v polovině světa a neustále předbíhá naftové a benzínové modely.

Tento fenomén má tři mimořádně zajímavé složky:

1. Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady. A co víc, společnost neustále modernizuje své výrobní linky , aby dále snížila náklady. Společnost prakticky znovu objevila, jak se automobily mají dělat a jejím cílem je snížit své náklady o bezprecedentních 50 % , což je zcela mimo dosah tradičních společností. Toyota rozebrala Teslu a popsala ji jako „ umělecké dílo „.

2. Komerční struktura je zprostředkovaná a stojí na prodejcích, kteří berou tučnou provizi. Tradiční společnosti se bez těchto prodejců neobejdou, protože tuto síť potřebují pro servis vozů, které potřebují pravidelný servis a které mají často poruchy. Tesla nejenže odřízla prostředníky, ale její vozidla nevyžadují prakticky žádnou údržbu, a když, je to extrémně jednoduché. To mimo jiné vede k nejvyšší loajalitě ke značce v celém odvětví.

3. Tradiční značky utrácejí obrovské částky za reklamu, některé přesahují 1 000 USD za vozidlo. Jejich investice do výzkumu a vývoje jsou však nízké, v průměru kolem 500 USD na vozidlo, což odráží stáří jeho technologie. Tesla naproti tomu do reklamy neinvestuje nic, kdežto na výzkum a vývoj utratí téměř tři tisíce dolarů za vozidlo . Výsledkem je, že tradiční značky utrácejí každým dnem za reklamu více a více na reklamou přesyceném klesajícím trhu. Naproti tomu se Tesle daří zlepšovat svou efektivitu a náklady, protože vyrábí více vozidel díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje a výsledným úsporám z rozsahu .

Jakkoli by se tradiční značky mohly snažit, třebaže už je zjevně příliš pozdě, připojit se k závodům ve výrobě elektrických vozidel, náskok Tesly je tak velký, že dohnat ji bude trvat roky a trvalo by to ještě déle, pokud by výrobci i nadále považovali benzinová a naftová vozidla za jádro svého podnikání a elektrická vozidla jako nějaký druh specializovaného produktu.

To je důvod, proč Ford vytváří ztráty, a s každým prodaným elektromobilem rosotu ještě dál, a proč Tesla může nejen snižovat své ceny , ale má k tomu stále dostatek prostoru a v budoucnu bude mít více , přičemž bude generovat značné zisky .

Přechod na EV je ústředním tématem celé stávky UAW . Tradiční výrobci čelí stávkám, protože nemohou více platit svým zaměstnancům (nákladová struktura zatížená maržemi prodejců a výdaji na reklamu), zatímco Tesla může zůstat přiměřeně klidná. Její pracovníci nejsou v odborech a má technologickou výhodu, která jí umožňuje uvádět na trh produkty, o jakých se konkurenci nezdá a chystat obrovskou a hegemonickou síť nabíječek pokrývající tři kontinenty .

Říká se tomu rozkol. I když mnoho lidí si stále neuvědomuje, jak velký rozkol to bude.