17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Dosoudil 21.9.2023 8:26

Počínaje první větou je celý článek tvrdou ideologií, založenou na polopravdách a překrucování skutečnosti.

L. Hančar 21.9.2023 8:23

Včera jsem jel autem 150km do Brna. Cesta velká pohoda, až....Při nájezdu na D1 u Ivančic zácpa. Po doploužení se do Brna dosaženo průměrné rychlosti 2km/hodinu. Ale mám zubaře, konečně!

Pointa: Po cestě jsem potkal tisíce rozmanitých osobních aut a, světe div se, v Brně dokonce 2 ( slovy dvě Tesly ). Ano, Tesla vede!

P. Pospisil 21.9.2023 9:41

Na okraj:

v letech cca 2010-2016 proběhla v úseku km 182-216 (možná toho bylo víc směrem na Vyškov, nejsem si jistý) oprava D1, která ovšem NEBYLA součástí oné velké modernizace, která začala 2012 a neskončila dodnes. Tohle úžasné období, občas moudře doplněné o uzavření i ostatních příjezdových cest do Brna, a to včetně odstávky železnice (když už, tak pořádně) a rozkopání strategických tepen a křižovatek v samotném Brně, bylo poměrně věrně zdokumentováno v klasickém hitlerovském videu.

https://www.youtube.com/watch?v=2KrUoqnGd4Q

Okolo r. 2020 nechali jižní Moravu pár let oddychnout (ale jen částečně, protože na D1 byla ponechána některá provizoria způsobující každodenní kolony v řádu vyšších jednotek a často i dvouciferných hodnot kilometrů. A taky proto, že rozkopání strategických dopravních uzlů v samotném Brně trvá)

a teď

začali v podobném úseku s tou pravou modernizací, která má trvat min. do r.2030 a která by snad měla přinést 2x3 pruhy.

Nějaká chytrá hlava se holt rozhodla, že okolí Brna nebude -s krátkou pauzou- průjezdný v období min 2010-2030.

L. Novák 21.9.2023 8:18

Ukázkový ;-O nadšenecký reklamní (PR) blábol. O nízkých servisních nákladech elektromobilů si dovolím pochybovat, protože automechanik musí mít elektrotechnickou kvalifikaci pro práci na zařízení s vysokým napětím, aby vůbec mohl na autě pracovat, o častých elektrorevizích ani nemluvě. V minulosti jsem četl kritiku na auta Tesla, že jsou řemeslně odfláknutá a mají řadu továrních "nedodělků". Nemohu ověřit, kupovat ale elektromobil za ty nehorázné peníze určitě nebudu. :-P Přijde náraz na zeď, a uvidíme, co bude dál... Byrokratická likvidace klasického spalovacího automobilizmu nutně (v EU) povede k dodatečnému zdanění provozu elektromobilů a problémům s nedostatkem levné elektrické energie k nabíjení v době, kdy nutnost nabíjení bude poptávána. Zatím je to jen dotační byznys a Tesla vydělává i na uhlíkových povolenkách. O tom se autor kupodivu nezmínil ani slovem. No a benzínový generátor Honda v příslušenství aut Tesla i s 5 l kanystrem na benzín mluví za vše... ;-D

Tesla obdrží od Evropské unie přes 3,6 miliardy korun. Hádejte proč

Marek Vacovský (14. 09. 2023)

https://fdrive.cz/clanky/tesla-obdrzi-od-evropske-unie-pres-3-6-miliardy-korun-hadejte-proc-11247

K. Kubů 21.9.2023 8:17

Autorovi tak nějak z argumentů vypadl totálně pokřivený trh dotacemi na nákup EV a pokutami výrobcům spalovacích motorů za překročení flotilových limitů, které je dovedly k až tak absurdním koncům, že platí Tesle za zahrnutí nulových emisí jejích aut do své flotily. Nebýt těchto politicky stimulovaných prebend, Tesla by dnes stála v muzeu slepých uliček vývoje.

M. Hoblík 21.9.2023 7:44

Nesouhlasím!

V. Církva 21.9.2023 7:42

Tak nevím jak v USA, v Evropě je kvalita elektromobilů VW nebo Hyundaye vyráběného v Nošovicích obstojná. V něčem před Teslou, v něčem za.

Já tu ale vidím tupost a stádovitost přihlouplého lidstva. Operační systém Microsoft byl mnohem lepší než Android ale i iOS. Byl postavený na lepším jádře než Linux Androidu a iOS a měl menší požadavky na hw (RAM, výkon jader), uměli mnohem dřívé využívat multijádra než Linux, Nokia měla dobrý foťák a lepší citlivost na signál než iPhone. Nebyl důvod ji ignorovat, než přihlouplé aplikace na AppStore (ty známé a kvalitní tam byly).

Myslím taky že Nokii neporazil Apple ale čínské mobily s Androidem. Pravda ale je, že Apple jistě měl styl a zajímavé uživatelské prostředí (to má Tesla pro pařiče ale ne pro řidiče). Tam byla Nokia pozadu.

Tesla má mnohé dobré nápady. Osobně ale když vidím interiér Tesly říkám si, kde se bere tolik uchyláků co si to koupí (asi ta podpora homosexuálních manželství zabírá). Tesla když zastavíte, má zajímavé počítačové uživatelské prostředí pro geeky, za jízdy sebevražedné. Nejhorší na konkurenci je že opustili funkční palubní systémy s knoflíkovým nastavením a kopírují Teslu.

Jinak ještě k těm bodům:

1: Nižší hmotnost je blbost, to bateriové auto z principu nemůže nabídnout. Přesto Tesla samozřejmě i těží z toho že se rozhodla dělat auto bez tradice jinak.Elektromobil může být výrobně levnější a spolehlivější. Kde ale brát litium na baterie a jak dlouho vydrží? To je spolehlivost?

2."Komerční struktura je zprostředkovaná a stojí na prodejcích, kteří berou tučnou provizi."

No zase jen uchyl si koupí auto aniž by si ho vyzkoušel. Prostředník dává smysl.

3.To bych souhlasil, dát víc na stupidní reklamu a živit FB a youtubery než na vývoj je skutečeně pitomost. Auto má prodávat samo sebe. Nejlepší reklama jsou spokojení zákazníci a zajímavá auta, to ano.

R. Langer 21.9.2023 7:55

Nový mobilní operační systém od MS byl od začátku totální sra*ka a prostě a jednoduše nemohl dopadnout nijak jinak než krachem. A taky tak po zásluze dopadl, nikdo nakonec tu sra*ku NECHTĚL. :-P

V. Církva 21.9.2023 8:23

Pokud máte na mysli Windows mobile z prvního desetiletí tak rozhodně šunt.

Windows Phone z druhého desetiletí byl ve srovnání s tehdejším Androidem (měl jsem ho od ruku 2009 a tehdy to byla taky šunt, pak se trochu vypracoval) určitě lepší.

Pravda dlaždicové uživatelské prostředí nebylo na první pohled ale jinak jádro fungovalo dobře. Ve stylu byl určitě iOS o parník dál, to je fakt. Nevím jak první verze ale Windows Phone ale 8.1 a Windows 10 mobile byly v pohodě.

Problém byl, že se musel platit a tak ho výrobci nepodporovali. No a hlavně přišel pozdě a tak nebylo tolik her a aplikací. Těch blbin. Podstatné věci jako office atd byly.

R. Langer 21.9.2023 8:47

Ani omylem. Očesaný uzavřený systém neumožňující ani minimální konfiguraci podle požadavků uživatele. Vůbec se nebavím o nějaké vnitřní architektuře, ta totiž NIKOHO NEZAJÍMÁ. A vidím, že stejně jako ti slavní managoři od MS jste to dodneška nepochopil ani vy. :-P

S. Pícha 21.9.2023 8:05

Nižší hmotnost není blbost. Mám Teslu Y a je o 700kg lehčí než můj diesel.

Teslu si můžeš vyzkoušet, stačí si objednat u Tesly.

Ovladani je bezvadný, jednou nastavit a už nemusíš za jízdy nic řešit, zapínat a přenastavovat. Vyzkoušej a pak kritizuj.

L. Novák 21.9.2023 8:24

Kolik vychází celkové náklady na ujetý kilometr se započtením pořizovací ceny a nutného servisu? ;-)

R. Langer 21.9.2023 8:48

Jaký diesel? Vy máte náklaďák? 8-o

V. Církva 21.9.2023 9:03

Tak je pravda že v Tesle jsem nikdy nejel. Což ale neznamená že jsem nejel s autem s obrovským centrálním tunelem, panelem a ovládáním infotainmentu přes menu a že se mi z toho nedělá zle. Taky existují nějaké recenze a v 90 procentech tamní kritika je oprávněná, v těch 10 procentech bývám ještě kritičtějěí. Pravda taky je, že ostatní výrobci s tou ergonomií infotainmentu Teslu kopírují, bohužel.

No a s bateriemi mám zkušeností víc než dost a tam se toho o elektromobilech taky píše dost. Pokud se neprovozuje v optimálním režimu, třeba je dlouho podbitá degraduje rychleji. Na tom nic nemění že se bateriový management snaží baterie uchránit a jistě v tom Tesla nějaké know how má.

Hmotnost Tesla Y AWD 1975kg

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y

je fér přiznat že s baterkama je to dost dobré, ale přesto těžší než SUV diesel. O vnitřní výšce Y s nutnosti prostoru pro baterie budu jen spekulovat

Mercedes GLC 1830kg

https://www.auto.cz/test-mercedes-benz-glc-220d-4matic-obrousene-hrany-90853

S tím jedním nastavením infotainmentu Tesly a automatikou jsem to taky někde čet, ale v reálu nikdy nic takového v realitě nefunguje. Vždycky si nějak potřebuju přenastavit jízdní režim, tuhost tlumičů, teplotu klimatizace, větrání, automatický vnitřní okruh snad nefunguje v žádném autě dobře... Nepotřebuji k tomu luskat prsty ani hlasové ovládání. Stejně tak se píše, že v Tesle je čas obsluhovat infotainment protože má skvělý autopilot. Tak asi má (nakonec to už i konkurence) ale ne tak aby byl naprosto autonomní.

Exterier i interier Tesly je hnus, proto píšu že normální heterák v tom snad nemůže jezdit.

Tak určitě má Tesla nějaké zajímavé know-how, na automatickou jízdu, spotřebu baterie a lepší než Číňáci.

P. Pospisil 21.9.2023 9:11

Model Y váží podle provedení cca 1,8 - 2,0 t. Ne že by neexistovaly, ale fakt máte diesela obdobné velikosti, co váží min. 2,5 t?

Namátkou jsem koukl třeba na M-B GLC Coupé, ten je od 1,8 t. S větším motorem by to mohlo povyskočit, ale třeba o 100 nebo 200 kilo. Těžko o 3/4 t. Předpokládám, že ostatní na tom budou podobně.

Mimochodem, absence přístrojového štítu dělá z Modelu X/Y pro mne naprosto nepoužitelnou věc. Kdyby tam dali aspoň HUD, ale takhle fakt ne. Škoda, protože Model S je v tomhle směru celkem v pohodě...

P. Pospisil 21.9.2023 9:15

...z modelu 3/Y jsem chtěl napsat...

R. Langer 21.9.2023 10:55

Jo, ty dvě (pohotovostní) tuny má klasická dodávka s maximální hmotností 3300 kg, tak si to srovnejte s tím elektromobilem... ;-D

L. Žaloudek 21.9.2023 7:39

Opravdu jsou elektromobily rychlejší, lehčí, levnější a (dál si to nepamatuju)?

V. Církva 21.9.2023 7:44

Bez baterek ano. Autor ale nějak pozapomněl na spolehlivost a cenu baterií, což je podstatná část vozidla. O tom jak to Číňáci dolují v Africe už vůbec.

R. Langer 21.9.2023 7:57

Aha, bez baterek. To je ale pro elektromobil taková celkem podstatná součást, jestli se nepletu? 8-o

R. Langer 21.9.2023 6:00

To je ale blábol. ;-D

Jinak příklad pro upřesnění - Apple měl na Nokii před dvěma desetiletími vliv zcela NULOVÝ, protože patřila Microsoftu, a pokud na něco měl vliv, tak na stupidní vedení MS, které tehdy pod vizí stupidního telefonu pro blbce (pardon, pro všechny) zahodilo tehdy svůj mobilní OS, a vytvořilo nový paskvil, který byl ještě blbější a uměl ještě méně než ten slavný iOS od Apple. Pro jistotu ještě potom vytvořili několik verzí, které byly mezi sebou NEKOMPATIBILNÍ.

Původní uživatelé Windows Mobile čekali cca ještě rok, a když viděli, že se jim to nezdá, tak automaticky přešli na Android. Vedení MS tehdy absolutně nepochopilo, že telefon pro blbce (pardon, pro všechny), už vyrábí Apple, který pod tehdejším vedením Steva Jobse byl v podstatě sektou, které prostě nelze konkurovat, a místo, aby se věnovalo alespoň svým stávajícím zákazníkům (jak říkám, tehdy měl MS 20 % trhu), tak se na ně vykašlal, a vyrobil tu tupou zrůdnost, co ze začátku neuměla ani přehrát MP3. Tož takhle to tehdy bylo, a hned na začátku jsem říkal, že to bude konec mobilních OS u MS. A měl jsem naprostou pravdu.

Rozhodně to nebylo dáno nějakou technickou převahou a ani kvalitou těch úžasných iPhonů, ale zacílením MS na zcela nevhodnou skupinu zákazníků.

To samé platí pro tu Teslu, nemá jedinou věc, která by tady už někdy nebyla, nebo něco, co představuje technologický zázrak moderní doby. Musk je jenom stejně dobrý vedoucí sekty jako Jobs, a veze se navíc na vlně zelené degenerace lidstva.

Ta stávka není vyvolaná kvalitou Tesly, ale zelenými klacky házenými pod nohy automobilovému průmyslu, který ovšem dosud nepochopil, že cestou ven není vyrábět EV pro blbce (pardon, pro všechny) ale NORMÁLNÍ auta SKUTEČNĚ PRO VŠECHNY, a jít cíleně za touto metou. Ale nechali se koupit zeleným morem, a teď najednou neví, kudy kam. Já jsem už dávno věděl, kam to povede, a ejhle, už jsou tam.

Tož nic.

J. Kostelanský 21.9.2023 6:45

Někteří lidé, co bojují proti Green Dealu, jsou ještě větší fanatici než ti, co bojují za. Krásně je to vidět i zde u posledních 3 odseků...

Mimochodem jen zcela výjimečně někdo přijde s něčím zcela novým. Téměř vždy jen mírně vylepší to, co již někdo vymyslel předtím. Např. pásovou výrobu nevymyslil Henry Ford, jen použil systém, který se tehdy používal na jatkách při porcování poražených zvířat. Ford akorát obrátil směr výroby - z malých dílů se na pásu skládali větší. :-)

Rovněž Einstein a jeho slavná rovnica E = mc2 je založena na díle někoho jiného: na 3 rovnicích Maxwella. Einstein k nim "jenom" přidal čtvrtou rovnici a pak to vše zjednodušil.

R. Langer 21.9.2023 6:57

Ty vaše nazelenalé názory jsou taky pěkná kravina. :-P

L. Novák 21.9.2023 8:29

To nejsou žádné názory. U trolla Kostelanskho jen tuny blábolů...

J. Novak 21.9.2023 4:20

Tesla vede jen kvuli vypalnemu, ktere ji musi ostatni automobilky platit z duvodu snizovani produkce CO2.

Zruste nesmyslne zakony a elektroauticka se odeberou na smetiste dejin, stejne jsko na zacatku 20. stoleti.

J. Kostelanský 21.9.2023 2:00

Jsem velice rád a tak trochu se i divím, že se na Neviditelném psu objevil i tento typ článku.

Proč evropské automobilky zaspaly dobu, je obecně známo - způsob uvažování jejich manažmentu. Základem při jejich rozhodování je neriskovat. Risk sice může být zisk, ale taky velká ztráta. A tak vsadily "na jistotu" spalováků.

Do tohto typu rozhodování ale manažery tlačí také akcionáři automobilek. Ty zajímají hlavně okamžité zisky. Ti také chtějí "mít jistotu".

Tomu způsobu myšlení pomáhá i fakt, že v případě větších problémů jim vždy a ochotně pomůže mateřský stát nebo Brusel. Pěkně je to vidět v těchto dnech. Jelikož se do Evropy valí stále nové a nové automobilky z Číny, Brusel již chystá protiopatření kvůli "dumpingovým cenám". Co na tom, že v Číně se ty samé elektrovozy prodávají za polovic, určitě musejí být dotovány čínskym státem. A když nejsou, tak někdy být určitě musely. 😀

Brusel se k evropským automobilkách chová jako hodný rodič: sice je připravoval na dobu elektromobilovou (mimo jiné i stále přísnějšími limity exhalací), ale producenti aut dělali jen to, co museli, k čemu je Brusel doslovně dokopal. Ve skutečnosti se jejich manažeři dlouho předháněli v tom, kdo líp zdůvodní, proč elektrovozy nemají budoucnost. Trpělivě čekali na krach Tesly a každý její neúspěch na cestě vývoja a výroby škodolibě zdůvodňovali jako důkaz, že došlo na jejich slova.

Tesla své problémy víceméně vyřešila, a teď tím slzavými údolím musejí procházet i klasické automobilky. Jó, konkurence je prevít. Jak říká český básník, "kdo chvíli stál, již stojí opodál".

Velice tristní je nabídka elektrovozů ze strany Škody. Jediný model, navíc ten největší a také nejdražší. Skvěle ale tuto nabídku doplňují vize o budoucnosti. 😀 Má to jen malou chybičku krásy - čínská a americká konkurence není vize, ale tvrdá realita.

A. Stárek 21.9.2023 7:49

Pane, vy jste blázen. Brusel je všechno možné, jen ne hodný rodič. To EU legislativa, vytvářená zelenými (a jinými) fanatiky a dobrosery všeho druhu, likviduje evropský průmysl a ten automobilový zvlášť, o jiných oblastech nemluvě. Elektromobily teď jaksi fungují, protože jich je ještě málo. EU energetická soustava má problémy už teď, stabilní zdroje elektřiny se zavírají ze stejných zeleně ideologických, nikoliv ekonomických, důvodů. Představa, že se stávající auta vymění za elektromobily a všichni budou happy, je tak neuvěřitelně naivní z tolika hledisek, až pro to ani nemám slova.

Zrušme nesmyslné a už v podstatě zákonům fyziky odporující požadavky pro evropské automobily, uplatněme na čínskou prudukci stejné požadavky, jaké budou na evropský průmysl a pak něco porovnávejme. Do té doby se porovnávají jabka s hruškami.

L. Novák 21.9.2023 11:27

:-) R^ !!

V. Církva 21.9.2023 8:06

Tak čínská auta jsou levná kvůli levné pracovní síle, investic přebytků čínského hospodářství (díky pracovním podmínkám je jasné že na jednostranně ochranářském trhu - ze strany Číny Západ přetáhli) do surovin a baterií a hlavně levným energiím! Nerovná konkurence to tak jasně je, ať už jde o dnešní dotace, nebo ty starší a o vlastní sebevraždu EU.

Přesto je jasné že pokud chce Evropa tlačit GreeDeal a bojkotovat ruské energie nejde to dělat bez zaclení těch co se to netýká.

Pravda, Evropa ztrácí konkurenceschopnost jak kvůli GreeDealu tak kvůli neochotě mladých dělat pořádnou práci. Ve skutečnosti jsou to dvě příčiny. Modla rychlého zisku a rozumné pracovní podmínky v Evropě (a špatné v Asii) způsobily převod výroby do Číny. Druhá je zhýralost a lenost lidí ve vyspělé civilizaci. To způsobilo, že lidé už neměli práci, půjčovali si na nákup čínského zboží přesunuli se do neziskovek a začali vymýšlet GreeDealy. Čímž už úplně svou ekonomiku Západ podřezává.

No a proto je taky řešení pot a slzy. Odříznout se od čínských výrobků a začít pracovat. To bude znamenat nedostatek některého zboží a tvrdý přechod. Tím ale taky místo neziskovek vzniknou fabriky a průmysl a ekonomika se časem vrátí na Západ. Ze začátku taky bude nutno zavřít některé zkorumpovance za současný stav zodpovědné.

Zatím ale ani levicoví ani pravicoví liberálové nehodlají překročit svůj dogmatický stít a začít nutné změny. Čím ale později, tím to bude víc bolet!

Jinak Škoda možná ještě zaprofituje z toho že se nezbláznila do elektromobility. Tak jako tak za Teslou a Čínou je evropský automobilový průmysl pozadu tak 3 roky a na druhé straně má výhody know how které platí pro jakýkoliv automobil.

Náskok Tesly a Číny v pochopení jak se dělá auto co nemá nikdy spalovací motor je, ale s výjimkou surovin a čínských baterií to není taková hrůza.

L. Novák 21.9.2023 9:32

Výhoda Číny je taky v úsporách z rozsahu výroby. Vyrábějí ve velkých sériích, o kterých se konkurenci snad ani nezdá. Pak samozřejmě i náklady na výrobu jednoho kusu mohou být výrazně nižší než v EU. To platí pro čínské výrobky obecně, možná i pro výrobu elektromobilů.