EKONOMIKA: Co je to monopol
Ve skutečnosti neexistuje nic jako dokonalá konkurence, tedy trh, na němž by firmy nedosahovaly žádného ekonomického zisku. Stejně tak neexistuje nic jako dokonalý monopol, tedy trh s jednou firmou, která by si s ničím nekonkurovala. Všechny trhy jsou tzv. monopolistickou konkurencí, na níž firmy dosahují ekonomického zisku úměrně tomu, jak velkou mají konkurenci o poptávku.
Trhy, které nejsou otevřené, trhy, na nichž existuje bariéra pro vstup, jsou blíže monopolu. Bariéra pro vstup na trh totiž oslabuje šanci konkurovat. To, jak moc se firma blíží monopolu, vychází z šance člověka „uhnout“ před využíváním jejích služeb – čím menší má člověk možnost nevyužívat služeb této firmy, tím blíže je firma monopolu. Nejblíže monopolu je stát a případně firmy zvýhodněné zákonem. Před zákonem je sice možné uhnout a nerespektovat jej, ale je to jen velmi obtížné, protože to přináší jiné nepříjemné následky. Proto Murray N. Rothbard napsal: „Jediným způsobem, jak by vláda mohla snížit množství monopolů, je odstranění všech monopolních výsad, které sama vytvořila.“
Převzato z časopisu Laissez Faire se souhlasem redakce