18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brecík 28.9.2023 20:09

Tesla :-( ale také jede špatným směrem. https://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesle-hori-bateriove-uloziste-skoro-za-miliardu-korun-hasici-dostali-instrukce-at-ho-radeji-ani-nezkousi-hasit/ !!

K. Wágner 23.9.2023 10:53

Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad. Před měsícem totiž Olaf Scholz navštívil společnost B-ON a její auta označil za příklad fungující elektromobility, teď už je společnost v insolvenci.

M. Pivoda 22.9.2023 13:04

Tesla zatím skutečně vede, ale inovátor Elon Musk je jen osoba lidská, a tedy stárnoucí a smrtelná.

To může být v budoucnosti rozhodujícím faktorem pro budoucí vůdčí pozici Tesly na trhu.

M. Pivoda 22.9.2023 12:51

Všimněte si, že autor mluví o motorech, nikoliv o celých automobilech.

Cituji: Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady....

Upřesnění

Současné baterie elektromobilů jsou skutečně těžší, protože evoluce vynalezla účinnější způsob ukládání energie do chemických vazeb uhlovodíků, než to dokáže současná (na trhu dostupná) technologie do baterií.

P. Rada 22.9.2023 13:16

Evoluce především "vynalezla" širokou vícestupnovou kooperaci vedoucí přes recyklace dlouhodobě k životadárnému růstu systémové uspořádanosti v biosféře (pokles entropie).

Člověk se s této kooperativní strategie spíše egoisticky vyděluje. Jak vychytralý parazit dominantně využívá zejména okolnostmi nahromaděné a entropii systému tak naopak pravidelně zvyšuje. Takto se stále více dostává do rozporů s životní strategií své kolébky.

Podle toho vypadají jeho dnešní technologie. Jako bytost je proto v průměru stále změkčilejší a závislejší na strojích a zdrojových neobnovitelnostech. Jak dlouho mu taková strategie asi může vydržet?

M. Pivoda 22.9.2023 14:18

Metaforicky: Pandořina skříňka technologického pokroku byla již otevřena a nelze ji tak snadno zavřít.

Jak to historicky s lidmi dopadne? Nevím.

Vím, že pro jistotu, chytrý inovátor Elon Musk chce zálohovat "výdobytky" lidstva na planetě Zemi na vzdálené planetě Marsu. Jak to asi dopadne? Nevím.

P. Rada 22.9.2023 15:31

Mám za to, že technologický pokrok - obecněji vědomosti - nejsou sami o sobě Pandořinou skřínkou. Tou je dnes spíše kapitál vyjádřitelný makroekonomicky nekrytými penězi a takto odtržený od bio-fyzikální reality.

Situaci hlubokého rozkolu přírodních a společenských zákonů dominance kapitálového pohledu pro rozdílnost měřítek rozvrací.

Systém má přitom setrvačnost přesahující aktuální vjemy a tedy běžný lidský nadhled. Proto je sice těžké odhadnout jak to asi dopadne - nicméně nyní rozhodně jde o krajně varovný vývoj i s pohledu ekonomů.

Jak to dopadne? Porovnejme při odhadu míru překračování Planetárních mezí s civilizačním vývojem odvisejícím od čerpání/drancování neobnovitelných zdrojů:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

L. Novák 22.9.2023 21:06

Vy dva ;-O SPAMboti jste se tak dlouho hledali, až jste si padli kolem krku... ;-D

M. Pivoda 22.9.2023 12:35

Události ve dvou různých odvětvích lze porovnávat jen přibližně, situace mohou být jen podobné, nikoliv identické.

Takže to je jedna chyba, kterou lze vytknout autorovi článku. I když v běžné mluvě se skutečně říká, že "má stejný vliv".

M. Kocián 22.9.2023 8:56

Apple doopravdy zvítězilo, když z něj v USA udělali počítač pro školství, takže vyrostla generace, která jiné počítače neznala, a Tesla, když začaly být její výrobky výjimkami z platných zákonů upřednostňovány před stávajícími vozy - mnohdy dost drsným a krajně nedemokratickým způsobem. V tom jsou si vskutku podobné.

L. Horák 21.9.2023 22:30

Vážení automobilisté, brzy mi bude pětasedndesát, auto jsem nikdy neměl a mohu říct, že jsem ani nepotřeboval. Okresní město, markety kousek a kam potřebuji doveze mě veřejná doprava (samozřejmě by to bylo jinak, bydlet na dědině, kde autobus jede dvakrát týdně). Takže názor laika, elektroauta jsou podle mě slepou uličkou, zaváděnou násilně stejně jako kdysi kompaktní zářivky (jako bývalý elektronik snad o tom něco málo vím). Elektro pohon má spoustu výhod, mechanicky je jednoduchý, teoreticky je možný elektromotor přímo v kolech, ostatní zvládne elektronika, když ne dnes, tak zítra. Bohužel je tu problém, zdroj elektřiny. I kdyby bylo kde ji vzít, tak do čeho ji uložit. Akumulátor, olověný neb metalhidrid se nehodi, hmotnost, nebo malé kapacita. Litium je drahé a jeho množství je omezené. Nověji sodík, toho je dost. Bohužel obojí je silně reaktivní, při požáru neuhasitelné, prakticky časovaná bomba. Jediná možná nahrada ropy jsou syntetická paliva, něco jsem někde četl o čpavku, ten by nemél být problém při dostatku energie, vyrobit.

P. Rada 22.9.2023 7:03

"Slepou uličkou" úvah je porovnávat neudržitelné s nedořešeným. Řešením by mohlo přitom být právě to s čeho vycházíte - osobní auto (cca jeden a půl tunový energeticky i surovinově relativně náročný obtížně recyklovatelný stroj) k životu co možná nepotřebovat!

Takto dominantní situaci lze ale navodit jen zásadními celospolečenskými a systémovými změnami. Tou principiální je už urbanistika postavená tak, že povětšinou není nutné nikam daleko cestovat. Pokusy na toto téma se ale teprve začínají uskutečnovat - viz město krátkých vzdáleností:

https://www.fbadvokati.cz/cs/clanky/8316-videnska-ctvrt-aspern-seestadt-inspiruje-durazem-na-zivotni-prostredi-a-energetiku

M. Kocián 22.9.2023 8:47

A naši vůdcové nám - jako ostatně vždy - půjdou příkladem!

P. Brecík 21.9.2023 21:48

Tesla je šrot. Historky o jejich tragických výrobcích jsou známé. Prodávají se jen díky dotacím !! K 31.8. skončilo Německo a do konce roku se v EU prodá směšný zlomek Elaut. Elektromobilita končí = NIKDO je nechce !! https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-ukonci-vyrobu-v-sve-svetozname-tov

P. Rada 22.9.2023 7:18

Sice ojeté ale čistokrevné elektro-auto od letoška prakticky denně v příměstském provozu s čtvrtinovými provozními náklady používám. To původní se spalovacím motorem (sice se skoro desetinásobným dojezdem...) proto prakticky už jen stojí, jako záloha pro neobvyklé situace.

Elektromobilita se dnes sice dynamicky rozvíjí s nepochybnými dopady ale to co bych v ní ještě chtěl a co by mohlo přinést výrazný pokrok, je kupodivu přes relativně dlouhodobý vývoj zatím žel jen ve zkušebním provozu. Snad na to ale už brzo dojde:

https://aptera.us/

L. Novák 22.9.2023 23:38

Nějaký nový ZELENÝ MAGOR tady místo dementního dědka Rady vylepuje pod jeho nickname reklamu a bláboly o nízkých nákladech elektromobilů ... :-P

K. Wágner 21.9.2023 18:07

Britský premiér Sunak prohlásil, že dokud bude premiérem, návrhy jako zdanění masa, povinné sdílení výtahů nebo nutnost používat sedm různých odpadkových košů neprojdou. Tím si vysloužil kritiku i od některých stranických kolegů. ;-)

L. Novák 21.9.2023 19:23

Oni ti britští "konzervativci" jako bývalý premiér jsou taky spíš zelení komunisti než cokoliv jiného...:-P

J. Černý 21.9.2023 16:06

Tesly jsou předražené a nekvalitní. Infrastruktura pro ektromobily je zcela nedostečná a do budoucna jsou nejisté zdroje elektrické energie.

P. Diviš 21.9.2023 16:53

Nekvalitní prý ano. Předražené - těžko říci, prý levnější, než jejich evropská a americká konkurence.

V. Temlík 21.9.2023 15:00

že je provoz elektromobilů levnější ?!? To bych netvrdil...při jejich spotřebě 16-21 kWh na 100 km a nynější ceně elektřiny cca 9,- Kč se dostáváme na cca 150 - 200 Kč, a za toto jede TDI motor se spotřebou 5 l nafty. A cena elektřiny jistě poroste, a za nabíjení lze také čekat v budoucnu spotřební daň, tu si státní kasa jistě nenechá vztí, až bude elektromobilů významné množství...[>-]

P. Diviš 21.9.2023 16:42

Navíc "bandu" naplníte raz dva, na elektřinu se čeká, různě plánuje, trvá to dlouho ...

M. Šejna 21.9.2023 16:45

Pokud jezdíte méně než 300 km na jeden zátah, tak na elektřinu čekat nemusíte. Nabijete po návratu auto doma v garáži.

P. Diviš 21.9.2023 16:51

Garáž mám na lepší vozidlo.

A i tím "konzumním" jezdím někdy kratší, někdy delší štreky. Pumpu najdu na každém rohu.

M. Šejna 21.9.2023 16:55

Tak se pochlubte tím lepším vozidlem.

K. Wágner 21.9.2023 18:08

Fajn. A to všichni u nás mají garáž? :-(

M. Šejna 21.9.2023 18:45

Nemají.

Všichni majitelé domů mají elektřinu.

Pokud někdo bydlí ve městě v paneláku, tak vetšinou nepotřebuje auto na denní používání.

L. Novák 21.9.2023 19:30

Jasně, koupí si drahý elektromobil, aby mu stál před barákem a hlodala na něm koroze a zloději. Nabíjet nepotřebuje... ;-D

J. Jurax 21.9.2023 19:31

Ale kuš - pokud někdo bydlí ve městě v paneláku, tak taky často potřebuje auto na denní používání. Paneláky a vůbec vícepatrové bytové domy zdaleka nejsou jen doménou velkých měst s rozvinutou MHD. A dojíždění autem i desítky kilometrů denně do většího města za prací je naprosto běžné. Z našeho paneláčku o 75 partajích v malém městě kdysi okresním vyjíždí denně za prací - mohu-li soudit z parkoviště, na které vidím z balkónu - dobře 30 a víc aut.

J. Jurax 21.9.2023 19:52

Ano, všichni majitelé domů mají elektřinu. Ale když jste majitelem činžovního domu bez garáže byť na lukrativním místě ve středu Prahy, jste z pohledu elektromobility socka :-)))