Neděle 12. ledna 2025, svátek má Pravoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Jaká je budoucnost elektromobilů a hybridů

Automobilová doprava se podílí na znečištění životního prostředí asi jednou třetinou. Lidé, kteří bydlí u rušné křižovatky či výpadovky, řeknou, že je to mnohem více. Omezení nebo úplná eliminace výfukových plynů by byla nesporným přínosem pro vzduch, který dýcháme, snížilo by se vypouštění tolik kontroverzního CO2.

Je pravda, že na silnicích se objevují tzv. hybridní vozy, které by spotřebu uhlovodíků a produkci zplodin měly snižovat, ty ale tvoří stále jenom zlomek celkového vozového parku. Vzhledem k cenám ropy lze předpokládat, že takováto vozítka budeme vídávat stále častěji.

Příští generace bude mít větší kapacitu akumulátorů, které se budou nabíjet ze sítě. Dojezd na elektřinu bude delší a pomocný spalovací motor bude provozován stále méně.

Přestože hybridní automobil, který by měl cenu a technické vlastnosti běžné Fabie, dnes v nabídce žádného výrobce není, dá se předpokládat, že vývoj půjde tímto směrem.

Ponechme stranou, že bude nutno zvládnout sériovou výrobu, servis, zvláště pak výrobu a recyklaci nových typů akumulátorů. Nevíme, jak se takový výrobek bude chovat po dvaceti letech provozu. Nemáme zkušenosti, kam s ním. Nový pohon bude mít veliký vliv na elektrickou rozvodnou soustavu, a to ať již budeme nabíjet doma, nebo u příslušné nabíjecí stanice.

Dostáváme se k tomu základnímu. Kde budeme brát elektrickou energii potřebnou pro provoz plug-in hybridů a čistých elektromobilů.

V naší republice jsou asi tři miliony osobních vozidel (odhad). V akumulátorech by běžný řidič vozil asi 150 – 200 kWh energie. Někomu na týden, někomu na měsíc. Kde brát a nedovážet, když dovážet, pak odkud a za kolik.

Nikdo zřejmě nepředpokládá, že bychom tuto energii získávali z ropy či uhlí. Pokud bychom se zaměřili na energii získávanou spalováním plynu, je potřeba si uvědomit, že i tento musíme dovážet, platit stále víc, a je otázkou, zda by nebylo výhodnější současný spalovací motor pouze upravit na zemní plyn.

Jihočeské mažoretky s Dětmi země a další organizace spadlé ze stromů nám navrhnou úspory, alternativní zdroje atd., ale jenom velmi přibližný výpočet napoví, že k běžnému provozu našeho osobního vozového parku bychom museli postupně vystavět nějakých 10 000 (slovy tisíce!) větrných elektráren. Stále uvažujeme pouze osobní vozidla – malé dodávky v ČR. Při elektrifikaci autobusů, nákladních a stavebních či zemědělských strojů by byl počet násobně větší.

Taková výstavba je samozřejmě holý nesmysl, se kterým nemůže souhlasit ani ten nejzarytější zelenáč. Podotýkám, že jsem si vědom toho, že plně elektrický 40tunový trailer je hudbou daleké budoucnosti. Spalovací motor asi nebude možné nahradit všude, ale uvažujeme v horizontu desítek let a nikdo neví, co technický pokrok přinese.

Nechtěl jsem se příliš pouštět do spekulací o budoucnosti ve vývoji automobilové dopravy, ve hře jsou i varianty spalování vodíku nebo používání palivových článků, ale i H2 je potřeba nějakým způsobem vyrábět a distribuovat.

Proto jakýkoliv pohyb vpřed, nejenom v oblasti silniční dopravy, ale i v ostatních odvětvích, bude vyžadovat veliké množství čisté a spolehlivé elektřiny, kterou u nás není možné ekonomicky, ekologicky ani technicky získávat jinak než z moderních jaderných zdrojů.

Nový obtížný cíl, jakým stavba atomové elektrárny nesporně je, by mohl pročistit i naši politickou scénu, na hlouposti by prostě nebyl čas, možná ani chuť. Neschopní poslanci by se nemohli schovávat za buržoazní fráze ani bruselská přikázání. Obzvlášť to platí pro dnešních šest poslaneckých postů Strany zelených.

Aston Ondřej Neff
11. 1. 2025

Celoživotně, od dětství, jsem zelený jak hlávka zelí.

Hyena Neff
11. 1. 2025

Gari s Norou se hrnuly k židli, kde mám jejich červené kabátky.

Kateřina Lhotská
11. 1. 2025

Teprve se začínají projevovat dopady zpackané „zelené politiky“.

Jan Ziegler
11. 1. 2025

Za komunistů volné byty nebyly, lidé na ně čekali roky, rozpadala se manželství.

Ivo Fencl
11. 1. 2025

Zdeněk Rytíř byl nadaný písňový textař a 179 jeho prací obsahuje jeho knížka Telegram s adresou...

Aston Ondřej Neff
10. 1. 2025

Přílepek §318a má mnoho společného s nápadem honit Okamuru.

Aston Ondřej Neff
11. 1. 2025

Celoživotně, od dětství, jsem zelený jak hlávka zelí.

Aston Ondřej Neff
9. 1. 2025

Co znamená nástup Lenky Bradáčové?

Robert Kotzian
9. 1. 2025

Sněmovnou prošel nový trestný čin neoprávněné činnosti pro cizí moc .

Ladislav Jakl
10. 1. 2025

Demokracie se přežila. Dobro bylo vždy vyšší hodnotou než demokracie.

Lidovky.cz, ČTK
12. 1. 2025

Chorvatský prezident Zoran Milanović v druhém kole prezidentských voleb obhájil svůj mandát. Proti...

kh Kateřina Havlická
12. 1. 2025

Radikální islamistické hnutí Tálibán se naplno pustilo do byznysu s drahokamy. V Afghánistánu,...

Radek John
12. 1. 2025

Chystáte se příští týden na úřad, nebo dokonce k zubaři? V tom případě by se vám mohlo hodit, kdyby...

Veselin Vačkov
12. 1. 2025

Milovníci populárního dánského seriálu Borgen (Vláda) museli během uplynulého týdne zažít pocit...

Eva Hlinovská
12. 1. 2025

O nezávislém japonském hodináři Hajime Asaokovi je slyšet stále více. I díky hodinkám Tsunami.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz