8.5.2024 | Den vítězství


EKONOMIKA: Letiště Praha Ruzyně

19.1.2008

Předseda vlády, která se snaží najít podniky, které by bylo ještě možno privatisovat, rozuměj získat peníze pro krytí schodku rozpočtu, se vyjádřil skoro nadšeně o přípravě prodeje pražského letiště ve velmi zajímavém rozhovoru pro HN 4. ledna 2008.

Jsem sice konservativní, ale před časem, když jsem se dozvěděl o tom, že nějaký český přístav a příbuzná zařízení na Labi jsou majetkem německé spolkové země Sasko, navrhl jsem v prvním nadšení ve snaze pomoci i prodej pražského hlavního nádraží Františka Josefa Wilsona, což zatím nebylo přijato. Ale to letiště, považované českými experty jako je první náměstek ministra financí Fuksa za bohatou nevěstu, mi vrtá hlavou, i když se zdá, že by mohlo být prodáno obvyklou seriosní českou cestou, jako je např. plánovaný prodej nákladového terminálu na letišti firmě Central European Handling (MF Dnes 28.08.07, Lucie Tvarůžková, Prodáme letiště, Budvar, ČSA), která sídlí v soukromém bytě na sídlišti, vznikla měsíc po vyhlášení výběrového řízení, její majitel s médii vůbec nekomunikuje, ale nabídla nejvyšší cenu. Údělem (úkolem) českých orgánů bylo podle Fuksy vybrat subjekt, který nabídl největší cenu a bude garantovat, že se cargo bude dobře rozvíjet. Až budou podepsány patřičné dokumenty, můžeme se teprve ptát, jaké mají finanční zdroje a co mají za plány, říká... Na námitku Lucie Tvarůžkové, že by to měli vědět dopředu, odpověděl, že dozorčí rada to ví, on samozřejmě také, stejně jako pan ministr. Podle Lucie Tvarůžkové připravovala výběrové řízení firma CA IB, která je kvůli svému angažmá v jiném případu týkajícím se státní pošty vyšetřována policií. Odešlo přes ni z nejasných důvodů dvě stě milionů korun na zahraniční, zjevně mrtvou firmu.

Celá záležitost hrozí koncem jako v Prodané nevěstě nebo ještě hůř... Jeník zatají nějaké důležité informace, ale nakonec zazpívá Kecalovi representovanému Českou republikou ne podvod, jen pouhá lest, Kecal si zazpívá již poražen jsem všady a dva zklamaní účastnící výběrového řízení vyvolají arbitráž, že dozorčí rada, pan ministr financí a jeho náměstek porušili jeho pravidla.- to jsou ti, co jako jiní před nimi, naposledy Eastern Sugar, si mohou pak zazpívat dobrá věc se podařila.

Z daných informací vyplývá, že člověk nabízející jménem utajené firmy stovky milionů z bytu v paneláku je velmi pravděpodobně nastrčená osoba, anglicky v businessu zvaná už odedávna "straw man ", na kterého si každý musel - jinde, ne u nás - dát pozor (Beware of the straw man). Postoj českých úřadů, napřed podepsat smlouvu a pak se shánět, zda má kupec peníze, je ve finančním světě skutečně novátorský.

Řeknete, no a co, taková privatisace patří přece k modernímu českému folkloru. Bohužel jsou s letištěm vážnější problémy. Investice nových hráčů na světové scéně (Rusko, Čína, arabské "naftové" státy) směřují někdy do politicky choulostivých sektorů jako je třeba energetika.*

Letiště je ovšem důležité z hlediska obrany státu a nesmí se dostat do soukromých a už vůbec ne do cizích rukou. Mohlo by se např. dostat přímo nebo postupně i do arabských nebo ruských rukou, a vytvořit tak nebezpečnou cizí základnu v EU. Takže vojáci by měli říct politikům, že to nepřipadá v úvahu a případně hned upozornit NATO. Není to tak dlouho, kdy se jeden arabský stát pokoušel koupit nebo získat do správy nějaké americké přístavy. Viselo to určitou dobu ve vzduchu, ale nakonec z toho sešlo. V určitém ohledu si asi Bush nemůže dovolit to, co Topolánek.

* Příklad z praxe. Holandsko se chce přiživit na kritisovaném plynovodu mezi Ruskem a Německem. Holandský ministerský předseda, v mezinárodní i vnitřní politice politicky korektní slepý mládenec Balkenende zaplatil za podíl na zmíněném plynovodu holandskými podíly v britských podnicích tohoto sektoru. Tak se dostal nebo dostane Gazprom bezhlučně do Británie.

9.1.2008