Čtvrtek 24. dubna 2025, svátek má Jiří
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Jak kdysi politici ČSA přistřihli křidélka

diskuse (27)
Letecká doprava je odvětví, které bývá postiženo hospodářskými problémy jako jedno z prvních. Létání na dovolenou je jednou z nejlépe zbytných položek a i firmy snadno ušetří na výdajích za letenky třeba tím, že místo v byznys třídě začnou létat na služební cesty v třídě turistické. Přitom náklady leteckých společností jsou z naprosté většiny fixní neboli nezávislé na prodeji letenek. Každý měsíc je třeba platit leasing za letadla v milionech korun. Poplatky za přistání a za řízení letového provozu jsou nezávislé na tom, kolik sedaček v letadle je obsazeno, a pilot dostává plat bez ohledu na to, kolik veze lidí. Není tedy divu, že mezi spoustou leteckých společností světa vykazují značné problémy i České aerolinie. Přesto stojí za to si na hospodaření této státní společnosti stojící před rozhodnutím o privatizaci trochu posvítit. ČSA jsou totiž dlouhodobě jedinou leteckou společností z postkomunistických zemí, která na trhu uspěla a pravidelně sbírala titul pro nejlepší středo- a východoevropské aerolinky a zařadila se mezi spolehlivé evropské letecké přepravce střední velikosti. A zcela právem. Kvalita služeb, dodržování letového řádu a dobře vyškolený personál si získávaly a stále ještě získávají své příznivce. Navíc turistická atraktivita Prahy pomáhá plnit letadla ČSA v evropských destinacích západními turisty.

Je tedy současná krize firmy jen důsledkem světové recese? Ano, i ne. Kdyby byly České aerolinie zcela zdravou a dobře obchodně postavenou firmou, neměly by nyní potíže s financováním provozu, které musí zajišťovat přes státní společnost Osinek, a i jejich privatizace, byť za mizernou cenu, by byla možná. O tom, že vše bude trochu jinak, se rozhodovalo v letech 2003 a 2004. V předchozím období pod vedením Miroslava Kůly ČSA navýšily počet cestujících téměř o polovinu, na rozdíl od svých východoevropských souputníků, kteří se propadali do nicoty, a o sedmdesát milionů dolarů dokázaly v letech 2000 až 2003 snížit gigantickou ztrátu akumulovanou v první polovině devadesátých let v době spolupráce s Air France.

Pak Kůlu z rozhodnutí strany a vlády Vladimíra Špidly vystřídal bývalý ministr obrany a nynější volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. A s ním přišli do vedení společnosti i další bývalí vojáci, které rozvaha a výsledovka moc netankovaly. Vznikla nová strategie firmy a peníze tekly proudem. Jak do pochybných poradenských projektů, tak především do investic s velmi problematickým výnosem. Prudce se navýšila přepravní kapacita ČSA, protože nový management začal nakupovat nová letadla Airbus A-320 pro střední tratě, ačkoli nebylo jasné, jak se je podaří vytížit. A nepodařilo. Otevíraly se nové linky za každou cenu, a to stálo hodně peněz. A to už ani nestojí za zmínku nákup flotily padesáti luxusních vozů Audi. A tak zatímco v roce 2005 měla firma skončit s půlmiliardovým ziskem, skončila s osmisetmilionovou ztrátou a vypadalo to hodně zle. A tak si Tvrdík sbalil kufry a odešel na jaře. Místo něho tam Jiří Paroubek jako předseda vlády dosadil poměrně rozumně odborníka na finance Romana Lašáka z PPF s tím, že ten nepořádek trochu poklidí a nebude se o tom moc šířit. Srozuměna s tím byla i následující vláda ODS.

A Lašák uklízel, snažil se zbavit všech nerozumně otevřených aktivit, ať už v obslužných provozech, nebo neproduktivních linkách. Snížil fixní náklady a fakticky firmu zachránil před bankrotem, ale posunout ji dál už nedokázal, protože se mu třeba nepodařilo dost dobře se vyrovnat se zdražením ropy a na tom závislým růstem ceny leteckých paliv. Znalci oboru by mu jistě vyčetli i další rozhodnutí, ale on přesto dovedl ČSA téměř k privatizaci. Nebýt krize, asi by se to i povedlo. Teď má jedinou starost. Udržet ve firmě dostatek hotovosti, aby mohla spolehlivě fungovat a přežila i rozhodnutí, že se privatizovat nejspíše nebude. A k tomu je třeba prodávat další majetek. ČSA se, pokud přežijí, nejspíše definitivně stanou jen lokálním dopravcem, což nás může mrzet, ale když se neprivatizovalo v roce 2003 nebo o rok později, tak nelze počítat s -tím, že za dramatického vývoje ekonomiky bude možné dělat zázraky.

MfD, 25.8.2009

Autor je komentátor týdeníku Profit

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

Jan Bartoň
24. 4. 2025

Úmrtí Cyrila Höschla přineslo i řadu komentářů.

Vladimír Zlínský
24. 4. 2025

Co ovlivňuje globální klimatické změny na planetě Zemi?

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Aston Ondřej Neff
21. 4. 2025

Dneska opravdu jen krátce, kdo by se o svátcích chtěl zabývat politikou.

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

Hana Rybnická
21. 4. 2025

Jak ostatní univerzitní lídři reagovali na Bílý dům.

Zbyněk Petráček
24. 4. 2025

Připravte se na pravicová šedesátá léta. Tak zní titulek na newsletteru Commentary z USA. Reaguje...

Lidovky.cz, ČTK
23. 4. 2025

Pět klíčových zemí - Ukrajina, USA, Velká Británie, Francie a Německo - jednalo v Londýně ohledně...

Martin Zvěřina
23. 4. 2025

Česká filharmonie získala dnes večer ocenění britského měsíčníku BBC Music Magazine a to za...

Lidovky.cz, ČTK
23. 4. 2025

Basketbalisté Barcelony s Janem Veselým a Tomášem Satoranským prohráli v Eurolize úvodní...

dch David Chuchma
23. 4. 2025

Budova Národního divadla se ve středu večer proměnila v plátno pro působivou světelnou show, která...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz