2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sura 21.9.2023 15:34

Elektromobil má stejné emise jako auto, jenže odcházejí komínem elektrárny, tak nejsou tolik cítit.

P. Pospisil 21.9.2023 14:09

Co se srovnání s elektromobilem týká: třeba u Škody se dá objednat předplacený servis na 5 let. Porovnejme si program Servis Plus (zahrnuje mimo výměny provozních kapalin i spotřební materiál a případné nahodilé poruchy nebo kontrolu před STK), a to pro nájezd 100000 km (lehce nad průměr běžného českého rodinného auta):

Kodiaq - 75 tis (to je mimochodem docela podobné tomu, co platíte vy)

Enyaq - 36 tis

Takže není tak úplně pravda, že provoz elektromobilu je zdarma. Je levnější -v tomhle konkrétním případě je úspora 39 hal / km- ale zdarma to není. A otázka zní, jestli a kdy se ten rozdíl vrátí.

Mimochodem, ty zmíněné emise stojí kolik? Tisícovku? Jednou za dva roky. Záleží na nájezdu, ale když to vztáhnu na ten příklad výš, tak je to 2,5 hal / km.

F. Navrátil 21.9.2023 9:12

První elektromobily se objevily počátkem 20. století. Soutěž mezi automobily s parním, elektrickým a spalovacím motorem trvala téměř až do konce prvního desetiletí 20. století. Vzhledem k tomu, že se tehdy nevyužívaly dotace, v soutěži zvítězil automobil se spalovacím motorem. Současná kriteria soutěže připomínají stav souboje sprinterů, z nichž jeden musí běžet v holínkách a druhý může jet na kolečkových bruslích.

M. Šejna 21.9.2023 9:04

Lze souhlasit s tím, že budoucnost automobilů je v elektrickém pohonu. Je pravda, že provoz elektromobilu je levnější.

Není ale pravda, že Tesla má nepřekonatelný náskok. Čínské elektromobily berou svět útokem a čínské baterie se blíží ke kapacitě, která zajistí dojezd 1000 km.

S podobným dojezdem už brzy vyrukuje elektrický mercedes.

L. Novák 21.9.2023 9:22

Až si ho koupíš, dej nám vědět! :-P

V. Kolman 21.9.2023 10:23

Elektrický Mercedes???

Nemá větší šanci na úspěch lehký "plastový" elektro-Trabant???;-D;-D;-D

M. Šejna 21.9.2023 10:44

Ano, elektrický Mercedes.

A má dokonce vetší šanci, než benzinový nebo naftový mercedes:

Elektrická třída E (EQE) má dojezd 640 km. Elektrická třída S (EQS) má dojezd 780 km.

Oba elektromobily mají lepší akceleraci a výkon, než benzinová a dieselová varianta.

R. Langer 21.9.2023 10:48

Ty reklamní pohádky si nechte pro někoho jiného... :-P

M. Šejna 21.9.2023 11:07

U benzinových nebo dieselobvých automobilů se dojezd vůbec neuvádí.

Netušíte náhodou, proč?

R. Langer 21.9.2023 11:17

Protože VŽDYCKY dojedou tak daleko, že to vůbec není podstatné? Co myslíte? :-P

L. Novák 21.9.2023 11:46

Ovšem na dlouhých trasách je podstatné, že normální auto natankujete i se zaplacením za pár minut, zatímco ELEKTROmobil bude muset stát hodinu, aby alespoň částečně dobil akumulátor. A když rozvodná soustava omezí zátěž ve špičce, tak to je na návštěvu místního kina nebo restaurace.... Nebo přenocovat. Takže otázka dojezdu (reálného, třeba i v zimě) je u ELEKTROmobilu docela zásadní. U klasického auta nepodstatná. Natankujete všude.

R. Langer 21.9.2023 10:47

S tím tozhodně souhlasit NELZE, a nevidím jediný způsob, jak by to bylo technicky možné. :-P

R. Langer 21.9.2023 10:49

Vy těm nesmyslům o čínských baterkách fakt věříte? Že jste blbej, to už vím dávno, ale že až tak... ;-D

M. Šejna 21.9.2023 13:01

Že jste nevychovanej hulvát, vím taky dávno.

P. Sura 21.9.2023 15:37

Provoz elektromobilu je levnější, protože rozdíl v nákladech platí ti, kdo nemají žádné auto nebo mají klasické.

J. Jurax 21.9.2023 18:41

Taky pravda ... :-)

J. Jurax 21.9.2023 19:15

Lze souhlasit s tím, že budoucnost automobilů je v elektrickém pohonu, pravíte.

Možná, nicméně ne nutně elektromobilů bateriových a není jisté, jak je ta budoucnost vzdálená. A to i přes masivní a ve svých důsledcích hodně nákladný politický tlak vytvářený zelenými magory.

Je pravda, že provoz elektromobilu je levnější, pravíte dále.

Ano, zatím, ale jen tehdy, když nejste odkázán na veřejné nabíjecí stojany a dokud nebude spotřební daň na elektřinu, aby se eliminoval výpadek této daně z benzínu a nafty. Zato pořizovací cena je vyšší a je otázkou, nakolik se bude masovostí snižovat, pokud se nesníží cena akumulátoru a pokud už nebudou dotovány z výroby levnějších spalováků i jinak. A pokud se některé specificky pro elektroauta nezbytné suroviny (měď, lithium) potřebné ve velkých množstvích řádově vyšších než dnes díky jejich horší dostupnosti nepodraží.

