17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brecík 28.9.2023 20:09

Tesla :-( ale také jede špatným směrem. https://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesle-hori-bateriove-uloziste-skoro-za-miliardu-korun-hasici-dostali-instrukce-at-ho-radeji-ani-nezkousi-hasit/ !!

K. Wágner 23.9.2023 10:53

Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad. Před měsícem totiž Olaf Scholz navštívil společnost B-ON a její auta označil za příklad fungující elektromobility, teď už je společnost v insolvenci.

L. Novák 22.9.2023 23:38

Nějaký nový ZELENÝ MAGOR tady místo dementního dědka Rady vylepuje pod jeho nickname reklamu a bláboly o nízkých nákladech elektromobilů ... :-P

L. Novák 22.9.2023 23:32

Přesně tak! !! R^

L. Novák 22.9.2023 21:19

V. Kolman asi nikdy v životě nezavařoval. Ani jeho žena, ani matka... ;-D

L. Novák 22.9.2023 21:11

Bla, bla, bla, ... Rada. Rv

L. Novák 22.9.2023 21:06

Vy dva ;-O SPAMboti jste se tak dlouho hledali, až jste si padli kolem krku... ;-D

P. Rada 22.9.2023 15:31

Mám za to, že technologický pokrok - obecněji vědomosti - nejsou sami o sobě Pandořinou skřínkou. Tou je dnes spíše kapitál vyjádřitelný makroekonomicky nekrytými penězi a takto odtržený od bio-fyzikální reality.

Situaci hlubokého rozkolu přírodních a společenských zákonů dominance kapitálového pohledu pro rozdílnost měřítek rozvrací.

Systém má přitom setrvačnost přesahující aktuální vjemy a tedy běžný lidský nadhled. Proto je sice těžké odhadnout jak to asi dopadne - nicméně nyní rozhodně jde o krajně varovný vývoj i s pohledu ekonomů.

Jak to dopadne? Porovnejme při odhadu míru překračování Planetárních mezí s civilizačním vývojem odvisejícím od čerpání/drancování neobnovitelných zdrojů:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

M. Pivoda 22.9.2023 14:18

Metaforicky: Pandořina skříňka technologického pokroku byla již otevřena a nelze ji tak snadno zavřít.

Jak to historicky s lidmi dopadne? Nevím.

Vím, že pro jistotu, chytrý inovátor Elon Musk chce zálohovat "výdobytky" lidstva na planetě Zemi na vzdálené planetě Marsu. Jak to asi dopadne? Nevím.

J. Ticháček 22.9.2023 13:44

V té době jsem dělal vedoucího v největším elektro obchodu ve Východních Čechách. A o žádná LED svítidla skutečně nešlo. Byly to skutečně ty zářivky. A bylo to někdy před dvaadvaceti lety. Když se objevily první LED svítidla za jakž takž přijatelnou cenu, nikdo s nimi problém neměl. Naopak jimi každý nadšeně nahrazoval ty zářivky, které byl pár let před tím donucen koupit.

P. Rada 22.9.2023 13:16

Evoluce především "vynalezla" širokou vícestupnovou kooperaci vedoucí přes recyklace dlouhodobě k životadárnému růstu systémové uspořádanosti v biosféře (pokles entropie).

Člověk se s této kooperativní strategie spíše egoisticky vyděluje. Jak vychytralý parazit dominantně využívá zejména okolnostmi nahromaděné a entropii systému tak naopak pravidelně zvyšuje. Takto se stále více dostává do rozporů s životní strategií své kolébky.

Podle toho vypadají jeho dnešní technologie. Jako bytost je proto v průměru stále změkčilejší a závislejší na strojích a zdrojových neobnovitelnostech. Jak dlouho mu taková strategie asi může vydržet?

M. Pivoda 22.9.2023 13:04

Tesla zatím skutečně vede, ale inovátor Elon Musk je jen osoba lidská, a tedy stárnoucí a smrtelná.

To může být v budoucnosti rozhodujícím faktorem pro budoucí vůdčí pozici Tesly na trhu.

M. Pivoda 22.9.2023 12:51

Všimněte si, že autor mluví o motorech, nikoliv o celých automobilech.

Cituji: Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady....

Upřesnění

Současné baterie elektromobilů jsou skutečně těžší, protože evoluce vynalezla účinnější způsob ukládání energie do chemických vazeb uhlovodíků, než to dokáže současná (na trhu dostupná) technologie do baterií.

M. Pivoda 22.9.2023 12:35

Události ve dvou různých odvětvích lze porovnávat jen přibližně, situace mohou být jen podobné, nikoliv identické.

Takže to je jedna chyba, kterou lze vytknout autorovi článku. I když v běžné mluvě se skutečně říká, že "má stejný vliv".

R. Langer 22.9.2023 12:20

Ano, a právě proto to nemá s elektromobily ZHOLA NIC SPOLEČNÉHO! ;-)

R. Langer 22.9.2023 12:19

Baterku za půl mega... ;-)

M. Kocián 22.9.2023 8:56

Apple doopravdy zvítězilo, když z něj v USA udělali počítač pro školství, takže vyrostla generace, která jiné počítače neznala, a Tesla, když začaly být její výrobky výjimkami z platných zákonů upřednostňovány před stávajícími vozy - mnohdy dost drsným a krajně nedemokratickým způsobem. V tom jsou si vskutku podobné.

M. Kocián 22.9.2023 8:47

A naši vůdcové nám - jako ostatně vždy - půjdou příkladem!

V. Temlík 22.9.2023 8:15

"Kdyř Vy servis, tak já baterku". Vzal jste do úvahy výměnu baterie, cca po 5-6 letech ?;-D

P. Rada 22.9.2023 7:46

Problém s dobíjením oproti tankování nemám. Reálné "dobíjení" mi zabere cca 10sec - než totiž na konci cesty zasunu konektor a zapnu vypínač. Tankování mi oproti tomu u spalováku zabralo řádově delší dobu i když u pumpy nebyla fronta.

Provozuji ojetinu kdy baterii mám po 150tis na 80% a provozuji ji v režimu kdy mě takto snížený dojezd nelimituje a ještě dlouho limitovat nebude. Průměrný dojezd v běžném příměstském provozu se přeci udává kolem 30km.

P. Rada 22.9.2023 7:18

Sice ojeté ale čistokrevné elektro-auto od letoška prakticky denně v příměstském provozu s čtvrtinovými provozními náklady používám. To původní se spalovacím motorem (sice se skoro desetinásobným dojezdem...) proto prakticky už jen stojí, jako záloha pro neobvyklé situace.

Elektromobilita se dnes sice dynamicky rozvíjí s nepochybnými dopady ale to co bych v ní ještě chtěl a co by mohlo přinést výrazný pokrok, je kupodivu přes relativně dlouhodobý vývoj zatím žel jen ve zkušebním provozu. Snad na to ale už brzo dojde:

https://aptera.us/

M. Zasazabanovaný 22.9.2023 7:14

;-D R^

P. Rada 22.9.2023 7:03

"Slepou uličkou" úvah je porovnávat neudržitelné s nedořešeným. Řešením by mohlo přitom být právě to s čeho vycházíte - osobní auto (cca jeden a půl tunový energeticky i surovinově relativně náročný obtížně recyklovatelný stroj) k životu co možná nepotřebovat!

Takto dominantní situaci lze ale navodit jen zásadními celospolečenskými a systémovými změnami. Tou principiální je už urbanistika postavená tak, že povětšinou není nutné nikam daleko cestovat. Pokusy na toto téma se ale teprve začínají uskutečnovat - viz město krátkých vzdáleností:

https://www.fbadvokati.cz/cs/clanky/8316-videnska-ctvrt-aspern-seestadt-inspiruje-durazem-na-zivotni-prostredi-a-energetiku

P. Diviš 21.9.2023 23:47

To je prostě Šejna.

L. Horák 21.9.2023 22:30

Vážení automobilisté, brzy mi bude pětasedndesát, auto jsem nikdy neměl a mohu říct, že jsem ani nepotřeboval. Okresní město, markety kousek a kam potřebuji doveze mě veřejná doprava (samozřejmě by to bylo jinak, bydlet na dědině, kde autobus jede dvakrát týdně). Takže názor laika, elektroauta jsou podle mě slepou uličkou, zaváděnou násilně stejně jako kdysi kompaktní zářivky (jako bývalý elektronik snad o tom něco málo vím). Elektro pohon má spoustu výhod, mechanicky je jednoduchý, teoreticky je možný elektromotor přímo v kolech, ostatní zvládne elektronika, když ne dnes, tak zítra. Bohužel je tu problém, zdroj elektřiny. I kdyby bylo kde ji vzít, tak do čeho ji uložit. Akumulátor, olověný neb metalhidrid se nehodi, hmotnost, nebo malé kapacita. Litium je drahé a jeho množství je omezené. Nověji sodík, toho je dost. Bohužel obojí je silně reaktivní, při požáru neuhasitelné, prakticky časovaná bomba. Jediná možná nahrada ropy jsou syntetická paliva, něco jsem někde četl o čpavku, ten by nemél být problém při dostatku energie, vyrobit.

P. Brecík 21.9.2023 21:52

Článek: Velká, super nabíječka pro 48 aut. Větší než fotbalové hřiště. Enegie dodané BYLA STEJNÁ, jako by protékala nafta jednou tankovací pistolí. Šílené nápady tupých politiků. Jak to mohli technici tak rychle vzdát. Jejich chyba. Až skončí Ukrajina, vyjeďte si do Ruska. Čistota - bezpečnost - památky - příroda. Půjčíte si auto bez buzerací a pojezdíte svobodně cokoliv, kamkoliv.

P. Brecík 21.9.2023 21:48

Tesla je šrot. Historky o jejich tragických výrobcích jsou známé. Prodávají se jen díky dotacím !! K 31.8. skončilo Německo a do konce roku se v EU prodá směšný zlomek Elaut. Elektromobilita končí = NIKDO je nechce !! https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-ukonci-vyrobu-v-sve-svetozname-tov

O. M. 21.9.2023 20:37

Abychom jen tak neteoretizovali - SD na benzín je 12, 84 Kč/l, na naftu 9,95 Kč/l. A když si to Šejna odečte od současných cen, aby se dostal do stejné situace jako u elektřiny, dostane se s palivovými náklady někam na 1,4 - 1,5 Kč/l, což je stejně nebo méně než u elektřiny. A to se vyplatí, koupit si za dvojnásobnou cenu auto s nanejvýš polovičním dojezdem!

O. M. 21.9.2023 20:20

Ano, žárovka se na mnoha místech stále ještě vy platí - pokud tam máte původní, nebo máte historické zásoby. S tepelnými koulemi, které se stále ještě dají legálně koupit, je problém v tom, že buď jsou to neskutečné šity, které nevydrží ani půl roku, nebo mají odrbanou účinnost, takže šedesátka svítí jako čtyřicítka. Nemluvě o tom, že za halogenky neexistuje svítivostně ekvivalentní náhrada, jedině koupit celé nové svítidlo. Podobně u lineárních zářivek. A můžeme pokračovat dalšími fíčurami - jiné směrové charakteristiky LEDek, barva světla...

O. M. 21.9.2023 20:05

A vyplatilo se vám to za ty prachy?