Sobota 14. prosince 2024, svátek má Lýdie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Paroubkův letecký den

diskuse (48)
Odcházející vláda navrhuje velmi podivnou privatizaci pražského letiště

Záhada, co má být privatizováno, aby státní rozpočet dosáhl na téměř třicet šest miliard výnosů z privatizace a vypadal opticky, jako by se vlastně nic moc nestalo, je rozřešena. Bývalý premiér Jiří Paroubek přiznal, že chtěl prodat necelou polovinu pražského letiště. Premiér Topolánek dodává, že prodej neměl být zcela průhledný. Tenhle přípodotek je zcela zbytečný, protože už záměr privatizovat minoritu na ruzyňském letišti je zcela scestný.

Kde vzít a nekrást?

Ne že by fond dopravy zruinovaný socialistickou fiskální politikou peníze nutně v příštím roce nepotřeboval. Přestože růst cen pohonných hmot prudce zvýšil výnosy z DPH, nově zavedené elektronické mýto nasype tři miliardy a z fondů Evropské unie by měly téci peníze na dálnice proudem, tak pořád chybí na zalepování děr a na údržbu mraky peněz. Těch skoro 36 miliard je jistě třeba někde získat. Privatizace je však v tomto okamžiku zcela nejhorším řešením.

Nějakých patnáct až šestnáct miliard se podaří získat trikem, o němž byla řeč již před rokem. ČNB drží na „sterilizačním“ účtu eura z privatizace. Ta měla zaplatit dluh státu vůči centrální bance za náklady na stabilizaci bankovního sektoru v době pádu malých peněžních ústavů. Jenže na tento dluh si loni vláda nechala schválit dluhopisový program. Takže na dluh vůči ČNB vydá stát státní obligace a ČNB dá státu oněch patnáct miliard k použití ve fondu dopravy. To možná obalamutí české občany, ale rozhodně ne bruselské úředníky hodnotící úsilí české vlády při snižování deficitů. Navíc ještě pořád chybí nějakých dvacet miliard.

Na účtu, který zbyl ministerstvu financí po zrušeném Fondu národního majetku, odkud se mají tyto peníze získat, už toho moc nezbývá.

Dostupné zdroje uvádějí, že na konci tohoto roku tam bude možná sedm miliard korun.

Zároveň s účtem však ministerstvo zdědilo závazky FNM, které se týkají zejména úhrady odstranění ekologických škod v privatizovaných firmách. Zatím se ví o nějakých 150 miliardách korun. Další peníze jsou potřeba na splnění socialistických slibů pozůstalých už po vládě Miloše Zemana. Další peníze budou stát různé soudní spory a náklady na arbitráže, například o privatizaci Nové huti. Průběžné plánované výdaje pak, včetně dvaceti miliardové dotace fondu dopravní infrastruktury, shodí hospodaření na privatizačním účtu do deficitu nejméně třicet miliard korun.

Paroubkova dosluhující vláda přišla proto na nápad získat peníze prodejem 49 procent pražského letiště. Z hokynářského hlediska to není špatný nápad. Ruzyně je dnes po společnosti ČEZ jistě nejhodnotnějším majetkem státu a veřejnost o tom vůbec nic netuší. Podle odhadů vycházejících z výnosů privatizace letišť v Budapešti a v Bratislavě by bylo možné za prodej letiště získat možná až sto miliard korun.

Z odborného hlediska je to však akce velmi podivná. Nejde jen o to, že Letiště Praha je dosud státní podnik a převod na akciovou společnost není úplně banální a nějaký čas potrvá. Také výběr poradců má své termíny, stejně jako normální veřejný tendr, a tak příjem z takového prodeje nelze objektivně stihnout do konce roku 2007, aby to rozpočtu pomohlo.

Co je všechno ve hře

Nejde ani o to, že by se letiště nemělo privatizovat. Jenže když privatizace, tak by měla být jasná a průhledná a měla by se jistě prodávat majorita. Jak prodej minoritního podílu dokáže zablokovat konečnou privatizaci a snížit výnos, by vláda měla dobře vědět už z případu Českého Telecomu. Navíc není dosud jasno o dostavbě druhé vzletové dráhy, což zásadně ovlivňuje hodnotu firmy. Také prodej Aera Vodochody, kde je součástí další, dosud nevyužívané pražské letiště, je nedořešen a to může zásadně ovlivnit cenu Ruzyně. A především se odstupující vláda vůbec nezabývá situací Českých aerolinií, které jsou po působení Jaroslava Tvrdíka, současného šéfa Paroubkových poradců, ve vážné až existenční krizi a potřebují dvoumiliardovou dotaci státu a klid na stabilizaci hospodaření.

Základem dobrých budoucích výsledků aerolinií jsou kromě jiného v podstatné míře vztahy s domovským letištěm. Prodat ho neprůhledným finančním seskupením, byť v devětačtyřicetiprocentním podílu, či letištnímu provozovateli, který má blízko k jiné letecké alianci než je Sky team, jehož součástí ČSA jsou, by byl pro českého národního leteckého dopravce nejspíše katastrofou. Nebo tunelem, kudy by za babku odtekl majoritní podíl státu ve firmě Letiště Praha.

Pro veřejné finance je přitom z ekonomického hlediska zcela lhostejné, zda nedostatek peněz na dálnici bude profinancován prodejem státního majetku nebo navýšením státního dluhu. I podle maastrichtských kritérií je to úplně jedno. A zakrývat fiskální bankrot vlády Jiřího Paroubka už není třeba. Teď už snad i jeho nejvěrnější chápou, že státní kasa, o niž vedou tak urputný boj, je tentokrát už opravdu prázdná.

LN, 29.8.2006

Autor je zástupce šéfredaktora týdeníku Euro

Aston Ondřej Neff
14. 12. 2024

Je to konstatování pozornosti, nic víc, nic míň.

přečetl Panikář
14. 12. 2024

Vítězství? Zbláznili jste se? Rumunsko je kamínkem k lavině.

Jan Bartoň
14. 12. 2024

Trump už není pro média sprosté slovo?

Jan Kovanic
14. 12. 2024

Načež jsem na tu nebožačku byl vulgární. Ba sprostý. Dokonce sprostej.

Hyena Neff
14. 12. 2024

Chraň pánbůh, že by se hony jakkoli týkaly Gari a Nory. Ani jedna, ani druhá neslyšely výstřel.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
13. 12. 2024

Velké rozčilení je kolem otázky, zda platit z něco, na co nekoukám.

Marian Kechlibar
13. 12. 2024

Erdoğan je v mezinárodní hře dlouhodobě o hodně obratnější než Putin.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Lidovky.cz, ČTK
14. 12. 2024

Ruská korporace leteckých výrobců OAK plánovala v období od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu v únoru...

Lidovky.cz, ČTK
14. 12. 2024

Americký ústavní soud odmítl dočasně zablokovat zákon, kvůli kterému by společnost ByteDance musela...

Martin Korbáš
14. 12. 2024

V jediném pátečním duelu hokejové NHL Ottawa uspěla 3:0 na ledě Caroliny. Dvakrát se trefil útočník...

David Lancz
14. 12. 2024

Třicátý čtvrtý ročník obnovené ankety Kniha roku Lidových novin ovládla biografie muže, který...

Lidovky.cz, ČTK
13. 12. 2024

Zvolený americký prezident Donald Trump uvažuje o možnostech, jak zabránit Íránu ve výrobě jaderné...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz