2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Tesla vede

Spalovací motory mohou být technickým dílem, ale jejich výroba a údržba jsou drahé. Naproti tomu Tesla je výrobně levnější díky menšímu počtu dílů a nabízí lepší výkon ve všech ohledech — větší zrychlení a živost, nižší hmotnost, mnohem nižší nároky na údržbu a mnohem nižší provozní náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 21.9.2023 16:55

Pro mne je podstatný ten zákaz Edisonek a doporučování předražených náhražek, těch i oněch. V obchodech převládaly "úsporné" žárovky.

J. Strakoš 21.9.2023 17:40

Přesně tak - v dobách zákazu, kdy hrozilo, že další žárovky prostě nebudou, prostě rozumné LEDky nebyly, jen úsporky nebo dekorační osvětlení. A protože mi na chodbě odcházely, musel jsem kupovat do zásoby.

Kvalitní a rozumné LED přišly později. Jinak dodnes se klasická žárovka vyplatí (a taky je někde ještě mám).

Takže ta hloupost toto zákazu (který asi není tak vážný) je platná dodnes - prostě lepší technologie vytlačí tu horší sama nebo budou koexistovat vedle sebe.

O. M. 21.9.2023 20:20

Ano, žárovka se na mnoha místech stále ještě vy platí - pokud tam máte původní, nebo máte historické zásoby. S tepelnými koulemi, které se stále ještě dají legálně koupit, je problém v tom, že buď jsou to neskutečné šity, které nevydrží ani půl roku, nebo mají odrbanou účinnost, takže šedesátka svítí jako čtyřicítka. Nemluvě o tom, že za halogenky neexistuje svítivostně ekvivalentní náhrada, jedině koupit celé nové svítidlo. Podobně u lineárních zářivek. A můžeme pokračovat dalšími fíčurami - jiné směrové charakteristiky LEDek, barva světla...

O. M. 21.9.2023 20:05

A vyplatilo se vám to za ty prachy?

L. Novák 21.9.2023 14:13

:-) R^ Stručné a výstižné shrnutí v kostce. ;-)

J. Jurax 21.9.2023 14:10

Odmyslíme-li si specifickou formu vyjadřování páně Novákovu, má fakticky pravdu.

L. Novák 21.9.2023 15:31

Potíž je v tom, že jsem Šejnovi tuhle problematiku vysvětoval nejmíň 3-4 krát... a za nějakou dobu sem zase přijde prudit se stejným nesmyslem... a pořád dokola. :-)

J. Jurax 21.9.2023 16:27

Klid.

Ku osvětě je nezřídka třeba trpělivého, opakovaného vysvětlování. Někteří všichni naši spoluobčané - včetně mne i Vás - někdy chápou některé okruhy problémů pomaleji až vůbec. Je to hodně individuální ... ;-D

J. Ticháček 22.9.2023 13:44

V té době jsem dělal vedoucího v největším elektro obchodu ve Východních Čechách. A o žádná LED svítidla skutečně nešlo. Byly to skutečně ty zářivky. A bylo to někdy před dvaadvaceti lety. Když se objevily první LED svítidla za jakž takž přijatelnou cenu, nikdo s nimi problém neměl. Naopak jimi každý nadšeně nahrazoval ty zářivky, které byl pár let před tím donucen koupit.

P. Diviš 21.9.2023 13:49

Jako obvykle si vzpomínáte blbě. Nikdo nebojoval " za co nejsilnější vysavače ", boj byl za svobodu výběru, jestli někdo chce vysávat silnějším kratší dobu, nebo slabším delší dobu.

M. Šejna 21.9.2023 14:01

U nás vysává elektrický robot na baterky. U vás nejspíš manželka, takže máte pravdu, že mít volbu si vybrat je důležité.

J. Jurax 21.9.2023 14:12

Vskutku vysává nebo jen zametá?

L. Novák 21.9.2023 14:31

Tváří se, že k něčemu je. Ale není... :-P S vysavačem s pořádným sacím výkonem a filtrem tyhle "myši" nemají nic společného. A to si je idioti kupovali za 10 tisíc, když ta mánie začínala. ;-D

M. Šejna 21.9.2023 16:54

Máte pravdu - zametá.

Vysavač nepotřebujeme, protože máme jen dlažbu a parkety. Koberce jsme zrušili, protože jsou to lapače prachu a špíny.

P. Diviš 21.9.2023 16:50

Svoboda volby je důležitá vždy, ať už se jedná o vysavače, LEDky, elektroauta, hospody s nebo bez, typ placení, ...

Akorát socialističtí dobroserové se snaží vnucovat nějaký "pokrokový" systém těm, kteří ho z nějakého důvodu nechtějí. Někteří z nich z ideových důvodů, většina prostě za peníze.

J. Jurax 21.9.2023 14:06

Mýlíte se. Před 15 lety se nenadávalo na ledky, nýbrž na zákaz edisonek blbečky z brusele počínající rokem 2009 a na tehdejší předkládané náhražky, tzv. úsporné žárovky - halogenové či kompaktní zářivky, jež nedosahovaly životností edisonek, zato byly výrazně (10×) dražší a semtam byly odpadem dokonce toxickým (rtuť). Ledky tehdy byly nehorázně drahé, až 100× dražší než edisonky a nebyly tudíž reálnou náhradou.

Doba ledek přišla až později víceméně jako náhrada nevyhovujících úsporek poté, co jejich cena poklesla jen na cca deseti až dvacetinásobek ceny edisonek - pak se už ekonomicky vyplatily. A úsporky nebylo třeba již zakazovat, lidi je prostě přestali kupovat.

L. Novák 22.9.2023 23:32

Přesně tak! !! R^

L. Novák 21.9.2023 12:29

Z Eura 7 je Euro 6. Tvrdá emisní norma na auta nebude, koalice vedená Českem uspěla

Vyjednávání o nové evropské normě na emise z aut známé jako Euro 7 míří do finále. Příští pondělí by měly země EU schválit nová pravidla, jaké zplodiny budou smět vypouštět do ovzduší auta se spalovacími motory po roce 2025. Už teď je jasné, že přísný návrh, jak s ním loni přišla Evropská komise a Česko proti němu na půdě unie zformovalo koalici kritických zemí, padl. ...

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/evropsky-parlament/z-eura-7-je-euro-6-tvrda-emisni-norma-na-auta-nebude-koalice/r~3a32c23c57cf11eea873ac1f6b220ee8/

Zelení magoři v EU ještě stále vládnou. Nepadli. V Česku taky...

P. Diviš 21.9.2023 11:59

Kosa na kámen padne, až nenažraným vládám začnou vypadávat z rozpočtů peníze ze spotřební daně fosilních paliv. Ty bude třeba nějak nahradit, na uskrovnění státních aparátů nevěřím, takže logicky dojde na zdanění elektřiny a tím zmizí i ty nemnohé výhody, které elektrovozba dosud má. Jenže auta se spalovacími motory už budou dožívat, takže motoristé budou platit za nepohodlí čekání na nabití ...

J. Jurax 21.9.2023 18:29

Ano, tohle je otázka, kterou propagátoři elektromobility záměrně opomíjí.

Kdyby byla nafta či benzín taky bez spotřební daně jako je dosud elektřina, byla by cena dopravy spalovákem se započtením všech nákladů pořizovacích a provozních, o ekologické likvidaci doživšího vozu nemluvě dnes lepší než u (nedotované!) elektromobility, v nejhorším případě srovnatelná.

No a nezbytnou nabíjecí infrastrukturu taky někdo bude muset zaplatit. Takže do deseti dvaceti let, pokud zelení magoři z brusele nepřijdou k rozumu, bude na elektřinu spotřební daň, aby se vyrovnal výpadek spotřební daně z nafty a benzínu. A bude na všechnu elektřinu, protože rozlišit elektřinu na nabíjení elektrovehiklu od elektřiny na uvaření kafe bude obtížné až nemožné.

O. M. 21.9.2023 20:37

Abychom jen tak neteoretizovali - SD na benzín je 12, 84 Kč/l, na naftu 9,95 Kč/l. A když si to Šejna odečte od současných cen, aby se dostal do stejné situace jako u elektřiny, dostane se s palivovými náklady někam na 1,4 - 1,5 Kč/l, což je stejně nebo méně než u elektřiny. A to se vyplatí, koupit si za dvojnásobnou cenu auto s nanejvýš polovičním dojezdem!

P. Diviš 21.9.2023 23:47

To je prostě Šejna.

V. Kolman 21.9.2023 10:04

Současné reklamy na cokoli (aspoň v mém případě!) dosahují pouze toho, že si zboží, které "vychvaluje" připitomněle se šklebící, poskakující a nesmyslné "informace" žvatlající skupinka pacientů psychiatrické léčebny na vycházce (případně skřehotající zelený prezervativ) - rozhodně nikdy nekoupím!!!!!!

Dobré zboží se chválí samo a již jedna automobilka, právě kvůli "reklamě" dosáhla toho, že jsem si koupil vůz od firmy, která nepotřebovala "dělat reklamu."

P. Diviš 21.9.2023 11:55

Taky na mne tak působí, ano.

P. Sura 21.9.2023 9:46

Podstatné je, na jak dlouho vystačí suroviny na vyrobu baterek, pokud se počet elektroaut zvýší nad současná 3%. A na co pak ti staztni ekomanitelé budou jezdit .

V. Kolman 21.9.2023 10:18

Asi se mi budete smát, ale elektrokola se už úspěšně pár let prodávají a nezdá se, že by zájem o ně klesal.

Nemohla by být jedním z výrobků budoucnosti superlehká dvoumístná ŠLAPACÍ auta s elektroasistencí? Mladí sportovně založení občané by je fyzicky zvládli "rozpohybovat" mohly by - vedle elektrokol jezdit po silnicích. Ostatně, nějaké elektrorikši se už tu a tam po městských komunikacích pohybují (i když rikša je trochu něco jiného).

Na výrobu by mohla být založena firma, nesoucí jméno továrníka, který se už dávno "proháněl" po Praze ve svém elektromobilu;-D;-D;-D

L. Novák 21.9.2023 10:31

Jo. Pokrok. Už taky vyhořelo pár bytů, kam si bydlící odložili svou elektrokoloběžku nebo kolo. O potopené zámořské lodi s neuhasitelnými elektromobily a další, co ještě plave ;-D, ani nemluvě.

V brněnské MHD už platí zákaz přepravy elektrovehiklů, invalidní vozíky mají výjimku. ;-)

M. Šejna 21.9.2023 10:36

Zato benzinový moped nebo motocykl přepravovat v MHD můžete, že? ;-D

R. Langer 21.9.2023 10:44

Hm, ale vždyť ty elektrokolky jsou přece tak ekologické a bezpečné, to jsou přece jedny z hlavních argumentů těch Zelených sedmilhářů. ;-D

M. Šejna 21.9.2023 11:05

To máte pravdu.

A taky je známo, že automobily a motocykly se spalovacím motorem nikdy nehoří. ;-D