Navíc elektromobily s akumulátory jsou silně cenově i užitností nekonkurenceschopné v segmentu malých (tedy relativně levnějších!) aut; proto se tato prakticky nevyrábí, ač zejména ve velkých městech by jejich nasazení vzhledem k čistotě ovzduší v nich mělo smysl, neboť mají výfuk v elektrárně. A dvouapůltunový rozměrný elektrotank není do města nejlepším řešením.

P. Brecík 21.9.2023 21:52

Článek: Velká, super nabíječka pro 48 aut. Větší než fotbalové hřiště. Enegie dodané BYLA STEJNÁ, jako by protékala nafta jednou tankovací pistolí. Šílené nápady tupých politiků. Jak to mohli technici tak rychle vzdát. Jejich chyba. Až skončí Ukrajina, vyjeďte si do Ruska. Čistota - bezpečnost - památky - příroda. Půjčíte si auto bez buzerací a pojezdíte svobodně cokoliv, kamkoliv.

O. M. 21.9.2023 8:43

Že je Tesla inovativní, o tom není sporu, ale jinak to jsou převážně nesmysly.

Elektromobil rozhodně NENÍ lehčí než ekvivalentní automobil se spalovacím motorem. Průběžný servis je u EV možná levnější, ale až dojde na baterky... Stále není vyřešena otázka zdrojů energie, což se projeví zejména s nárůstem počtu EV. Výrobci elektromobilů těží z "násilného" prosazování elektromobility skrze nařízení a dotace. Kdyby jich nebylo (zejména těch dotací), situace by vypadala úplně jinak.

M. Pivoda 21.9.2023 9:24

O.M. si v podstatě stěžuje na systém řízení pomocí politiků, kteří se vždy snaží se na všem přiživit a zviditelnit. To je ale vada politiků, nikoliv vada technologická.

Můžeme jen spekulovat, jak by asi vypadala současná technologická úroveň na planetě Zemi, pokud by zde neexistovaly současné systémy řízení (věcí veřejných), tj. přes politiky. Úžasná technologická díla byla již dosažena v minulosti na planetě Zemi.

A pokud by snad měly rozhodovat rady moudrých starců (jako v neměnném prostředí indiánů), pak se děsím toho, pokud by ty rady moudrých byly vybírány z diskutujících starců na Neviditelném psovi. Howg!

L. Novák 21.9.2023 9:35

Meleš ;-O kraviny úplně mimo téma v příspěvku, na který jsi se parazitně zavěsil... Rv

R. Langer 21.9.2023 10:50

Ty české chatboty typu Pivoda jsou opravdu ještě hodně nedokonalé. ;-D

P. Sura 21.9.2023 8:43

Další clanek napsaný AI. Přesně podle zadání.

M. Pivoda 21.9.2023 8:29

Nechápu, co pozitivního se přihodilo v redakci Neviditelného psa, že zde byl otištěn článek, který hovoří relevantně k tématu současné doby, nikoliv o fiktivní planetě Botera. Současné 21. století je o zintenzivnění inovací (technologických, ekonomických i sociálních). A to původnímu programátorovi, velmi chytrému Elonu Muskovi vyhovuje.

Pro úplnost v článku o Tesle, možná jen schází zmínit dlouhodobou životní motivaci inovátora Elona Muska, většinového vlastníka firmy Tesla. Vo co go? Svou vysokou inteligencí Elon vnímá různá ohrožení lidstva na planetě Zemi, a pokukuje proto po planetě Marsu, kde by chtěl zálohovat "výdobytky" lidstva z planety Země. Jenže na Marsu v ovzduší není kyslík, takže pozemské spalovací motory po povrchu Marsu by nejezdily. Elektromobily tam ale určitě jezdit budou. Dokonce i elektromobil kuriózního tvaru : Tesla Cybertruck. Pro pozemské silnice je Tesla Cybertruck příliš velký a neestetický, ale pro jízdu po hrubém povrchu Marsu by se hodil. Nicméně před vysláním na nehostinný Mars, je i toto vozidlo třeba otestovat na planetě Zemi. Pozemští zákazníci skutečně existují, o Cybertruck projevili dostatečný zájem.

L. Novák 21.9.2023 8:40

;-D Svatá prostoto!

P. Sura 21.9.2023 9:54

Pane Pivodo, pokud by AI mela být co k čemu, musela by umět odhadnout, CO je inovace a CO jen dotační podvod. Až tyhle pokusy na lidech jednou krachnou, bude potřeba všechny zelené ekofanatiky odstihat a nechat "vrátit vstupné" - míněno nahradit škody vzniklé v dusledku jejich fanatismu. Obdobně jako měla být KSČ postavena mimo zakon.

L. Novák 21.9.2023 10:36

:-) R^ ... obávám se, že určit pachatele a jeho vinu bude nad sílu a možnosti justice.

M. Pivoda 21.9.2023 11:12

Jeden o voze, druhý o koze!

Technologie AI, například pro samo-řídící automobily (elektromobily) řeší úplně jiné problémy, než o jakých výše hovoří P. Sura. Pokud budou ty technologické problémy úspěšně vyřešeny, bude to mít i ekonomické a společenské dopady.

R. Langer 21.9.2023 11:18

Nemel furt nesmysly... :-P

P. Sura 21.9.2023 15:39

Hlavním společenským dopadem bude otázka, proč by kdo chtěl někam jet autem, když ho nechce řídit??